M/F.

”King of Scandinavia”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OXVM6.

Byggeår:

1974.

Byggested:

Wärtsilä O/Y, Turku, Finland.

Byggenr:

1214.

Antal passagerer:

1.203.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

300 personbiler.

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

152,41 m.

Brt.

8.753.

Hovedmaskine:

2 stk. Pielstick 18PC2,5V.

Bredde:

20,05 m.

Netto:

4.401.

HK:

21.607.

KW:

  15.892.

Dybde:

5,62. m.

Tdw:      1.600.

Fart i knob:

18,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1994 - 2002.

Ex. Navne:

”Prinsessan Birgitta”, ”Stena Scandinavica”, ”Scandinavica”, ”Tarek L”, ”Venus”.

Leveret:

9/4-1974.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

2002.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                     IMO-nummer: 7347548.

Skibets videre historie:

1974:

Afleveret 10/4 under navnet ”Prinsessan Birgitta” til et partrederi bestående af Rederi Ab Ragne, Västervik (43,5%) / Rederi Ab Gôteborg-Frederikshavn Linjen (43,5%)/Göteborg Barkman & Co. (12%)/Rederi Ab Ostenia (1%)/Rederi Ab Ragne hovedejere. Ved bestillingen af færgen, anvendte man hoved målene fra M/S”Finlandia” (1968). Derved fik man et hurtigt bygget skib.

1974:

I fart 16/4 for Sessan Linjen Gøteborg.-.Travemünde.

1977:

Solgt 25/5 til Rederi Ab Göteborg.-.Frederikshavn Linjen, Gøteborg (Sessan Linjen) Anvendes derefter også i fart Gøteborg.-.Frederikshavn.

1980:

1/6 Oprettelse af driftsselskabet Sessan Tor Line, Gøteborg med deltagelse af rederierne Tor Line og Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen.

1981:

Driftsselskabet ophører /2 da Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen Ab, Gøteborg sælger aktie majoriteten til Stena Ab, Gøteborg.

1981:

31/8 Sidste dag i fart Gøteborg - Travemünde.

1981.

I fart 14/9 for Stena Line på ruten Gøteborg - Kiel.

1982:

Omdøbt /5 til ”Srena Scandinavica”.

1982:

Solgt /11 til Sessanlinjen Ab, Gøteborg (Stena Ab).

1985:

Solgt /8 til GFL Holding Ab, Gøteborg (Stena Ab).

1986:

Overført til Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn linjen, Gøteborg (Stena Ab).

1986:

 Solgt /8 til Stena Ab, Gøteborg.

1987:

I fart /4 Gøteborg - Frederikshavn.

1987:

Udchartret 1/6 til Compangnie de Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav), Tunesien.

1987:

Omdøbt /6 til ”Scandinavica”.

1987:

/12 Lagt op.

1988:

Udchartret  25/5 til /10  til Sealink British Ferries, UK. I fart Dover-Calais, samt som natfærge Dover - Zeebrugge.

1988:

Solgt /10 til Stena Shipping line, Nassau, Bahamas.

1989:

Udchartret /5 til Compangnie Tunisienne Navigation S.A. (Cotunav), Tunesien. Omdøbt til ”Tarek L”.

1989:

Solgt /11 til Scandinavica Ltd., Nassau, Bahamas. I fart for Norway Line.

1990:

Ombygget med b. la. sponson tanke Nye mål: L 153,00 m. B 22,40 m. D 5,62 m. Bt 13.336 NT 5.806.

1990:

Solgt /3 til Norway Line Invest K/S, Bergen, Norge. Omdøbt til ”Venus”.

1991:

Overført til Color Line A/S, Norge.

1994:

Solgt /8 til DFDS, København. Omdøbt til ”King of Scandinavia”. I fart Amsterdam / Hamburg - Newcastle.

1997:

Udchartret 10/7.til 10/9   til Compangnie Tunisienne de Navigation S.A., (Cotunav), Tunesien. I fart Tunis - Genua.

1997:

Udchartret 24/9 til 28/9   til Ministry Of Defense, UK.

1997:

I fart /11 Ijmuiden - Newcastle.

1998:

Udchartret 10/5 til /9  til Compangnie Tunisienne de Navigation S.A. (Cotunav), Tunesien. I fart Tunis - Genua.

1999:

I fart for Nordic Holland Line mellem Norge og Holland om sommeren.

2000.

I fart Ijmuiden - Newcastle.

2001:

Udchartret 1/7 til /10  til Cotunav, for trafik mellem Tunis og Genua.

2001:

I fart 5/10 til 7/11 som afløser færge for Bornholmstrafikken.

2001:

Oplagt 29/11 i København.

2002:

Udchartret 22/2 til Nato. Afsejler fra København til Kalundborg for at laste militært udstyr.. Afsejler fra Kalundborg til Szezecin, Polen. Oplagt i den polske by som beboelsesskib under Nato øvelse.

2002:

Solgt /3 til Turkish Marmara Lines, Istanbul, Tyrkiet (Registreret under Reca Marmara Nakliyat Deenizcilik, Istanbul, Tyrkiet).

2002:

Ankom 23/3 til Kalundborg for at losse militært udstyr

2002:
2002:
2002:
2002:

2010:

2015:
2016:
2017:
2018:
2018:
2021:
2021:

Ankom 27/3 til København. Senere afsejlet til Fredericia Værft for salgsdokning. 
Overtaget /4 af de nye ejere. Omdøbt til "Cesme".
Afsejlede 2/5 fra København mod Cesme.
I fart fra 11/5 på ruten Cesme - Brindisi - Ancona.
Solgt /5 til rederiet C-Bed, Fredericia. Omdøbt til "Wind Ambition". Ombygget til hotelskib til offshore-vindmølleprojekter.
Oplagt i Esbjerg /10.
Service genoptaget.
Oplagt i Odense fra 15/12.
Solgt 12/4 til Ambition Maritime SA, Athen, Grækenland.
Afsejlede 18/4 fra Odense mod Salamina via Gøteborg. Omdøbt til "Prince". I fart Patras - Igoumenitsa - Brindisi.
Solgt /7 til Partagas Maritime Ltd,. Aten, Grækenland. Omdøbt til "Princess"
Ankom 16/8 til Chittagong, Bangladesh for ophugning.



"Prinsessan Birgitta" i Sessan terminalen, Göteborg
Foto: Postkort.

"Prinsessan Desirée" & "Prinsessan Birgitta"
Foto: Postkort.

"Prinsessan Birgitta"
Foto: Arkivbillede

"Stena Scandinavica"
Foto: Postkort.

"Venus"
Foto: Postkort.

"King of Scandinavia"
Foto: Frank Heine.
"King of Scandinavia"
Foto: Postkort.

"King of Scandinavia"
Foto: Martin Jensen.

"Cesme"
Foto: Linus Andersson.

"Wind Ambition" i Esbjerg 1/4-2014
Foto: Jesper Andersen.

"Wind Ambition" i Odense 20/1-2018
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til DFDS udenrigs