M/F.

”Winston Churchill”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OVOD.

Byggeår:

1967.

Byggested:

Cantieri Navale del Tirreno e Riuniti S.p.A., Rio Trigoso, Genova, Italien

Byggenr:

277.

Antal passagerer:

462

Køl lagt:

15/1-1966.

Antal køretøjer:

180 personbiler.

Søsat:

25/4-1967.

Antal jernbanevogne:

0 .

Længde:

140,65 m

Brt:

8.657.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 1050-VT2BF-110.

Bredde:

20,53 m.

Netto:

4.487.

HK:

14.000.

KW:

  10.444.

Dybgang:

5,59 m.

Tdw:     1.790.

Fart i knob:

21,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1967 - 1996.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/5-1967

Sidste tur:

 

 

Indsat:

2/6-1967.

Salgsår:

1996.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                     IMO-nummer: 6718233.

Skibets videre historie:

1967:

I fart 2/6 Esbjerg - Harwich.

1971:

Passager kapaciteten udvidet til 590 på Helsingør Værft.

1978:

I fart hovedsagelig fra 4/6  Esbjerg - Newcastle, og i sommer sæsonen også Gøteborg - Newcastle.

1979:

Afløserskib hvert år i maj på ruten Esbjerg - Harwich indtil 1983.

1979:

Grundstødt 26/8 ud for Vinga fyr på rejse Gøteborg - Newcastle. Trukket fri af grunden og slæbt ind til Lindholmens Værft, Gøteborg for inspektion. Senere repareret på Frederikshavn Værft A/S.

1980:

Afsejler 24/3 fra Esbjerg til Newcastle på første rejse efter reparationen.

1980:

I fart /3 til /9 1981 Esbjerg - Newcastle.

1980:

Også i fart Gøteborg - Newcastle i sommer sæsonen.

1981:

Også i fart Esbjerg - Torshavn i sommer sæsonen.

1982:

Fart 1983/ 1985 til 1991  hovedsagelig i sommer sæsonen Esbjerg - Newcastle / Torshavn.

1984:

I fart 16/6 til 17/8 København - Torshavn.

1984:

Anløber Esbjerg 25/7 i stedet for København pga. motor problemer.

1985:

I time charter /8 til Haahr Bunker Oil A/S for en rejse Esbjerg - Vejle - København.

1985:

Solgt 26/12 til Mols Linien A/S, Esbjerg. Overtaget af de nye ejere 30/12.

1986:

Gensolgt 27/8 til DFDS; Esbjerg. 1/9 Overtaget af DFDS.

1986:

Beboelsesskib 1/10 til /1 1987 for flygtninge i København.

1987:

Tre krydstogter /5 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap.

1987:

Fire krydstogter 18/8 til /9 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap.

1988:

Fire krydstogter /5 til 7/6 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap.

1988:

Registreret under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS).

1988:

Fire krydstogter 20/8 til /9 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap.

1988:

Krydstogt 24/9 til 28/9 Kiel - Visby - Stockholm - Rønne - Kiel.

1988:

Krydstogt 28/9 til 3/10 Kiel - Stettin - Warnemünde - Kiel.

1989:

Ombygget 6/1 til 28/3 i Rendsburg.

1989:

Krydstogter /5 og 15/8 til 8/9 Esbjerg - vestkysten af Norge / Nord Kap.

1989:

Afsejler fra København 10/9 for fire Baltic Cruises: Stockholm - Leningrad - Helsinki - Visby - Travemünde.

1989:

Ankommer 15/10 til Malmø. Chartret af den svenske regering som beboelses skib for flygtninge.

1990:

Returneret 5/5 til DFDS.

1990:

Krydstogter 11/5 til 12/6, 21/8 til 29/8, 26/4 1991 til 11/6 1991 og 21/8 1991 til 5/9 1991 Esbjerg-vestkysten af Norge / Nord Kap.

1990:

Krydstogt 29/8 til 7/9 Esbjerg - Hamburg - Plymouth - Dublin - Stornoway - Invergordon - Leith - Esbjerg - Hamburg.

1990:

Tre krydstogter 8/9 til 29/9 Travemünde - København - Stockholm - Leningrad - Helsinki - Visby - Travemünde.

1990:

2 Krydstogter 9/9 til 13/10 og 7/9 1991 til 5/10 1991 Travemünde - Gdynia - Stockholm - Helsinki - Leningrad - Tallinn - Visby - Travemünde.

1996:

Under bunkring udbrød der brand i skibets hjælpemaskinrum, som blev hårdt beskadiget. Efter diskussion med forsikringsselskabet, blev parterne enige om, at udbyde skibet til slag i stedet for reparation. 

1996
1996:
1997:
2002:
2002:
2003:
2003:
2004:
2004:

Solgt 8/7 til Emerald Empress Holding Ltd. Kingstown, Saint Winstent. Omdøbt til “Mayan Empress”.
Ankommer 21/7 til Westcon Shipyard, Vikebygd, Norge under bugsering for reparation.
Efter en del reparationer på skibet, blev rederiet erklæret konkurs, da der ikke blev betalt for arbejder udført ombord.
Udbudt til salg efter alle retstvister er klarlagt.
Flyttet til Westcon Shipyard, Ôlen, Norge.
Solgt /11 til Weesham Shipping, Dubai.
Afgik 19/12 Ôlen - Skudefjord kl. 11.30 mod Indien.
Solgt til Indiske ophuggere.
Ankom 22/1 til Alang, Indien for ophugning.



"Winston Churchill"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.



"Winston Churchill"
Foto: Postkort.
winston_churchill_1967_04.jpg (114044 byte) winston_churchill_1967_05.jpg (120963 byte) winston_churchill_1987_06.jpg (84074 byte)
"Winston Churchill" i Bergen aug./sep. 1987
Foto: Tore Isager.
winston_churchill_1987_07.jpg (87883 byte)
"Winston Churchill" afsejler fra Bergen aug./sep. 1987
Foto: Tore Isager.
 
"Mayan Empress"
Foto: Frank Lose´s arkiv.

"Mayan Empress"
Foto: Micke Asklander.

  Tilbage til DFDS udenrigs