M |
”Fenja” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OYIQ. |
||||||||
Byggeår: |
1998. |
Byggested: |
Svendborg Værft A/S (Skrog).Morsø Værft A/S (Udrustning). |
||||||||||
Byggenr: |
202. |
Antal
passagerer: |
396. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
35 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
|
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
49,90 m. |
BT: |
751. |
Hovedmaskine: |
2 stk. Mitsubishi/West Diesel type S6A3. De trækker via gear 2 stk. Schottel propellere. |
||||||||
Bredde: |
13,80 m. |
NT: |
274. |
HK: |
2 x 1.174. |
KW: |
2 x 864. |
||||||
Dybgang: |
2,30 m. |
Tdw: |
250. |
Fart i knob: |
11,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1998 - |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
17/7-1998. |
Salgsår: |
2007. |
|
|||||||||
Rederi:
Scandlines Sydfynske A/S, Rudkøbing. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1998: |
I fart 17/7 Esbjerg – Fanø. |
||||||||||||
|
Oprindelig blev færgen designet af Svendborg værft
og projekteret af Leif Madsen. Han ”fulgte med” da Svendborg værft
gik konkurs og Morsø værft overtog kontrakten. Som noget nyt har færgen
en ”cykelstald” på et særligt dæk med plads til 60 cykler i stativer |
"Fenja" ankommer til Esbjerg 24/10-1998 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" på vej mod Nordby 24/10-1998 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" med Nordby i baggrunden 13/5-2001 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" med Scandlines logo på siden 29/7-2003 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" med bl.a. den oplagte "Norröna" i baggrunden 29/7-2003 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" i FanøTrafikkens kulører 27/7-2009 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" og søsteren "Menja" mødes 27/7-2009 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" ankommer til Nordby 27/7-2009 Foto: Bernt Skjøtt |
"Fenja" ankommer til Nordby 30/3-2013 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" på vej mod Nordby 1/4-2013 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Fenja" 10/5-2019 Foto: Bernt Skjøtt. |