S/S.

”Primula”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NWRP/OYIB.

Byggeår:

1896.

Byggested:

Lobnitz & Co. Ltd., Renfrew, Skotland.

Byggenr:

452.

Antal passagerer:

257.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

 

Søsat:

5/11-1896.

Antal jernbanevogne:

 

Længde:

85,28 m.

Brt:

1.524.

Hovedmaskine:

1 stk 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

10,36 m.

Nrt:

676.

HK:

2.500 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,27 m.

Tdw:

1.103.

Fart i knob:

14,0.

Prøvetur:

9/12-1896.

Periode i fart:

1896 – 1936.

Ex. Navne:

 

Leveret:

9/12-1896.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

1938.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                             IMO nummer: 5600868.

Skibets videre historie:

1896:

Skibet var egentlig tiltænkt navnet ”Særimmer”, men dette navn kunne virke anstødeligt i engelske havne. Navnet blev derfor ændret til ”Primula”

1896:

Afsejlede 16/12 fra Greenock mod Esbjerg, hvortil skibet ankom 19/12. Skibet havde derefter en rejse Esbjerg – Harwich.

1896:

Afsejlede 26/12 fra Esbjerg mod København, hvortil skibet ankom næste dag.

1897:

Fra 7/1 til 1902: Fart hovedsalig København – (Grimsby) – Newcastle.

1900:

-1902: Periodevis i fart ud af Tallinn i stedet for København.

1903:

I fart Newcastle – København – Windau.

1903:

-1922: Hovedsalig i fart Danmark – U.K. – Esbjerg – Harwich / Grimsby / London, København – Hull / Newcastle og Danmark – Newcastle.

1918:

Fra 25/11 til 17/3-1919: I timecharter til Den Britiske Regering for 6 rejser Lübeck / Stettin / Warnemünde – U.K. med engelske krigsfanger.

1919:

Afsejlede 12/3 fra Hull med 300 dansk sindede Nord Slesvigske krigsfanger. Ankom til København 3 dage senere.

1922:

Indviede 4/3 den nye rute: Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk.

1922:

-1932: Fart hovedsalig Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk.

1923:

Fra 3/12 til 18/12: I fart Esbjerg – Harwich.

1924:

Fra 1/11 til 17/12: Passagerfaciliteterne udvidet og ombygget hos B&W, København.

1931:

Fra 18/2 til 13/3: En rejse København – Færøerne.

1932:

Ankom 21/12 til Esbjerg fra Dunkirk. Bortset fra de årlige dokninger i henholdsvis Frederikshavn og Helsingør var skibet ubeskæftiget.

1935:

Fra 4/6 til 1936: I fart Leith – Færøerne.

1936:

Fra 18/1 til 5/2 og 24/10 til 4/11: I fart Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk.

1936:

Oplagt 7/11 i Esbjerg.

1938:

Solgt 7/2 til Clayton & Davie, Dunston-on-Tyne for ophugning. Forlod Esbjerg 7/2 og ankom til Dunston to dage senere.

1938:

Leveret 10/2 til ophuggerne.

 

 
"Primula"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs