S/S.

”Dronning Maud”

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

NPUS/OXZD.

Byggeår:

1906.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

252.

Besætning:

 

Køl lagt:

21/4-1906.

Antal passagerer:

422.

Søsat:

10/8-1906.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

87,57 m.

Brt:

1.761.

Hovedmaskine:

1 stk. 4 cyl. dampmaskine.

Bredde:

11,31 m.

Nrt:

871.

HK:

2.450 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,91 m.

Tdw:

1.131.

Fart i knob:

15,0.

Prøvetur:

29/9-1906.

Periode i fart:

1906 – 1947.

Ex. Navne:

 

Leveret:

1/10-1906.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

10/10-1906.

Salgsår:

1947.

 

Rederi:  DFDS, København.                                                                                              IMO-nummer: 5504852.

Skibets videre historie:

1906:

Afsejlede 10/10 fra København på jomfrutur mod Stettin.

1906

-9/8-1914: Fart hovedsalig Stettin – København – Oslo.

1912:

-1914: Periodevis i fart København – Aarhus.

1914:

Ankom 9/8 til København for oplægning.

1915:

I fart København – Aarhus i perioden 23/3 til 18/5.

1916:

I fart København – Aarhus i perioden 7/6 til 21/6.

1916:

I fart København – Oslo i perioden 21/6 til 2/9.

1917:

I fart København – Frederikshavn – Horten – Oslo i perioden 24/6 til 3/9.

1918:

I timecharter til den britiske regering i perioden 22/11 til 8/1-1919. I fart Tyskland – U.K. med 11.250 krigsfanger.

1919:

I timecharter til den franske regering i perioden 9/1 til 22/2. I den periode var skibet beskæftiget med transport af franske krigsfanger.

1919:

I perioden 20/2 til 22/2: En rejse København – Helsingør – Aarhus – København.

1919:

I perioden 31/3 til 22/4: En rejse København – Aarhus – Hangö – København – Aarhus – Hangö – København – Aarhus – Turku – København med russiske krigsfanger.

1919:

I perioden 2/6 til 14/8: I fart København – Oslo.

1919:

I perioden 15/8 til 18/11: I fart København – Aarhus.

1920:

I perioden 7/2 til 13/2: En rejse København – Aabenraa – Korsør – Aabenraa – København.

1920:

I perioden 2/3 til 16/3: En returrejse København – Flensburg.

1920:

I perioden 22/6 til 30/6: I fart København – Aarhus.

1920:

I perioden 4/7 til 28/9: I fart Esbjerg – Harwich.

1921:

I perioden 27/5 til 18/6 og 5/9 til 7/9: I fart København – Oslo.

1922:

I perioden 6/3 til 6/5: Ombygget til fart på Nordsøen på Deutsche Werke, Kiel. Ved samme lejlighed blev køle anlægget fra ”Perm” installeret.

1922:

I fart Esbjerg – Harwich fra 13/5. Skibet var udelukkende beskæftiget på denne rute indtil 19/6-1922.

1926

-1929: I fart Esbjerg – Harwich eller Stettin – København – Oslo.

1926

1935, 1938 og 1939: Periodevis i fart som afløser på ruten Esbjerg – Antwerpen – Dunkirk, i alt 4 rejser.

1930

-1936: Hovedsalig i fart Stettin – København – Oslo. Periodevis i fart København – Aalborg/Aarhus eller Esbjerg – Harwich.

1937

-1939: I fart Esbjerg – Harwich eller København – Aalborg/Aarhus.

1937:

I perioden 15/5 til 18/5: En returrejse København – Stettin.

1937:

I perioden 30/5 til 6/6: To returrejser København – Oslo.

1937:

I perioden 24/7 til 27/7: En rejse Esbjerg – Antwerpen.

1939:

Indlemmet i ”Malteser Kors Flåden”.

1939:

I perioden 9/9 til 6/4-1940: Hovedsalig i fart Esbjerg – Hull/Grimsby/Tilbury/Aberdeen/Glasgow.

1940:

Oplagt i Esbjerg fra 7/4 til 19/4-1941.

1941:
1941:

Afsejlede fra Esbjerg 19/4 mod København. Ankom til København 22/4 for oplægning.
I perioden18/7 til 29/7: To rejser København – Oslo. Derefter oplagt i København.

1943:

I bareboat charter fra 7/1 til den tyske marine. Tildelt RUD. Christ. Gribel, Stettin. Omdøbt til ”Almuth”.

1943:

Afsejlede fra Frederikshavn 8/1 mod Stettin, hvortil skibet ankom to dage senere. I fart Tyskland – Danmark/Norge som transportskib.

1943:

I fart /6 som ”Sicherheits-Schiff”.

1944:

Ankom 8/8 til Helsingør. Under reparation 17/8 til 16/11.

1944:

Leveret 16/11 til DFDS efter endt charter. Omdøbt til ”Dronning Maud”. Senere opstod uenighed med tyskerne, som i charterperioden havde udskiftet bronze bæringer i maskinen med dårligt metal. Oplagt i Helsingør.

1945:

Ankom 10/11 til København fra Helsingør.

1945:

Afsejlede fra København 14/11 mod Ostende. Derefter i fart som troppetransportskib (max. 1.500 soldater) i timecharter til den danske regering. Videregivet til den britiske regering uden beregning.

1945:

Ankom 18/11 til Tilbury.

1945:

I fart Tilbury – Ostende fra 21/11.

1946:

I fart Tilbury – Hook of Holland fra /6

1946:

Charteren midlertidig overtaget af den britiske regering i perioden 2/3 til 15/5.

1946:
1946:
1947:
1947:
1947:
1948:
1953:
1953:
1960:
1965:
1965:
1966:

1966:
1967:
1967:

I fart Tilbury – Antwerpen fra /4.

Afsejlede 15/5 fra Tilbury mod København. Ankom til København18/8, derefter oplagt frem til salg.
Ankom 18/8 til Helsingør for salgsdokning.
Solgt 25/8 til A/B Orient (Th. Kramer), Turku. Overtaget 27/8 og omdøbt til ”Bore II”. Afsejlede fra Helsingør 28/8.
Overført 16/12 til Ångfartygs A/B Bore, Turko uden navneændring. Omdbygget hos A/B Crichton-Vulcan, Turku.
I fart Stockholm – Turku fra /6.
Ekstra ”snydeskorten” påbygget i henhold til traditionel ”Bore – look”.
I fart Stockholm – Helsingfors
Farten ændret til Stockholm – Helsingfors – Leningrad.
Omdøbt ”Silja II” under charter til Finska Ångfartygs A/B. I fart Helsingfors – Travemünde og Helsingfors – Tallinn.
Omdøbt til ”Bore II” efter endt charter.
Solgt 16/3 til Finska Ångfartygs A/B, Helsingfors. Blev det sidste dampskib, som rederiet indkøbte. I fart Helsingfors – Travemünde og Helsingfors – Tallinn.
Ankom 27/9 til København på sidste officielle rejse. Returnerede til Helsingfors efterfølgende dag.
Solgt 12/6 til Helsingin Romuliike for ophugning.
Rapporteret ophugget 30/11.

 


"Dronning Maud"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Bore II"
Foto: Postkort.

Tilbage til DFDS udenrigs