S/S. |
”Hebe” |
Hjemsted: |
Odense. |
Kaldesignal: |
NSDQ/OYQA. |
|||||||
Byggeår: |
1912. |
Byggested: |
A/S Kjøbenhavns Flydedok og Skibsværft, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
103. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
6/7-1912. |
Antal TEU’s: |
|
|||||||||
Søsat: |
21/9-1912. |
Antal
reefers: |
|
|||||||||
Længde: |
73,76 m. |
Brt: |
957. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
10,09 m. |
Nrt: |
441. |
HK: |
1.100 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,48 m. |
Tdw: |
917. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
20/11-1912. |
Periode i fart: |
1912 – 1957. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
23/11-1912. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
24/11-1912. |
Salgsår: |
1959. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Odense.
IMO-nummer:
|
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1912:
1912: |
”Hebe” var et kombineret
passager og fragtskib, oprindelig med plads til 30 passagerer. |
|||||||||||
1912: |
-1914: Fart hovedsalig Odense – Aarhus – Aalborg – (Frederikshavn) – Leith. |
|||||||||||
1913: |
Periodevis i fart Esbjerg – Grimsby. |
|||||||||||
1914: |
-1918: I fart København – U.K. |
|||||||||||
1919: |
I fart København – U.K. – Frankrig. |
|||||||||||
1920: |
-1940: Fart hovedsalig Danmark – Newcastle. Periodevis Danmark – Leith. |
|||||||||||
1921: |
Hjemhavn ændret til Esbjerg 5/12. |
|||||||||||
1921: |
-1922: Periodevis i fart
Esbjerg – London/Harwich/Grimsby. |
|||||||||||
1939: |
I Malteser Kors Flåden. Se link: http://faergejournalen.dk/handelsskibe/dfds/moskov_1914.html |
|||||||||||
1940: |
Ved den tyske besættelse af Danmark 9/4 befandt skibet sig i Glasgow, hvortil det var ankommet 2/4. |
|||||||||||
1940: |
Beslaglagt af British Ministry of Transport. Tildelt Ellerman’s Wilson Line Ltd., London. |
|||||||||||
1940: |
1/6 blev skibet omdøbt til ”Hebe I” og chartret af den franske regering. |
|||||||||||
1940: |
Under fransk kommando 16/6 og omdøbt til ”Sainte Sylvia”. |
|||||||||||
1940: |
Afsejlede /6 – kort før den tysk – franske våbenstilstand mod Casablanca med 84 flygtninge. |
|||||||||||
1940: |
Oplagt 22/9 på Sebou Floden i Port Lyautey under britisk flag. |
|||||||||||
1942: |
Sænket 10/1 af de franske tropper før den amerikanske landgang i Nord Afrika. |
|||||||||||
1942: |
Bjærget 29/11 af de engelske marine. Repareret og omdøbt til ”Hebe II”. Korr. reder: Ellerman’s Wilson Line Ltd. |
|||||||||||
1943: |
Chartret /1 af U.S. Army. I fart USA – Nord Afrika. |
|||||||||||
1945: |
31/12 blev skibet tilbageleveret til DFDS i Hull. Omdøbt til ”Hebe”. |
|||||||||||
1946: |
-1957: Fart hovedsalig Danmark – U.K. |
|||||||||||
1946. |
To singlerejser København – Leningrad og Roterdam – Le Havre – Antwerpen. |
|||||||||||
1947: |
Passager faciliteterne ombygget, derefter kun plads for 10 passagerer. |
|||||||||||
1949: |
Ombygget til lukket shelterdæk skib. Ny tonnage: 1.333 brt. – 763 nrt. – 1.130 tdw. |
|||||||||||
1951: |
En rejse København – Oslo – Drammen. |
|||||||||||
1957: |
Ankom 7/5 til København fra London, derefter oplagt. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 19/2 til Eisen und Metall K.G., Lehr & Co., Hamburg for ophugning. |
|||||||||||
1959: |
Ankom 1/3 til Bremerhaven for ophugning, som blev påbegyndt /7. |
"Hebe" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |