M/S.

”Parkeston”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NGDL/OZTA.

Byggeår:

1925.

Byggested:

A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

193.

Antal passagerer:

212.

Køl lagt:

30/9-1924.

Antal biler:

 

Søsat:

31/1-1925.

Antal  jernbanevogne:

 

Længde:

98,76 m.

Brt:

2.762.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W type: 6150-MFX.

Bredde:

13,41 m.

Nrt:

1.572.

HK:

3.254 bhk.

KW:

 

Dybgang:

5,21 m.

Tdw:

1.670.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

25/7-1925.

Periode i fart:

1925 – 1963.

Ex. Navne:

 

Leveret:

31/7-1925.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

8/8-1925.

Salgsår:

1964.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5527075.

Skibets videre historie:

1925:

Afsejlede 31/7 fra Helsingør mod København.

1925:

Afsejlede 4/8 fra København mod Esbjerg, hvortil skibet ankom næste dag.

1925:

Fra 8/8 til 3/9-1939: Hovedsalig i fart Esbjerg – Harwich.

1935:

I perioden 22/6 til 4/9 udførte skibet 11 rejser Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk – Esbjerg, og 9 rejser Esbjerg – Antwerpen.

1939:

Ankom 8/9 til Frederikshan fra Harwich, derefter oplagt.

1940:

Flyttet til København 23/4 for videre oplægning.

1944:

Beslaglagt 20/1 af den tyske besættelsesmagt.

1944:

Afsejlede 15/3 fra København mod Gotenshafen, hvortil skibet ankom 17/3. Senere omdøbt til ”Pioneer”.

1945:

Mens skibet lå som U-båds depot syd for Femahrn 3/5 blev skibet angrebet af allierede fly. Selvom der ingen skade skete, blev kaptajnen så panikken, at han satte skibet på grund. Skibet blev herefter forladt af besætningen.

1945:

Afsejlede 23/7 fra Lübeck sammen med søsterskibet ”Esbjerg” med danske besætninger ombord.

1945:

Ankom 26/7 til København for næste dag igen at blive overleveret til DFDS. Omdøbt til ”Parkeston”.

1945:

Afsejlede 19/11 fra København mod Aarhus – Newcastle – København – Holtenau – Harwich.

1945:

Ankom 7/12 til Harwich.

1945:

Fra 12/12 til 31/7-1949: Atter i fart Esbjerg – Harwich.

1946:

Afsejlede 20/12 fra Har1947wich mod Esbjerg med 153 krigsfanger ombord.

1947:

Under rejse 1/5 mellem Helsingør og Esbjerg, blev skibet beskadiget ved en mine eksplosion.

1949:

Fra 3/9 til 23/4-1953: I fart København – Aalborg – Newcastle.

1953:

I perioden 23/6 til 15/9 i fart Esbjerg – Harwich, som afløser for den brandhærgede ”Kronprins Frederik”.

1953:

I perioden 17/9 til 15/9-1953: Hovedsalig i sommerfart mellem Esbjerg – Newcastle.

1954:

-1955: Periodevis i fart Esbjerg – Harwich.

1955:

I perioden 22/4 til /5 i charter for den Danske Stat for en rejse til Færøerne med danske politifolk.

1963:

Ankom til Esbjerg 15/9 fra Newcastle, derefter oplagt.

1964:

Afsejlede 21/5 fra Esbjerg mod Frederikshavn, hvortil skibet ankom næste dag for dokning.

1964:

Afsejlede 2/7 fra Frederikshavn mod København for oplægning/salg.

1964:

Solgt 18/9 til A/S Akers Mek. Verksted, Oslo, Norge.

1964:

Afsejlede fra Købehavn 19/9 mod Helsingør for bundinspektion.

1964:

Overtaget 22/9 af de nye ejere i Oslo. Omdøbt til ”Aker 2”. Benyttet som beboelses skib for arbejdere hos Akers Mek. Verksted, Oslo.

1975:

Solgt /8 til Paul Bergsøe & søn A/S, Glostrup, Danmark for ophugning.

1975:

Ophugning påbegyndt 15/9 ved Jernhavnen, Masnedø.

 


"Parkeston"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

 

Tilbage til DFDS udenrigs