S/S.

”Kong Haakon”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NPTV/OYGD.

Byggeår:

1906.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain´s Maskin-og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

251.

Antal passagerer:

336.

Køl lagt:

10/3-1906.

Antal køretøjer:

0.

Søsat:

22/6-1906.

Antal  jernbanevogne:

0.

Længde:

87,57 m.

Brt:

1.761.

Hovedmaskine:

1 stk 4 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,31 m.

Nrt:

871.

HK:

2.450 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,91 m.

Tdw:

1.201.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

6. og 14/8-1906.

Periode i fart:

1906 – 1938.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/8-1906.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

16/8-1906.

Salgsår:

1938.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5602676.

Skibets videre historie:

1906:

Afsejlede fra København 16/8 mod Christiania (Oslo) via Frederikshavn.

1906

til 2/8 1914: I fart Stettin – København – Oslo.

1914:

Fart 1/4 - 19/4 København – Aarhus.

1914:

Afsejlede 3/8 fra København mod Esbjerg, hvortil skibet ankom næste dag.

1914:

Afsejlede fra Esbjerg 18/8 mod København, hvortil skibet ankom næste dag, derefter oplagt

1915:

Fart 22/6 – 7/12 København – Oslo.

1915:

Oplagt i København fra 7/12.

1918:

Fart 24/6 – 10/9 København – Oslo.

1918:

I perioden 22/1 til !3/1-1919 var skibet i timecharter til Den Britiske Regering for 16 rejser Tyskland – U.K. med krigsfanger.

1919:

I perioden 31/3 – 22/4 en rejse København – Assens – Hangö – København – Aarhus – Turku – København med russiske krigsfanger.

1919:

Fart 30/5 – 29/10 København/Esbjerg – Hull/Newcastle.

1919:

I perioden 22/12 – 2/1-1920 en returrejse København – Flensburg.

1920:

I perioden 7/2 – 14/2 en rejse København – Sønderborg – Korsør – Sønderborg – København.

1920:

I perioden 21/6 – 26/6 en rejse København – Kolding – Aabenraa – Sønderborg – København.

1920:

I perioden 28/6 – 8/9 i fart København – Oslo.

1921:

Ankom 19/9 til Deutsche Werke, Kiel for ombygning af forskibet til sejlads i Nordsøen.

1921:

I fart Esbjerg – Harwich fra 8/11. Skibet var indtil 1926 periodevis i fart København – Olso.

1926:

Fra 9/9 i fart Stettin – København – Oslo.

1931:

I fart Stettin – København – Oslo eller København – Aarhus/Oslo/Aalborg.

1937:

Fart hovedsalig København – Oslo.

1937:
1938:
1938:
1938:

I perioden 23712 – 27/12 en returrejse København – Aarhus.

I perioden 12/4 – 19/4 i fart København – Aalborg.

I perioden 18/6 – 29/8 i fart København - Frederikshavn.

Ankom 29/8 til København fra Frederikshavn, derefter oplagt.

1938:

Solgt 27/9 til Pärnu Laeva A/S, Pärnu, Finland. Omdøbt til ”Vironia”.

1940:

Beslaglagt af den russiske marine i estisk havn.

1941:

Minesprængt 28/8 og sunket ved Kap Juminda under den russisk evakuering af Riga.

1948:

Rapporteret ophugget?

 


"Kong Haakon"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

 

Tilbage til DFDS udenrigs