S/S. |
”Dronning Maud” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NPUS/OXZD. |
|||||||
Byggeår: |
1906. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
252. |
Besætning: |
|
|||||||||
Køl lagt: |
21/4-1906. |
Antal passagerer: |
422. |
|||||||||
Søsat: |
10/8-1906. |
Antal jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
87,57 m. |
Brt: |
1.761. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,31 m. |
Nrt: |
871. |
HK: |
2.450 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,91 m. |
Tdw: |
1.131. |
Fart i knob: |
15,0. |
|||||||
Prøvetur: |
29/9-1906. |
Periode i fart: |
1906 – 1947. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
1/10-1906. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
10/10-1906. |
Salgsår: |
1947. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 5504852. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1906: |
Afsejlede 10/10 fra København på jomfrutur mod Stettin. |
|||||||||||
1906 |
-9/8-1914: Fart hovedsalig Stettin – København – Oslo. |
|||||||||||
1912: |
-1914: Periodevis i fart København – Aarhus. |
|||||||||||
1914: |
Ankom 9/8 til København for oplægning. |
|||||||||||
1915: |
I fart København – Aarhus i perioden 23/3 til 18/5. |
|||||||||||
1916: |
I fart København – Aarhus i perioden 7/6 til 21/6. |
|||||||||||
1916: |
I fart København – Oslo i perioden 21/6 til 2/9. |
|||||||||||
1917: |
I fart København – Frederikshavn – Horten – Oslo i perioden 24/6 til 3/9. |
|||||||||||
1918: |
I timecharter til den britiske regering i perioden 22/11 til 8/1-1919. I fart Tyskland – U.K. med 11.250 krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
I timecharter til den franske regering i perioden 9/1 til 22/2. I den periode var skibet beskæftiget med transport af franske krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
I perioden 20/2 til 22/2: En rejse København – Helsingør – Aarhus – København. |
|||||||||||
1919: |
I perioden 31/3 til 22/4: En rejse København – Aarhus – Hangö – København – Aarhus – Hangö – København – Aarhus – Turku – København med russiske krigsfanger. |
|||||||||||
1919: |
I perioden 2/6 til 14/8: I fart København – Oslo. |
|||||||||||
1919: |
I perioden 15/8 til 18/11: I fart København – Aarhus. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 7/2 til 13/2: En rejse København – Aabenraa – Korsør – Aabenraa – København. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 2/3 til 16/3: En returrejse København – Flensburg. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 22/6 til 30/6: I fart København – Aarhus. |
|||||||||||
1920: |
I perioden 4/7 til 28/9: I fart Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1921: |
I perioden 27/5 til 18/6 og 5/9 til 7/9: I fart København – Oslo. |
|||||||||||
1922: |
I perioden 6/3 til 6/5: Ombygget til fart på Nordsøen på Deutsche Werke, Kiel. Ved samme lejlighed blev køle anlægget fra ”Perm” installeret. |
|||||||||||
1922: |
I fart Esbjerg – Harwich fra 13/5. Skibet var udelukkende beskæftiget på denne rute indtil 19/6-1922. |
|||||||||||
1926 |
-1929: I fart Esbjerg – Harwich eller Stettin – København – Oslo. |
|||||||||||
1926 |
1935, 1938 og 1939: Periodevis i fart som afløser på ruten Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk, i alt 4 rejser. |
|||||||||||
1930 |
-1936: Hovedsalig i fart Stettin – København – Oslo. Periodevis i fart København – Aalborg/Aarhus eller Esbjerg – Harwich. |
|||||||||||
1937 |
-1939: I fart Esbjerg – Harwich eller København – Aalborg/Aarhus. |
|||||||||||
1937: |
I perioden 15/5 til 18/5: En returrejse København – Stettin. |
|||||||||||
1937: |
I perioden 30/5 til 6/6: To returrejser København – Oslo. |
|||||||||||
1937: |
I perioden 24/7 til 27/7: En rejse Esbjerg – Antwerpen. |
|||||||||||
1939: |
Indlemmet i ”Malteser Kors Flåden”. |
|||||||||||
1939: |
I perioden 9/9 til 6/4-1940: Hovedsalig i fart Esbjerg – Hull/Grimsby/Tilbury/Aberdeen/Glasgow. |
|||||||||||
1940: |
Oplagt i Esbjerg fra 7/4 til 19/4-1941. |
|||||||||||
1941: |
Afsejlede fra Esbjerg
19/4 mod København. Ankom til København 22/4 for oplægning. |
|||||||||||
1943: |
I bareboat charter fra 7/1 til den tyske marine. Tildelt RUD. Christ. Gribel, Stettin. Omdøbt til ”Almuth”. |
|||||||||||
1943: |
Afsejlede fra Frederikshavn 8/1 mod Stettin, hvortil skibet ankom to dage senere. I fart Tyskland – Danmark/Norge som transportskib. |
|||||||||||
1943: |
I fart /6 som ”Sicherheits-Schiff”. |
|||||||||||
1944: |
Ankom 8/8 til Helsingør. Under reparation 17/8 til 16/11. |
|||||||||||
1944: |
Leveret 16/11 til DFDS efter endt charter. Omdøbt til ”Dronning Maud”. Senere opstod uenighed med tyskerne, som i charterperioden havde udskiftet bronze bæringer i maskinen med dårligt metal. Oplagt i Helsingør. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 10/11 til København fra Helsingør. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede fra København 14/11 mod Ostende. Derefter i fart som troppetransportskib (max. 1.500 soldater) i timecharter til den danske regering. Videregivet til den britiske regering uden beregning. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 18/11 til Tilbury. |
|||||||||||
1945: |
I fart Tilbury – Ostende fra 21/11. |
|||||||||||
1946: |
I fart Tilbury – Hook of Holland fra /6 |
|||||||||||
1946: |
Charteren midlertidig overtaget af den britiske regering i perioden 2/3 til 15/5. |
|||||||||||
1946: |
I fart Tilbury – Antwerpen fra /4.
Afsejlede 15/5 fra Tilbury mod København. Ankom til København18/8,
derefter oplagt frem til salg. |
"Dronning Maud" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Bore II" Foto: Postkort. |