1699: | Stiftamtmanden i Ribe udsteder bevilling til til et privilegeret færgeri mellem Fanø og Strandby (nu Esbjerg) |
1811: | Færgeriet bliver opgivet af sin ejer, skønt Postdirektionen tilbød at forhøje taksterne væsentligt. Det blev bestemt at beboerne i Nordby skulle udføre færge tjeneste som en slags hoveri, hvilket de hurtigt mistede lysten til. |
1812: | Den tidligere ejer får privilegium til færgeri og krohold i Nordby. |
1875: | Skibsfører Hans Svarrer overtager færgeriet. Han overvejede at få et dampskib indsat på ruten. Anlægget af Esbjerg havn i 1874 gav mulighed for kajplads. |
26.maj.1878: | Første dampskib indsættes på ruten. |
1891: | Færgeriet overtages af et kompagni i Esbjerg. Dette kompagni blev repræsenteret af skibsbygmester Dahl. Hans Svarrer blev "stråmand" for færgeriet, fordi færgemonopolet forlangte at at ejerne skulle bo på Fanø. |
1896: | Færgeriet solgt til et konsortium. Dette konsortium dannede et aktieselskab. Formålet var at aktieselskabet skulle indgå i et større internationalt aktieselskab med hovedsæde i London. Dette selskab skulle sammen med færgeriet også have omfattet Fanø Nordsøbad og en bane fra færgelejet til badet. |
1901: | Færgeriet solgt til et aktieselskab med hovedsæde i Århus, hvor færgerne samtidig blev indregistreret ifølge flagbogen. Dette selskab overholdt ikke bestemmelsen i monopolet om hjemsted på Fanø, men det lod sig lokalt repræsentere af en købmand i Esbjerg og en sagfører i Varde. |
1.sep.1918: | Postvæsenet overtager færgeriet |
30.apr.1977: | DSB overtager ruten med tilhørende færger og terminalbygningen i Esbjerg |
1995: | Overgået til DSB Rederi. |
1997: | Overgået til Scandlines (Sydfynske Dampskibsselskab). |
1.jan.2008: 1.okt.2010: |
Rute og skibe opkøbt af
Clipper Group A/S. Overfarten videre drevet af Nordic Ferry Services A/S - et
selskab ejet 50/50 % af Clipper Group A/S og Bornholmstrafikken under navnet
FanøTrafikken. Rederiet ændrer navn til "Danske Færger". Ruten markedsføres herefter under navnet FanøFærgen. |
30.jan.2019: | Overtaget af Molslinjen 30/1. Ruten markedsføres herefter under navnet Fanølinjen. |
|
|