S/S. |
”Kong Haakon”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NPTV/OYGD. |
|||||||
Byggeår: |
1906. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain´s Maskin-og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
251. |
Antal passagerer: |
336. |
|||||||||
Køl lagt: |
10/3-1906. |
Antal køretøjer: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
22/6-1906. |
Antal
jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
87,57 m. |
Brt: |
1.761. |
Hovedmaskine: |
1 stk 4 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,31 m. |
Nrt: |
871. |
HK: |
2.450 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,91 m. |
Tdw: |
1.201. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
6. og 14/8-1906. |
Periode i fart: |
1906 – 1938. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/8-1906. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
16/8-1906. |
Salgsår: |
1938. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5602676. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1906: |
Afsejlede fra København 16/8 mod Christiania (Oslo) via Frederikshavn. |
|||||||||||
1906 |
til 2/8 1914: I fart Stettin – København – Oslo. |
|||||||||||
1914: |
Fart 1/4 - 19/4 København – Aarhus. |
|||||||||||
1914: |
Afsejlede 3/8 fra København mod Esbjerg, hvortil skibet ankom næste dag. |
|||||||||||
1914: |
Afsejlede fra Esbjerg 18/8 mod København, hvortil skibet ankom næste dag, derefter oplagt |
|||||||||||
1915: |
Fart 22/6 – 7/12 København – Oslo. |
|||||||||||
1915: |
Oplagt i København fra 7/12. |
|||||||||||
1918: |
Fart 24/6 – 10/9 København – Oslo. |
|||||||||||
1918: |
I perioden 22/1 til !3/1-1919 var skibet i timecharter til Den Britiske Regering for 16 rejser Tyskland – U.K. med krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
I perioden 31/3 – 22/4 en rejse København – Assens – Hangö – København – Aarhus – Turku – København med russiske krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
Fart 30/5 – 29/10 København/Esbjerg – Hull/Newcastle. |
|||||||||||
1919: |
I perioden 22/12 – 2/1-1920 en returrejse København – Flensburg. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 7/2 – 14/2 en rejse København – Sønderborg – Korsør – Sønderborg – København. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 21/6 – 26/6 en rejse København – Kolding – Aabenraa – Sønderborg – København. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 28/6 – 8/9 i fart København – Oslo. |
|||||||||||
1921: |
Ankom 19/9 til Deutsche Werke, Kiel for ombygning af forskibet til sejlads i Nordsøen. |
|||||||||||
1921: |
I fart Esbjerg – Harwich fra 8/11. Skibet var indtil 1926 periodevis i fart København – Olso. |
|||||||||||
1926: |
Fra 9/9 i fart Stettin – København – Oslo. |
|||||||||||
1931: |
I fart Stettin – København – Oslo eller København – Aarhus/Oslo/Aalborg. |
|||||||||||
1937: |
Fart hovedsalig København – Oslo. |
|||||||||||
1937: |
I perioden 23712 – 27/12 en returrejse København – Aarhus. I perioden 12/4 – 19/4 i fart København – Aalborg. I perioden 18/6 – 29/8 i fart København - Frederikshavn. Ankom 29/8 til København fra Frederikshavn, derefter oplagt. |
|||||||||||
1938: |
Solgt 27/9 til Pärnu Laeva A/S, Pärnu, Finland. Omdøbt til ”Vironia”. |
|||||||||||
1940: |
Beslaglagt af den russiske marine i estisk havn. |
|||||||||||
1941: |
Minesprængt 28/8 og sunket ved Kap Juminda under den russisk evakuering af Riga. |
|||||||||||
1948: |
Rapporteret ophugget? |
"Kong Haakon" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |