M/S. |
”Parkeston” |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NGDL/OZTA. |
|||||||
Byggeår: |
1925. |
Byggested: |
A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
193. |
Antal passagerer: |
212. |
|||||||||
Køl lagt: |
30/9-1924. |
Antal biler: |
|
|||||||||
Søsat: |
31/1-1925. |
Antal
jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
98,76 m. |
Brt: |
2.762. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W type: 6150-MFX. |
|||||||
Bredde: |
13,41 m. |
Nrt: |
1.572. |
HK: |
3.254 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,21 m. |
Tdw: |
1.670. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
25/7-1925. |
Periode i fart: |
1925 – 1963. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
31/7-1925. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
8/8-1925. |
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5527075. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1925: |
Afsejlede 31/7 fra Helsingør mod København. |
|||||||||||
1925: |
Afsejlede 4/8 fra København mod Esbjerg, hvortil skibet ankom næste dag. |
|||||||||||
1925: |
Fra 8/8 til 3/9-1939: Hovedsalig i fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1935: |
I perioden 22/6 til 4/9 udførte skibet 11 rejser Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk – Esbjerg, og 9 rejser Esbjerg – Antwerpen. |
|||||||||||
1939: |
Ankom 8/9 til Frederikshan fra Harwich, derefter oplagt. |
|||||||||||
1940: |
Flyttet til København 23/4 for videre oplægning. |
|||||||||||
1944: |
Beslaglagt 20/1 af den tyske besættelsesmagt. |
|||||||||||
1944: |
Afsejlede 15/3 fra København mod Gotenshafen, hvortil skibet ankom 17/3. Senere omdøbt til ”Pioneer”. |
|||||||||||
1945: |
Mens skibet lå som U-båds depot syd for Femahrn 3/5 blev skibet angrebet af allierede fly. Selvom der ingen skade skete, blev kaptajnen så panikken, at han satte skibet på grund. Skibet blev herefter forladt af besætningen. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede 23/7 fra Lübeck sammen med søsterskibet ”Esbjerg” med danske besætninger ombord. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 26/7 til København for næste dag igen at blive overleveret til DFDS. Omdøbt til ”Parkeston”. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede 19/11 fra København mod Aarhus – Newcastle – København – Holtenau – Harwich. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 7/12 til Harwich. |
|||||||||||
1945: |
Fra 12/12 til 31/7-1949: Atter i fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1946: |
Afsejlede 20/12 fra Har1947wich mod Esbjerg med 153 krigsfanger ombord. |
|||||||||||
1947: |
Under rejse 1/5 mellem Helsingør og Esbjerg, blev skibet beskadiget ved en mine eksplosion. |
|||||||||||
1949: |
Fra 3/9 til 23/4-1953: I fart København – Aalborg – Newcastle. |
|||||||||||
1953: |
I perioden 23/6 til 15/9 i fart Esbjerg – Harwich, som afløser for den brandhærgede ”Kronprins Frederik”. |
|||||||||||
1953: |
I perioden 17/9 til 15/9-1953: Hovedsalig i sommerfart mellem Esbjerg – Newcastle. |
|||||||||||
1954: |
-1955: Periodevis i fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1955: |
I perioden 22/4 til /5 i charter for den Danske Stat for en rejse til Færøerne med danske politifolk. |
|||||||||||
1963: |
Ankom til Esbjerg 15/9 fra Newcastle, derefter oplagt. |
|||||||||||
1964: |
Afsejlede 21/5 fra Esbjerg mod Frederikshavn, hvortil skibet ankom næste dag for dokning. |
|||||||||||
1964: |
Afsejlede 2/7 fra Frederikshavn mod København for oplægning/salg. |
|||||||||||
1964: |
Solgt 18/9 til A/S Akers Mek. Verksted, Oslo, Norge. |
|||||||||||
1964: |
Afsejlede fra Købehavn 19/9 mod Helsingør for bundinspektion. |
|||||||||||
1964: |
Overtaget 22/9 af de nye ejere i Oslo. Omdøbt til ”Aker 2”. Benyttet som beboelses skib for arbejdere hos Akers Mek. Verksted, Oslo. |
|||||||||||
1975: |
Solgt /8 til Paul Bergsøe & søn A/S, Glostrup, Danmark for ophugning. |
|||||||||||
1975: |
Ophugning påbegyndt 15/9 ved Jernhavnen, Masnedø. |
"Parkeston" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |