S/S. |
”Koldinghuus”. |
Hjemsted: |
København |
Kaldesignal: |
NTRC. |
|||||||
Byggeår: |
1883. |
Byggested: |
Lobnitz & Co., Renfrew, Skotland. |
|||||||||
Byggenr: |
227. |
Antal passagerer: |
118. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
24/4-1883. |
Antal
jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
82,02 m. |
Brt: |
1.057. |
Hovedmaskine: |
2 stk 2 cyl. dampmaskiner. |
|||||||
Bredde: |
12,04 m. |
Nrt: |
610. |
HK: |
1.600 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
6,37 m. |
Tdw: |
450. |
Fart i knob: |
12,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1883 – 1903. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/6-1883. |
Sidste tur: |
5/1-1903. |
|
||||||||
Indsat: |
19/7-1883. |
Salgsår: |
1906. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5609048. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1883: |
I fart
Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1888: |
Hjemhavn ændret til Aarhus fra 9/4. |
|||||||||||
1888: |
Prøvesejlads 26/5 efter endt ombygning. |
|||||||||||
1888: |
I fart København – Aarhus fra 23/6 |
|||||||||||
1889: |
Afsejlede 14/4 fra
København mod Esbjerg. |
|||||||||||
1889: |
I fart Esbjerg – Harwich fra 24/4. |
|||||||||||
1892: |
Fra 25/11 til 23/6 1893: I fart Esbjerg – Hamburg. |
|||||||||||
1893: |
Fra 29/3 til 4/6: Fart ændret til Esbjerg – Harwich/Hamburg. |
|||||||||||
1893: |
Fra 6/6 til 1903: Fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1895: |
Hjemhavn ændret til Esbjerg fra 20/4. |
|||||||||||
1897: |
Udstyret med køleanlæg hos byggeværftet. |
|||||||||||
1903: |
Under rejse Harwich – Esbjerg 5/1 strandede skibet på sydvestkysten af Fanø. Passagerer og mandskab blev reddet af redningsfartøjet fra Sønderho. |
|||||||||||
1903: |
Bjærget 6/4 og slæbt til Esbjerg. |
|||||||||||
1904: |
Omdøbt til ”Depotskib I” 16/11. Hjemhavn ændret til København. Anvendt som depotskib. |
|||||||||||
1906: |
Solgt 2/8 til Petersen & Albeck, København for ophugning. |
|||||||||||
1906: |
Solgt 2/8 til Harburg/Hamburg for ophugning. Afgik i slæb fra København samme dag. |
"Koldinghuus" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |