S/S. |
”M. G. Melchior”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NVSH/OYTA. |
|||||||
Byggeår: |
1885. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain´s Maskin-og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
136. |
Antal passagerer: |
300. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
8/8-1885. |
Antal
jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
70,10 m. |
Brt: |
1.064. |
Hovedmaskine: |
1 stk 2 cyl. compoundmaskine. |
|||||||
Bredde: |
9,14 m. |
Nrt: |
672. |
HK: |
1.350 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,57 m. |
Tdw: |
889. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1885 – 1946. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
7/11-1885. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1947. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1883: |
Fra 30/3 til 13/8-1906: Fart hovedsalig Stettin – København – Christiania. Periodevis i indenrigsfart. |
|||||||||||
1902: |
Fra 22/1 til 10/3-1902: I fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1906: |
Fra 15/8 til 11/1-1907 og 27/4-1907 til 16/12-1907: I fart Stettin – København – Norges Vestkyst. |
|||||||||||
1908: |
-1910: I
fart København – Newcastle/Riga eller Esbjerg – Grimsby/Newcastle eller
Stettin – København – Christiania. |
|||||||||||
1910: |
-1939: Fart hovedsalig København – Frederikshavn – Horton – Christiania. |
|||||||||||
1923: |
-1926: Periodevis i fart København – Christiania. |
|||||||||||
1939: |
Oplagt i København fra 26/6 til 5/11. |
|||||||||||
1940: |
I fart København –
Aarhus/Aalborg i perioden 5/11 til 24/11-1944 eller oplagt. |
|||||||||||
1944: |
I charter til tyskerne i perioden 5/3 til 30/3 for fart mellem Gedser – Warnemünde. |
|||||||||||
1944: |
Beslaglagt af tyskerne 18/4. |
|||||||||||
1944: |
Tilbageleveret til DFDS 11/5. |
|||||||||||
1944: |
Fra 13/6 til 26/6 og 24/11 til 14/1-1945: I fart København – Aalborg. |
|||||||||||
1945: |
Dokker i Frederikshavn i perioden 16/1 til 16/3. |
|||||||||||
1945: |
I fart Aarhus – Oslo i perioden 26/5 til 8/6 med norske flygtninge fra Tyskland. |
|||||||||||
1945: |
I fart København/Helsingør – Aarhus/Aalborg med tyske flygtninge i perioden 9/6 til 26/7. |
|||||||||||
1945: |
15/12 til 18/1-1946: I fart København/Aalborg/Fredericia – Gdynia med flygtninge. |
|||||||||||
1946: |
I indenrigsfart med tyske flygtninge /7. |
|||||||||||
1946: |
Oplagt i København /7. |
|||||||||||
1947: |
Solgt 1/9 til J. Asmussens Eftf., Aalborg. Navn uændret. Ombygget til kvægtransport på Københavns Kutterværft. |
|||||||||||
1948: |
Solgt 26/8 til Nordiske Køleskibe A/S (A. H. Sternow), Skagen. |
|||||||||||
1948: |
Omdøbt til ”Astrea” 30/6. Afsejlede samme dag fra København mod Skagen. |
|||||||||||
1950: |
Rapporteret ophugget hos Aarhus Flydedok & Maskinkompagni A/S, Aarhus 1/2. |
"M. G. Melchior" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |