S/S. |
”Primula”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NWRP/OYIB. |
|||||||
Byggeår: |
1896. |
Byggested: |
Lobnitz & Co. Ltd.,
Renfrew, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
452. |
Antal passagerer: |
257. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
5/11-1896. |
Antal jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
85,28 m. |
Brt: |
1.524. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
10,36 m. |
Nrt: |
676. |
HK: |
2.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,27 m. |
Tdw: |
1.103. |
Fart i knob: |
14,0. |
|||||||
Prøvetur: |
9/12-1896. |
Periode i fart: |
1896 – 1936. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
9/12-1896. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1938. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO nummer: 5600868. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1896: |
Skibet var egentlig tiltænkt navnet ”Særimmer”, men dette navn kunne virke anstødeligt i engelske havne. Navnet blev derfor ændret til ”Primula” |
|||||||||||
1896: |
Afsejlede 16/12 fra Greenock mod Esbjerg, hvortil skibet ankom 19/12. Skibet havde derefter en rejse Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1896: |
Afsejlede 26/12 fra Esbjerg mod København, hvortil skibet ankom næste dag. |
|||||||||||
1897: |
Fra 7/1 til 1902: Fart hovedsalig København – (Grimsby) – Newcastle. |
|||||||||||
1900: |
-1902: Periodevis i fart ud af Tallinn i stedet for København. |
|||||||||||
1903: |
I fart Newcastle – København – Windau. |
|||||||||||
1903: |
-1922: Hovedsalig i fart Danmark – U.K. – Esbjerg – Harwich / Grimsby / London, København – Hull / Newcastle og Danmark – Newcastle. |
|||||||||||
1918: |
Fra 25/11 til 17/3-1919: I timecharter til Den Britiske Regering for 6 rejser Lübeck / Stettin / Warnemünde – U.K. med engelske krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
Afsejlede 12/3 fra Hull med 300 dansk sindede Nord Slesvigske krigsfanger. Ankom til København 3 dage senere. |
|||||||||||
1922: |
Indviede 4/3 den nye rute: Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk. |
|||||||||||
1922: |
-1932: Fart hovedsalig Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk. |
|||||||||||
1923: |
Fra 3/12 til 18/12: I fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1924: |
Fra 1/11 til 17/12: Passagerfaciliteterne udvidet og ombygget hos B&W, København. |
|||||||||||
1931: |
Fra 18/2 til 13/3: En rejse København – Færøerne. |
|||||||||||
1932: |
Ankom 21/12 til Esbjerg fra Dunkirk. Bortset fra de årlige dokninger i henholdsvis Frederikshavn og Helsingør var skibet ubeskæftiget. |
|||||||||||
1935: |
Fra 4/6 til 1936: I fart Leith – Færøerne. |
|||||||||||
1936: |
Fra 18/1 til 5/2 og 24/10 til 4/11: I fart Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk. |
|||||||||||
1936: |
Oplagt 7/11 i Esbjerg. |
|||||||||||
1938: |
Solgt 7/2 til Clayton & Davie, Dunston-on-Tyne for ophugning. Forlod Esbjerg 7/2 og ankom til Dunston to dage senere. |
|||||||||||
1938: |
Leveret 10/2 til ophuggerne. |
"Primula" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |