M/S.

”Esbjerg”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

NHFQ/OXCE.

Byggeår:

1929.

Byggested:

A/S Helsingørs Jernskibs-og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Byggenr:

186.

Antal passagerer:

220.

Køl lagt:

4/8-1928.

Antal køretøjer:

20 personbiler.

Søsat:

23/1-1929.

Antal  jernbanevogne:

0.

Længde:

98,76 m.

Brt:

2.762.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W type: 655-MTF-90.

Bredde:

13,41 m.

Nrt:

1.553.

HK:

3.200 bhk.

KW:

 

Dybgang:

5,21 m.

Tdw:

1.620.

Fart i knob:

15.5.

Prøvetur:

21/4-1929.

Periode i fart:

1929 – 1946.

Ex. Navne:

 

Leveret:

23/4-1929.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

25/4-1929.

Salgsår:

1947.

 

Rederi:  DFDS, Esbjerg.                                                                                                    IMO-nummer: 5074513.

Skibets videre historie:

1929:

I fart 25/4 Esbjerg – Harwich.

1939:

Ankom 2/9 til Harwich fra Esbjerg, derefter oplagt.

1939:

Afsejlede 6/9 fra Harwich mod Frederikshavn, hvortil skibet ankom 2 dage senere, derefter oplagt.

1940:

Afsejlede 23/4 fra Frederikshavn mod København, derefter oplagt.

1944:

Beslaglagt 20/1 af tyskerne.

1944:

Afsejlede 30/3 fra København mod Pillau, hvortil skibet ankom følgende dag. Omdøbt til ”Kûrassier”.

1944:

Overført 1/6 til Weichel-Damppfschiffsfahrts-A.G., Danzig.

1944:

Anvendt 10/9 af 23th U-båds flotille som mål skib.

1944:

Ledelsen overtaget 1/12 af Rickmers-Reederei A.G., Hamburg. Anvendt til evakueringen af tyske flygtningen i Øst Preussen.

1945:

Lå /5 i Lübeck.

1945:

Forladt 5/6 af Den Tyske Marine.

1945:

Forlod Lübeck 23/7 med dansk besætning.

1945:

Under rejse Lübeck – København, blev skibet ramt af en mine ud for Stevns og sank på position 55.14N – 12.36E.

1946.

Bjærget 20/6. af Svitzer.

1946:

30/7 stødte bugserfartøjet S/S ”Odin” på vraget, som sank på ny.

1946:

Bjærget og tætnet 1/8.

1946:

Ankom 18/9 i slæb til København. Senere fundet uegnet til genopbygning på dansk værft.

1947:

Solgt /7 til spanske ejere.

1947:

Forlod København 2/8 i slæb mod Valencia for ombygning. Overtaget af Cia. Trasmediterranea S.A., Valencia. Omdøbt til ”Ciudad De Ibiza”. Senere i fart Valencia – Ibiza.

1978.

Solgt til D. Ricardo Villanova & Cia.,Valencia for ophugning

1978:

Ophugget hos Salvamento y Demolicion Naval S.A., Vilanova y Geltrú.

 

 

 


"Esbjerg"
Foto: Arkivbillede.

"Esbjerg"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs