M/F.

”Princess of Norway”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OXED2.

Byggeår:

1986.

Byggested:

Schichau Seebeckswerft AG, Bremerhaven, Tyskland.

Byggenr:

1058.

Antal passagerer:

1.700.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

550 personbiler. 1.400 lanemeter.

Søsat:

30/11-1985.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

161,52 m.

Brt:

31.356.

Hovedmaskine:

4 stk. MaK diesel type: 8M552.

Bredde:

27,60 m.

Nrt:

16.200.

HK:

26.656. 

KW:

19.600.

Dybde:

15,80 m.

Tdw:

     4.110.

Fart i knob:

21,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

2006 -

Ex. Navne:

”Peter Pan”, ”Spirit of Tasmamia”, ”Spir”, Fjord Norway”, ”Fjord”

Leveret:

30/5-1986.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

 

 

Rederi:  DFDS A/S, København.                                                                                      IMO-nummer: 8502391.

Skibets videre historie:

1986:

Leveret 30/5 till TT-Line GmbH & Co, Hamburg, Tyskland.

1986:

I fart 2/6 Trelleborg – Travemünde.

1990:

Solgt /12 til Goverment Of State, Tasmanien, Australien for levering /9 1993

1993:

Sidste dag i fart Trelleborg – Travemünde 31/8.

1993:

Overtaget 1/9 af de nye ejere. Ombygget på Lloyd Werft. Bremerhaven, Tyskland

1993:

Omdøbt 30/9 til ”Spirit of Tasmania”.

1993:

Prøvetur 1/10.

1993:

Afsejler /10 fra Tyskland mod Tasmanien.

1993:

Ankommer 12/11 til Devonport.

1993:

I fart 28/1 Devonport – Melbourne.

1999:

På rejse 5/9 Devonport mod Melbourne så fik færgen maskinhavari. Repareret i Devonport.

1999:

Atter i fart fra 21/9.

2002:

Sidste dag i fart 1/9. Derefter oplagt/til salg.

2002:

Ankom til Sydney 7/9 for oplægning.

2002:

Solgt 11/12 til Kommandittselskapet Nordsjøferger K/S, Bergen, Norge for indsættelse i Fjord Lines trafik.

2002:

Omdøbt til ”Spir”. Afsejler fra Sydney via Colombo - Suez mod Frederikshavn. 

2003:

Ankom 28/1 til  Örskov Værft, Frederikshavn for ombygning til ny fart.

2003:

Omdøbt /3 til ”Fjord Norway”.

2003:

Officielt navngivet i Bergen 3/4.

2003:

I fart 8/4 Bergen - Haugesund - Egersund - Hanstholm.

2003:

Ved afgang 21/12 fra Hanstholm, blæste det så kraftigt, at en trosse satte sig fast i bovpropellen. Færgen måtte derefter ligge over, indtil en bugserbåd nåede frem og følgende kunne hjælpe den ud af havnen.

2005:

Prøvetur 3/1 Bergen – Stavanger – Newcastle.

2005:

Også i fart fra 17/11 på ruten Bergen – Stavanger – Newcastle.

2006:

Solgt 6/9 til DFDS Seaways, København for levering 16/10.

2006:

Indført /10 til Danmark, som ”Fjord” af Bergen.

2006:

Ombygget /10 ved Orskov Værft, Frederikshavn.  Omdøbt til ”Princess of Norway”

2006:
2007:

2011:

I fart 8/11 Bergen - Haugesund – Stavanger – Newcastle.  
I fart 29/5 IJmuiden - Newcastle.

Omdøbt /2 til "Princess Seaways".


peter_pan_1986_01.jpg (122190 byte)
"Nils Holgersson" & "Peter Pan" i Trelleborg. Begge skibe er pt. (2016) under DFDS flag
Foto: Postkort.
spirit_of_tasmania_1986_01.jpg (94315 byte)   spirit_of_tasmania_1986_02.jpg (101036 byte)
"Spirit of Tasmania" i Devonport, Tasmanien 9/1-1999
Foto: Theo Van Loon.
fjord_norway_1986_01.jpg (67955 byte)   fjord_norway_1986_02.jpg (66751 byte)
"Fjord Norway" i Frederikshavn 2003
Foto: Per Jensen.
fjord_norway_1986_03.jpg (108740 byte)   fjord_norway_1986_04.jpg (99602 byte)
"Fjord Norway" i Egersund 29/7-2003
Foto: Søren Lund Hviid.
princess_of_norway_1986_01.jpg (94641 byte)
princess_of_norway_1986_02.jpg (86603 byte)
princess_of_norway_1986_03.jpg (98093 byte)
"Princess of Norway" i Frederikshavn 22/10-2006
Foto: Per Jensen.

"Princess of Norway" på River Tyne 4/6-2008
Foto: Ken Lubi.
 
"Princess Seaways" på River Tyne 27/2-2011
Foto: Ken Lubi.

Tilbage til DFDS udenrigs