M |
”Winston
Churchill”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OVOD. |
|||||||
Byggeår: |
1967. |
Byggested: |
Cantieri Navale del Tirreno e Riuniti S.p.A., Rio Trigoso, Genova, Italien |
|||||||||
Byggenr: |
277. |
Antal
passagerer: |
462 |
|||||||||
Køl lagt: |
15/1-1966. |
Antal køretøjer: |
180 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
25/4-1967. |
Antal
jernbanevogne |
0 . |
|||||||||
Længde: |
140,65 m |
Brt: |
8.657. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 1050-VT2BF-110. |
|||||||
Bredde: |
20,53 m. |
Netto: |
4.487. |
HK: |
14.000. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,59 m. |
Tdw: 1.790. |
Fart i knob: |
21,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1967 - 1996. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
19/5-1967 |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
2/6-1967. |
Salgsår: |
1996. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
Esbjerg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1967: |
I fart 2/6 Esbjerg - Harwich. |
|||||||||||
1971: |
Passager kapaciteten udvidet til 590 på Helsingør Værft. |
|||||||||||
1978: |
I fart hovedsagelig fra 4/6 Esbjerg - Newcastle, og i sommer sæsonen også Gøteborg - Newcastle. |
|||||||||||
1979: |
Afløserskib hvert år i maj på ruten Esbjerg - Harwich indtil 1983. |
|||||||||||
1979: |
Grundstødt 26/8 ud for Vinga fyr på rejse Gøteborg - Newcastle. Trukket fri af grunden og slæbt ind til Lindholmens Værft, Gøteborg for inspektion. Senere repareret på Frederikshavn Værft A/S. |
|||||||||||
1980: |
Afsejler 24/3 fra Esbjerg til Newcastle på første rejse efter reparationen. |
|||||||||||
1980: |
I fart /3 til /9 1981 Esbjerg - Newcastle. |
|||||||||||
1980: |
Også i fart Gøteborg - Newcastle i sommer sæsonen. |
|||||||||||
1981: |
Også i fart Esbjerg - Torshavn i sommer sæsonen. |
|||||||||||
1982: |
Fart 1983/ 1985 til 1991 hovedsagelig i sommer sæsonen Esbjerg - Newcastle / Torshavn. |
|||||||||||
1984: |
I fart 16/6 til 17/8 København - Torshavn. |
|||||||||||
1984: |
Anløber Esbjerg 25/7 i stedet for København pga. motor problemer. |
|||||||||||
1985: |
I time charter /8 til Haahr Bunker Oil A/S for en rejse Esbjerg - Vejle - København. |
|||||||||||
1985: |
Solgt 26/12 til Mols Linien A/S, Esbjerg. Overtaget af de nye ejere 30/12. |
|||||||||||
1986: |
Gensolgt 27/8 til DFDS; Esbjerg. 1/9 Overtaget af DFDS. |
|||||||||||
1986: |
Beboelsesskib 1/10 til /1 1987 for flygtninge i København. |
|||||||||||
1987: |
Tre krydstogter /5 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap. |
|||||||||||
1987: |
Fire krydstogter 18/8 til /9 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap. |
|||||||||||
1988: |
Fire krydstogter /5 til 7/6 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap. |
|||||||||||
1988: |
Registreret under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS). |
|||||||||||
1988: |
Fire krydstogter 20/8 til /9 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap. |
|||||||||||
1988: |
Krydstogt 24/9 til 28/9 Kiel - Visby - Stockholm - Rønne - Kiel. |
|||||||||||
1988: |
Krydstogt 28/9 til 3/10 Kiel - Stettin - Warnemünde - Kiel. |
|||||||||||
1989: |
Ombygget 6/1 til 28/3 i Rendsburg. |
|||||||||||
1989: |
Krydstogter /5 og 15/8 til 8/9 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap. |
|||||||||||
1989: |
Afsejler fra København 10/9 for fire Baltic Cruises: Stockholm - Leningrad - Helsinki - Visby - Travemünde. |
|||||||||||
1989: |
Ankommer 15/10 til Malmø. Chartret af den svenske regering som beboelses skib for flygtninge. |
|||||||||||
1990: |
Returneret 5/5 til DFDS. |
|||||||||||
1990: |
Krydstogter 11/5 til 12/6, 21/8 til 29/8, 26/4 1991 til 11/6 1991 og 21/8 1991 til 5/9 1991 Esbjerg-vestkysten af Norge / Nord Kap. |
|||||||||||
1990: |
Krydstogt 29/8 til 7/9 Esbjerg - Hamburg - Plymouth - Dublin - Stornoway - Invergordon - Leith - Esbjerg - Hamburg. |
|||||||||||
1990: |
Tre krydstogter 8/9 til 29/9 Travemünde - København - Stockholm - Leningrad - Helsinki - Visby - Travemünde. |
|||||||||||
1990: |
2 Krydstogter 9/9 til 13/10 og 7/9 1991 til 5/10 1991 Travemünde - Gdynia - Stockholm - Helsinki - Leningrad - Tallinn - Visby - Travemünde. |
|||||||||||
1996: |
Under bunkring udbrød der brand i skibets hjælpemaskinrum, som blev hårdt beskadiget. Efter diskussion med forsikringsselskabet, blev parterne enige om, at udbyde skibet til slag i stedet for reparation. |
|||||||||||
1996
|
Solgt
8/7 til Emerald Empress Holding Ltd. Kingstown, Saint Winstent. Omdøbt
til “Mayan Empress”. |
|
"Winston Churchill" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
|
|
|
"Winston Churchill" Foto: Postkort. |
"Winston Churchill" i Bergen aug./sep. 1987 Foto: Tore Isager. |
"Winston Churchill" afsejler fra Bergen aug./sep. 1987 Foto: Tore Isager. |
"Mayan Empress" Foto: Frank Lose´s arkiv. |
"Mayan Empress" Foto: Micke Asklander. |