S/S.

”Koldinghuus”.

Hjemsted:

København

Kaldesignal:

NTRC.

Byggeår:

1883.

Byggested:

Lobnitz & Co., Renfrew, Skotland.

Byggenr:

227.

Antal passagerer:

118.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

0.

Søsat:

24/4-1883.

Antal  jernbanevogne:

0.

Længde:

82,02 m.

Brt:

1.057.

Hovedmaskine:

2 stk 2 cyl. dampmaskiner.

Bredde:

12,04 m.

Nrt:

610.

HK:

1.600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

6,37 m.

Tdw:

450.

Fart i knob:

12,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1883 – 1903.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/6-1883.

Sidste tur:

5/1-1903.

 

Indsat:

19/7-1883.

Salgsår:

1906.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5609048.

Skibets videre historie:

1883:
1887:

I fart Esbjerg – Harwich.
Ankom 21/10 til København for oplægning. Udstyret med ekstra passager aptering hos B&W for fart København – Aarhus under en udstilling.

1888:

Hjemhavn ændret til Aarhus fra 9/4.

1888:

Prøvesejlads 26/5 efter endt ombygning.

1888:

I fart København – Aarhus fra 23/6

1889:
1889:

Afsejlede 14/4 fra København mod Esbjerg.
Hjemhavn ændret til København fra 1/4.

1889:

I fart Esbjerg – Harwich fra 24/4.

1892:

Fra 25/11 til 23/6 1893: I fart Esbjerg – Hamburg.

1893:

Fra 29/3 til 4/6: Fart ændret til Esbjerg – Harwich/Hamburg.

1893:

Fra 6/6 til 1903: Fart Esbjerg – Harwich.

1895:

Hjemhavn ændret til Esbjerg fra 20/4.

1897:

Udstyret med køleanlæg hos byggeværftet.

1903:

Under rejse Harwich – Esbjerg 5/1 strandede skibet på sydvestkysten af Fanø. Passagerer og mandskab blev reddet af redningsfartøjet fra Sønderho.

1903:

Bjærget 6/4 og slæbt til Esbjerg.

1904:

Omdøbt til ”Depotskib I” 16/11. Hjemhavn ændret til København. Anvendt som depotskib.

1906:

Solgt 2/8 til Petersen & Albeck, København for ophugning.

1906:

Solgt 2/8 til Harburg/Hamburg for ophugning. Afgik i slæb fra København samme dag.

 


"Koldinghuus"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs