S/S. |
”Christian IX” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NGPJ. |
|||||||
Byggeår: |
1875. |
Byggested: |
Burmeister & Wain´s Maskin og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
84. |
Antal passagerer: |
16. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal personbiler: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
12/4-1874. |
Antal
jerbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
70,80 m. |
Brt: |
1.236. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 4 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
9,24 m. |
Nrt: |
890. |
HK: |
500 ihk. |
KW: |
368. |
|||||
Dybgang: |
4,88 m. |
Tdw: |
1.415. |
Fart i knob: |
9,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1875 – 1916. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
18/8-1875. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1916. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer: 3005012. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1875: |
Hoedsalig i fart London – København – Königsberg. |
|||||||||||
1894: |
Under rejse København – London 12/10 kolliderede skibet med briggen ”Onderneming” i tæt tåge. Briggen sank og to mænd druknede, de resterende 6 besætningsmedlemmer blev taget ombord i ”Christian IX”. |
|||||||||||
1895 |
-1896: I perioden 16/7 til 4/10 fik skibet installeret nye kedler. |
|||||||||||
1901: |
Under rejse Königsberg – København blev skibet beskadiget efter kollision med s/s ”Lena” ud for Falsterbo fyrskib. ”Lena” sank, men besætningen blev reddet af ”Christian IX”. Skibet blev efterfølgende repareret og atter sat i fart. |
|||||||||||
1905: |
Stærkt beskadiget 16/2 efter grundstødning ved Møn. |
|||||||||||
1905: |
Bjærget 21/2 af Svitzer og slæbt til København for reparation. Atter i fart fra 25/3. |
|||||||||||
1908: |
Periodevis i fart Baltikum – København – Antwerpen – vestlige Middelhav. |
|||||||||||
1914: |
I fart København – Lübeck. |
|||||||||||
1915: |
I fart København – U.K. |
|||||||||||
1916: |
Solgt 6/4 til Asgeir Pjetursson, Reykjavik, Færøerne. Navn uændret. |
|||||||||||
1916: |
Solgt 7/6 til Rederi A/B Holmia, Stockholm. Navn uændret. |
|||||||||||
1917: |
Solgt 24/11 til Rederi A/B Ingvar, Malmø, Sverige. Omdøbt til ”Halvor”. |
|||||||||||
1918: |
Solgt 10/5 til Arthur Pott, Stockholm og samme dag solgt til Svensk-Ryska Rederi A/B, Stockholm. Navn uændret. |
|||||||||||
1921: |
Solgt på aktion 1/9 til Carl Wallin, Stockholm. |
|||||||||||
1921: |
Solgt 9/9 til A/B Möller, Persson & Co., Stockholm. Omdøbt til ”Hammarby”. |
|||||||||||
1925: |
Rederiet ændrer navn til Ångfartygs A/B Hammarby. |
|||||||||||
1925: |
Strandet 25/11 øst for Biskopsön og slået til vrag. Vraget solgt til Ernst Fuhr, Stockholm og ophugget på stedet. |
"Christian IX" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |