S/S.

”Hebe”

Hjemsted:

Odense.

Kaldesignal:

NSDQ/OYQA.

Byggeår:

1912.

Byggested:

A/S Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft, København, Danmark.

Byggenr:

103.

Besætning:

 

Køl lagt:

6/7-1912.

Antal TEU’s:

 

Søsat:

21/9-1912.

Antal  reefers:

 

Længde:

73,76 m.

Brt:

957.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 cyl. dampmaskine.

Bredde:

10,09 m.

Nrt:

441.

HK:

1.100 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,48 m.

Tdw:

917.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

20/11-1912.

Periode i fart:

1912 – 1957.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/11-1912.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

24/11-1912.

Salgsår:

1959.

 

Rederi:  DFDS, Odense.                                                                                                    IMO-nummer: 1167526.

Skibets videre historie:

1912:

1912:

”Hebe” var et kombineret passager og fragtskib, oprindelig med plads til 30 passagerer.
Afsejlede fra København mod Leith via Odense – Aarhus – Aalborg.

1912:

-1914: Fart hovedsalig Odense – Aarhus – Aalborg – (Frederikshavn) – Leith.

1913:

Periodevis i fart Esbjerg – Grimsby.

1914:

-1918: I fart København – U.K.

1919:

I fart København – U.K. – Frankrig.

1920:

-1940: Fart hovedsalig Danmark – Newcastle. Periodevis Danmark – Leith.

1921:

Hjemhavn ændret til Esbjerg 5/12.

1921:
1923:
1925:

-1922: Periodevis i fart Esbjerg – London/Harwich/Grimsby.
Hjemhavn ændret til Odense 19/4.
Hjemhavn ændret til Aalborg 2/2.

1939:

I Malteser Kors Flåden. Se link: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html

1940:

Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 befandt skibet sig i Glasgow, hvortil det var ankommet 2/4.

1940:

Beslaglagt af British Ministry of Transport. Tildelt Ellerman’s Wilson Line Ltd., London.

1940:

1/6 blev skibet omdøbt til ”Hebe I” og chartret af den franske regering.

1940:

Under fransk kommando 16/6 og omdøbt til ”Sainte Sylvia”.

1940:

Afsejlede /6 – kort før den tysk – franske våbenstilstand mod Casablanca med 84 flygtninge.

1940:

Oplagt 22/9 på Sebou Floden i Port Lyautey under britisk flag.

1942:

Sænket 10/1 af de franske tropper før den amerikanske landgang i Nord Afrika.

1942:

Bjærget 29/11 af de engelske marine. Repareret og omdøbt til ”Hebe II”. Korr. reder: Ellerman’s Wilson Line Ltd.

1943:

Chartret /1 af U.S. Army. I fart USA – Nord Afrika.

1945:

31/12 blev skibet tilbageleveret til DFDS i Hull. Omdøbt til ”Hebe”.

1946:

-1957: Fart hovedsalig Danmark – U.K.

1946.

To singlerejser København – Leningrad og Roterdam – Le Havre – Antwerpen.

1947:

Passager faciliteterne ombygget, derefter kun plads for 10 passagerer.

1949:

Ombygget til lukket shelterdæk skib. Ny tonnage: 1.333 brt. – 763 nrt. – 1.130 tdw.

1951:

En rejse København – Oslo – Drammen.

1957:

Ankom 7/5 til København fra London, derefter oplagt.

1959:

Solgt 19/2 til Eisen und Metall K.G., Lehr & Co., Hamburg for ophugning.

1959:

Ankom 1/3 til Bremerhaven for ophugning, som blev påbegyndt /7.

 

 
"Hebe"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs