S/S. |
”Hellig Olav” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NMFQ/OZBB. |
|||||||
Byggeår: |
1903. |
Byggested: |
Alex. Stephen & Sons
Ltd., Linthouse, Glasgow, Skotland |
|||||||||
Byggenr: |
399. |
Besætning: |
211. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal passagerer: |
1089. |
|||||||||
Søsat: |
16/12-1902 |
Antal biler: |
0. |
|||||||||
Længde: |
156,97 m. |
Brt: |
10.085. |
Hovedmaskine: |
2 stk. 3 cyl.
dampmaskiner. |
|||||||
Bredde: |
17,68 m. |
Nrt: |
6.061. |
HK: |
8.500 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
12,47 m. |
Tdw: |
8.230. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1903 – 1931. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/3-1903. |
Sidste tur: |
7/10-1931 |
|
||||||||
Indsat: |
25/3-1903. |
Salgsår: |
1934. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5601843. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1903: |
Ankom 20/3 til København
fra byggeværftet i Glasgow. I fart for Skandinavien- - America Linien på
ruten København – Oslo – Kristiansand – New York – Kristiansand – Oslo –
København. |
|||||||||||
1903: |
Afsejlede 25/3 fra
København på jomfrurejse til New York. |
|||||||||||
1907: |
Fik installeret
radiostation som første danske skib. |
|||||||||||
1917: |
I perioden 29/1 til 26/4
oplagt i New York. |
|||||||||||
1918: |
I perioden 4/6 til 8/10
oplagt i New York. |
|||||||||||
1919: |
Fra /4 var
der kun anløb af Kristiansand på returrejserne fra New York. Anløb
herefter Newport News, Boston og Halifax flere gange på returrejserne
fra New York. |
|||||||||||
1925: |
Afsejlede 1/8 fra
København på cruise til Stockholm – Helsinki – Stockholm - København |
|||||||||||
1930: |
I perioden 20/6 til 6/7
en returrejse København – Oslo – Reykjavik. |
|||||||||||
1931: |
Ankom 7/10 til København
fra New York via Oslo, derefter oplagt. |
|||||||||||
1934: |
Solgt 5/3 til The Hughes
Bolckow Shipbreaking Co. Ltd., Blyth for ophugning. Landsat ved
ophuggerværftet 1/9. |
"Hellig Olav" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Hellig Olav" Foto: M/S Museet for Søfart. |