M/S.

”Dana Gloria”.

Hjemsted:

København.

Kaldesignal:

OUKN2.

Byggeår:

2001.

Byggested:

Stocznia Szczecinska im. A. Warskiego, Stettin, Polen.

Byggenr:

591 / 1 /1.

Antal passagerer:

308.

Køl lagt:

20/9-2000. 

Antal køretøjer:

2.200 lanemeter.

Søsat:

27/1-2001.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

199,40 m.

BT:

20.140.

Hovedmaskine:

2 stk. 9-cyl. Wärtsilä type 9L46C

Bredde:

25,00 m.

NT:

6.042.

HK:

25.880.

KW:

18.900.

Dybgang:

6,32 m.

Tdw:

6.802.

Fart i knob:

23,0.

Prøvetur:

/12-2001.

Periode i fart:

2002 - 2010.

Ex. Navne:

”Golfo Dei Coralli”.

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

10/8-2002.

Salgsår:

 

 

Rederi:  DFDS A/S, København                                                                                         IMO-nummer:9212151.

Skibets videre historie:

2001:

Søsat /1 under navnet ”Golfi Dei Coralli” for Lloyd Sardegna Compangia Di Navigazione, Olbia, Italien. Da bygningen af skibet var meget forsinket, nægtede rederiet slutteligt at overtage det. Overtaget som pant af den Polske bank Pekao SA.

2001:

Prøvetur /12.

2002:

Byggeværftet konkurs /4. Oplagt i Stettin.

2002:

Solgt 17/7 til DFDS A/S, København.

2002:

Ankommer 6/8 til Fredericia Værft for opgradering.

2002:
2003:

2003:
2003:
2003:
2010:

2010:
2011:
2011:

I fart 10/8 Esbjerg - Harwich.
Solgt 5/5 til Lisco, Litauen (DFDS Tor Line).
Sejler sidste tur 16/6 på ruten Esbjerg - Harwich.
Omdøbt /6 til "Lisco Gloria".
I fart 21/6 Klaipeda - Kiel.
Undervejs fra Kiel til Klaipeda 9/10, udbrød der kort efter midnat brand efter en eksplosion på færgens øvre vogndæk. Alle 236 ombordværende blev evakueret.
Slæbt fra position syd for Langeland til Fayard (Lindøværftet) - ankomst 22/10.
Erklæret "Construktive Total Loss" /1.
Bugseret /2 fra Munkebo til ophugningsværft i Klaipeda.



"Golfo Dei Coralli"
Foto: Rob De Vissers arkiv. Venligst udlånt af Micke Asklander.
 
Herover: "Dana Gloria" i langs kaj i Esbjerg
Foto: Søren Lund Hviid.
Herover: "Lisco Gloria" ankommer til Kiel 7/7-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til DFDS udenrigs