S/S.

”J. C. La Cour”

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NBRK/OYLB.

Byggeår:

1901.

Byggested:

A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

84.

Besætning:

 

Køl lagt:

 

Antal passagerer:

112.

Søsat:

23/5-1901.

Antal biler:

0.

Længde:

85,95 m.

Brt:

1.615.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,16 m.

Nrt:

673.

HK:

3.600 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,00 m

Tdw:

955.

Fart i knob:

15,25.

Prøvetur:

28/6-1901.

Periode i fart:

1901 – 1931.

Ex. Navne:

 

Leveret:

7/8-1901.

Sidste tur:

5/9-1931.

 

Indsat:

13/8-1901.

Salgsår:

1933.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5601672.

Skibets videre historie:

1901:

Afsejlede 8/8 fra Helsingør mod Esbjerg, hvortil skibe ankom følgende dag.

1901:

Hovedsalig i fart Esbjerg – Harwich fra 13/8 til 18/8-1914.

1907:

I perioden 31/1 til 2/3 tre rejser København – Newcastle.

1907:

I perioden 10/7 til 14/7 en rejse København – Windau.

1907:

Afsejlede 23/7 fra København mod Reykjavik via Leith. Ankom til Reykjavik 28/7.

1908:

Ankom 15/8 til København fra Reykjavik.

1910:

I perioden 1/11 til 7/2-1911 periodevis i fart Esbjerg – Grimsby.

1914:

Fra 1/9 til 1915 i fart Aarhus – Aalborg/Odense – Liverpool/Grimsby/Manchester/Newcastle

1915:

Fra 23/6 i fart København – Hull.

1917:

Oplagt i perioden 28/1 til /11-1918.

1918:

I perioden 27/7 til 10/1-1919 i timecharter til den britiske regering. Fire rejser Warnemünde/Lübeck/Stettin – Københan med 2000 britiske krigsfanger.

1919:

I perioden 6/2 til 10/9 i fart København – Hull.

1919:

I perioden 16/9 til 15/10 to rejser Esbjerg – Hull.

1919:

I perioden 29/10 til 13/12-1921 i fart Esbjerg – Harwich.

1921:

I perioden 14!2 til 18/5-1922 oplagt i Esbjerg.

1922:

I perioden 19/5 til 2/11 i fart Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk.

1923:

I perioden 10/1 til 13/5 hovedsalig i fart København – Oslo.

1923:

Fra 28/5 atter i fart Esbjerg – Harwich.

1923:

I perioden frem til 1931 hovedsalig i fart Esbjerg – Harwich, periodevis i fart Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk.

1927:

I perioderne 9/12 til 20/12 og 16/12-1930 til 20/12-1930 I fart Esbjerg – Grimsby.

1931:

Ankom 5/9 til Esbjerg, derefter oplagt.

1933:

Solgt 13/10 til Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth for ophugning.

1933:

Afsejlede fra Esbjerg 27/10, ankom to dage senere til Blyth. Ophugningen fandt sted hos Bartram & Sons Ltd., Sunderland. Sat på land 30/10.



"J. C. La Cour"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"J. C. La Cour"
Foto: M/S Museet for Søfart.

 

Tilbage til DFDS udenrigs