S/S. |
”N.J. Fjord”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NHSJ. |
|||||||
Byggeår: |
1896. |
Byggested: |
Lobnitz & co. Ltd., Renfrew, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
445. |
Antal passagerer: |
347. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
14/5-1896. |
Antal
jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
81,87 m. |
Brt: |
1.425. |
Hovedmaskine: |
1 stk 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
10,36 m |
Nrt: |
653. |
HK: |
2.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,88 m. |
Tdw: |
900. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
10/7-1896. |
Periode i fart: |
1896 – 1917. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
10/7-1896. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
15/7-1896. |
Forlist: |
1917. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Esbjerg
IMO-nummer: 5600852. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1896: |
Skibet var ved leveringen udstyret med køleanlæg og var desuden det første skib i DFDS flåden, der fik lys grå skrogfarve. |
|||||||||||
1896: |
Afsejlede fra 11/7 fa Clyde mod Esbjerg, hvor til skibet ankom to dage senere. |
|||||||||||
1896: |
I fart fra 15/7 til 1914 på ruten Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1912: |
-1914: Periodevis i fart Esbjerg – Grimsby. |
|||||||||||
1914: |
-1916: I fart Danmark – U.K. |
|||||||||||
1916: |
Under rejse 31/5 Leith – Frederikshavn med en last kul passerede en Zeppeliner hen over skibet. En time senere – stadig under fuld fart blev skibet observeret af den tyske torpedobåd B-110, som beordrede stop for inspektion. Under inspektionen blæste en sikkerhedsventil af og en sky af damp viste sig mod himlen. Den det var en klar og skyfri dag bleb skyen observeret af de to engelske skibe ”Galatea” og ”Peaeton”. Det britiske besætning derefter vidne til begyndelsen til det største søslag under 1. verdenskrig – slaget om Jylland – hvilket involverede omkring 100.000 mand og 60 krigsskibe. ”N.J. Fjord” slap sikkert væk. |
|||||||||||
1917: |
Under rejse 5/4 Blyth – Odense med en last kul blev skibet tilbageholdt af en tysk U-båd og sænket ca. 40 mil fra Færøerne. Skibet blev sænket af bomber, der var fastgjort til skroget. Alle mand kom i redningsbådene, det menes, de senere blev samlet op af britiske trawlere. |
"N.J. Fjord" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |