M/S. |
”Esbjerg”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
NHFQ/OXCE. |
|||||||
Byggeår: |
1929. |
Byggested: |
A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
186. |
Antal passagerer: |
220. |
|||||||||
Køl lagt: |
4/8-1928. |
Antal køretøjer: |
20 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
23/1-1929. |
Antal
jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
98,76 m. |
Brt: |
2.762. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W type: 655-MTF-90. |
|||||||
Bredde: |
13,41 m. |
Nrt: |
1.553. |
HK: |
3.200 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,21 m. |
Tdw: |
1.620. |
Fart i knob: |
15.5. |
|||||||
Prøvetur: |
21/4-1929. |
Periode i fart: |
1929 – 1946. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
23/4-1929. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
25/4-1929. |
Salgsår: |
1947. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Esbjerg.
IMO-nummer: 5074513. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1929: |
I fart 25/4 Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1939: |
Ankom 2/9 til Harwich fra Esbjerg, derefter oplagt. |
|||||||||||
1939: |
Afsejlede 6/9 fra Harwich mod Frederikshavn, hvortil skibet ankom 2 dage senere, derefter oplagt. |
|||||||||||
1940: |
Afsejlede 23/4 fra Frederikshavn mod København, derefter oplagt. |
|||||||||||
1944: |
Beslaglagt 20/1 af tyskerne. |
|||||||||||
1944: |
Afsejlede 30/3 fra København mod Pillau, hvortil skibet ankom følgende dag. Omdøbt til ”Kûrassier”. |
|||||||||||
1944: |
Overført 1/6 til Weichel-Damppfschiffsfahrts-A.G., Danzig. |
|||||||||||
1944: |
Anvendt 10/9 af 23th U-båds flotille som mål skib. |
|||||||||||
1944: |
Ledelsen overtaget 1/12 af Rickmers-Reederei A.G., Hamburg. Anvendt til evakueringen af tyske flygtningen i Øst Preussen. |
|||||||||||
1945: |
Lå /5 i Lübeck. |
|||||||||||
1945: |
Forladt 5/6 af Den Tyske Marine. |
|||||||||||
1945: |
Forlod Lübeck 23/7 med dansk besætning. |
|||||||||||
1945: |
Under rejse Lübeck – København, blev skibet ramt af en mine ud for Stevns og sank på position 55.14N – 12.36E. |
|||||||||||
1946. |
Bjærget 20/6. af Svitzer. |
|||||||||||
1946: |
30/7 stødte bugserfartøjet S/S ”Odin” på vraget, som sank på ny. |
|||||||||||
1946: |
Bjærget og tætnet 1/8. |
|||||||||||
1946: |
Ankom 18/9 i slæb til København. Senere fundet uegnet til genopbygning på dansk værft. |
|||||||||||
1947: |
Solgt /7 til spanske ejere. |
|||||||||||
1947: |
Forlod København 2/8 i slæb mod Valencia for ombygning. Overtaget af Cia. Trasmediterranea S.A., Valencia. Omdøbt til ”Ciudad De Ibiza”. Senere i fart Valencia – Ibiza. |
|||||||||||
1978. |
Solgt til D. Ricardo Villanova & Cia.,Valencia for ophugning |
|||||||||||
1978: |
Ophugget hos Salvamento y Demolicion Naval S.A., Vilanova y Geltrú. |
|||||||||||
|
|
"Esbjerg" Foto: Arkivbillede. |
"Esbjerg" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |