S/S. |
”Oscar II”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NLTM/OZCB. |
|||||||
Byggeår: |
1902. |
Byggested: |
Alex. Stephen & Sons
Ltd., Linthouse, Glasgow, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
393. |
Antal passagerer: |
1.099. |
|||||||||
Køl lagt: |
14/11-1901. |
Antal køretøjer: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
|
Antal jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
156,97 m. |
Brt: |
10.012. |
Hovedmaskine: |
2 stk. 3 cyl. dampmaskiner (2 skruer). |
|||||||
Bredde: |
17,68 m. |
Nrt: |
6.024. |
HK: |
8.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
8,32 m. |
Tdw: |
8.220. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
3/3-1902. |
Periode i fart: |
1902 – 1933. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/3-1902. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
12/3-1902. |
Salgsår: |
1933. |
|
||||||||
Rederi: DFDS, København.
IMO-nummer: 5601720. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1902: |
Drev for ankerne 16/2 under en storm i Greenock, og grundstødte på Helensburgh strand. Samme dag blve skibet slæbt fri af grunden med hjælp fra 7 slæbebåde. |
|||||||||||
1902: |
Ankom 8/3 til København fra byggeværftet. |
|||||||||||
1902: |
Skibet var bygget for fart for Skandinavia – Amerika Linien (København – Oslo – Kristiansand – New York - Kristiansand – Oslo – København. Afsejlede 12/3 fra København på jomfrutur til New York. |
|||||||||||
1903 |
D. 18/2 under rejse København – New York i stæk storm, brød den styrbord maskine sammen. Næste dag, da maskinen var repareret sprang skibet læk hvorved last I og II blev vandfyldte. Det blev besluttet at søge havn på Azorerne |
|||||||||||
1903: |
Ankom 27/2 til Ponta Delgada, Azorerne, hvor midlertidig reparation blev udført. |
|||||||||||
1903: |
Afsejlede 16/3 fra Azorerne mod Glasgow for reparation. |
|||||||||||
1904: |
Under rejse 28/2 New York – Kristiansand grundstødte skibet og sprang læk. For at redde det fra forlis, blev det sat på grund. Senere bjerget af Svitzer og slæbt til Kiel for reparation. |
|||||||||||
1907: |
Radiostation installeret. |
|||||||||||
1915: |
Afsejlede 5/12 fra New York med Ford´s freds ekspedition. |
|||||||||||
1917: |
I perioden 28/8 til 6/10-1918: oplagt i New York. |
|||||||||||
1919: |
Afsejlede 29/3 fra New York mod Newcastle – New York – København. |
|||||||||||
1919: |
Fra /5 blev Oslo kun anløbet på returrejser fra New York. |
|||||||||||
1923: |
I perioden 21/5 til 11/6-1925 anløb af Boston. |
|||||||||||
1924: |
Periodevis anløb af Halifax. |
|||||||||||
1927: |
I charter til selskabet Bennett for et cruise til Nord Kap: København – Oslo – Kristiansand – Bergen – Laen – Molde – Tromsø – Hammerfest – Nord Kap – Bodø – Trondheim – Merok – Balholm – Tjudvangen – Stavanger – Arendal – København. |
|||||||||||
1930: |
I perioden /6 En rejse med 300 passagerer fra New York til Estland: København – Memel og retur til København. |
|||||||||||
1930: |
Afsejlede 17/12 fra København på sidste rejse til New York, returnerede 6/1-1931. |
|||||||||||
1931: |
Ankom 18/1 til København fra New York via Oslo, derefter doksat. |
|||||||||||
1931: |
Oplagt 2/2 i København. I skibets aktive år krydsede det Atlanterhavet 398 gange. |
|||||||||||
1933: |
Solgt 28/8 til
Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth for ophugning. |
|||||||||||
1933: |
Afsejlede 7/9 fra København for egen kraft, ankom til Blyth 10/9. |
|||||||||||
1934: |
Ophugget. |
"Oscar II" i Christiania/Oslo Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Oscar II" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |