S/S. |
”Gjedser”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NBFQ. |
|||||||
Byggeår: |
1887. |
Byggested: |
Workman, Clark & co.
Ltd., Belfast, Irland. |
|||||||||
Byggenr: |
50. |
Antal passagerer: |
1.100. (På Øresund). |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
16/4-1887. |
Antal jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
69,16 m. |
Brt: |
419. |
Hovedmaskine: |
1 stk
2 cyl.dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
7,13-15,1 m. |
Nrt: |
201. |
HK: |
1.250 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
2,50 m. |
Tdw: |
|
Fart i knob: |
16,0. |
|||||||
Prøvetur: |
26/5-1887. |
Periode i fart: |
1889 – 1900. |
Ex. Navne: |
”Clandeboye” |
|||||||
Leveret: |
26/5-1887. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1900. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 1093166. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1887: |
Afleveret som
hjuldampskib til Bangor & Larne Steamboat Co. (John Morre), Belfast,
Irland under navnet ” Clandeboye”. I fart Irlands nordkyst – Balfast. |
|||||||||||
1889: |
Solgt 8/5 til DFDS,
København. Omdøbt til ”Gjedser”. I fart København – Malmø. |
|||||||||||
1900: |
Solgt 31/3 til A/S
Dampskibsselskabet Øresund. Navn uændret. |
|||||||||||
1904: |
Rapporteret solgt 24/5
til Otto Jonasson, Hamburg for ophugning. Maskinen afmonteret. Navn
uændret. |
|||||||||||
1913: |
Solgt 2/11 til
Zentralverein Deutscher Rheder, Hamburg. Omdøbt til ”Volker”. Ombygget
til beboelse for værftsarbejdere, stationeret i Hamburg. |
|||||||||||
1914: |
Beboelse for fanger. |
|||||||||||
1918: |
Solgt /9 til Werner
Schuchmann, Geestemünde. Anvendt som lagerskib i Kiel. |
|||||||||||
1918: |
Ophugget. |
"Gjedser" i fart for DS Øresund Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |