M/F. |
”Esbjerg” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OWNO. |
||||||||
Byggeår: |
1964. |
Byggested: |
Aalborg Værft A/S, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
147. |
Antal
passagerer: |
400. |
||||||||||
Køl lagt: |
12/12-1963. |
Antal køretøjer: |
25 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
24/2-1964. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
43,50 m. |
Brt: |
399. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W
Alpha 406-24VO. |
||||||||
Bredde: |
10,36 m. |
Netto: |
174. |
HK: |
480. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
2,90 m. |
Tdw: |
136. |
Fart i knob: |
9,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1964-1977. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
18/4-1964. |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
23/4-1964. |
Salgsår: |
1977. |
|
|||||||||
Rederi:
Post & Telegrafvæsenet, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1964: |
I fart 23/4 Esbjerg – Fanø. |
||||||||||||
1977: |
DSB overtager Fanø – Esbjerg Færgeri 30/4. |
||||||||||||
1998: |
Udrangeret, solgt til Titanic Investment Ltd., Nigeria. Omdøbt til ”Etireno" |
||||||||||||
2001: |
Færgen skulle angiveligt /4 være midtpunkt i en
transport af børn fra Benin til Cameroun i Centralafrika. Børnene skulle
efter rapporterne være købt på det lokale marked til brug som alt lige
fra prostitution til plantagearbejdere i Cameroun. Sagen kom frem via
flere internationale TV stationer, der havde medarbejdere på kajen i
Benin. Efter nogen dage kom færgen så igen til Benin efter at have været
i Cameroun og Gabon. Om bord var der - dokumenteret via tv-billeder -
flere hundrede personer (fortrinsvis kvinder og børn) på vogndækket,
hvor der stod borde og bænke. De flere hundrede børn var der ikke.
Mediecirkusset kørte videre med, at de måske var smidt overbord i det
hajfyldte farvand, uden dog at nævne, at det næppe kunne holdes
hemmeligt med flere hundrede vidner ombord! (Kilde: "Søfart"). |
"Esbjerg" Foto: Postkort. |
"Esbjerg" & "Nordby" oplagt i
Esbjerg fiskerihavn 24/10-1998 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Esbjerg" og "Nordby" i Lagos 1999 Foto: Preben Kinimond Frandsen. |