M/S.

”Tor Britannia”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OVRY.

Byggeår:

1975.

Byggested:

Flender Werft A.G., Lübeck, Vesttyskland.

Byggenr:

607.

Antal passagerer:

1.357.

Køl lagt:

21/1-1974.

Antal køretøjer:

440 personbiler.

Søsat:

10/10-1974.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

182,35 m.

Brt:

14.905.

Hovedmaskine:

4 stk. Pielstick 12PC3V.

Bredde:

23,63 m.

Netto:

7.933.

HK:

45.600.

KW:

  33.540.

Dybde:

6,30 m.

Tdw:     3.335.

Fart i knob:

24,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1982  -  2003.

Ex. Navne:

 

Leveret:

16/5-1975.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

 

Salgsår:

2003.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                     IMO-nummer: 7361312.

Skibets videre historie:

1975:

Leveret 16/5 til Rederi AB Salénia 1/3, Salénrederierna AB 1/3 og Rederi AB Transatlantic 1/3 (Sven Christer Salén), Gøteborg som ”Tor Britannia”. I fart Gøteborg - Amsterdam og Gøteborg - Felixstowe.

1975:

Salénrederierna AB ændrer navn til Saléninvest AB.

1976:

Driften overtaget af Tor Line AB.

1980:

Rederi AB Salénia ændrer navn til Salénia AB.

1981:

Rederi AB Transatlantic´s anparter solgt i lige store andele til de to andre ejere.

1981:

Solgt 2/11til Scandinavian Seaways (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau. Omdøbt til ”Scandinavian Star”

1981:

Overtaget 10/11af de nye ejere efter bundinspektion ved Aalborg Værft.  Interiøret ombygget. I fart Freeport - Florida.

1982:

Afsejler 7/1fra Aalborg til København, hvor skibet lægges op indtil 12/3 1982.

1982:

Solgt 26/3 til DFDS, Esbjerg (fra 20/11 1990: København) Omdøbt til ”Tor Britannia”.

1982:

I fart 29/3 Gøteborg - Amsterdam/Felixstowe (Fra 1/4-1983: Harwich i stedet for Felixstowe).

1983:

Anløbene af Amsterdam indstilles 1/10.

1983:

Også i fart Esbjerg - Harwich fra /10.

1988:

Overført 23/8 til Dansk Internationalt Skibsregister (D.I.S.9.

1988:

I fart 8/11 til 7/12 og 7/11 1989 til 14/12 1989 København - Gøteborg.

1989:

Gøteborg-Amsterdam farten genåbnet 2/10.

1989:

Hotelskib for flygtninge i Malmö 23/12 til 15/3 1990.

1990:

Ombygget 8/11 til 11/1 1991 ved Blohm + Voss, Hamburg.  Ny Brt/ Nrt/ Tdw 15.730/ 8.119/ 2.459.  Nyt passagerantal 1.543.

1990:

Omdøbt 20/11 til ”Prince of Scandinavia”.

1991:

Navngivningsceremoni 16/3 i Gøteborg.

1991:

Også i fart Gøteborg - Newcastle fra15/6 til 25/8  .

1994:

Farten ændret til Gøteborg - IJmuiden. Samtidig introduceres ny fart mellem Kristianssand - IJmuiden.

1995:

Oplagt /2 som hotelskib i København under FN konferencen.

1995:

Lagt op 29/10 i Gøteborg.

1996:

Udchartret /4  til Ministry of Defence, England for transport mellem Dundee - Norfolk.

1996:

Afsejler fra Norfolk 15/5 til Middelhavet.

1996:

Udchartret 28/5 til /10 til Cotunav, tunis, Tunesien. I fart Genoa - Tunis/La Goulette, samt Marseille - Tunis/La Goulette. Blev under charteren omtalt som ”Le Prince”.

1996:

Lagt op 11/1 i Gøteborg.

1997:

I fart 28/2 Hamburg - Harwich.

1997:

Gik på grund 8/5 ved Elbemundingen.

1997:

Ombygget /12 til /3 1998 ved Remontowa værft, Gdynia, Polen med b.la. sidesponson tanke.

1998:

I fart /1 til /3 Gøteborg - Kristianssand - Newcastle.

1998:

I fart 19/5 Hamburg - Newcastle.

1999:

I fart /9 til /2 2000 Gøteborg - Kristianssand - Newcastle.

2000:

I fart /2 København - Helsingborg - Oslo.

2000:
2001:

2001:
2003:
2003:
2003:

2003:
2003:
2003:
2004:
2006:

I fart /4 Hamburg - Harwich.
Sidste dag i fart Hamburg - Harwich 16/1.
I fart 28/1 på ruten IJmuiden - Newcastle.
Solgt 24/10 til Moby Lines Spa, Italien.
Sidste dag i fat IJmuiden - Newcastle 27/11.
Overtaget 28/11 af de nye ejere ved A&P Appledore, Newcastle. Omdøbt "Moby Drea". Registreret i Portugal, hjemhavn Madeira.
Afsejler /12 fra Newcastle mod Italien.
Ankommer til Genua 11/12.
Værftsbesøg i Genua for alm. overhaling.
I fart /5 mellem Livorno - Olbia.
Overført til italiensk register. Hjemhavn Napoli.



"Tor Britannia"
Foto: Postkort.

"Tor Britannia" i Esbjerg
Foto: Arkivbillede.

"Tor Britannia"
Foto: Arkivbillede.

"Tor Britannia"
Foto: Postkort.

"Tor Britannia"
Foto: Arkivbillede.

"Prince of Scandinavia"
Foto: Postkort.

"Prince of Scandinavia" i Gøteborg
Foto: Søren Lund Hviid.

"Moby Drea"
Foto: Dirk Stacheli.

Tilbage til DFDS udenrigs