M |
”Tor
Britannia”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OVRY. |
|||||||
Byggeår: |
1975. |
Byggested: |
Flender
Werft A.G., Lübeck, Vesttyskland. |
|||||||||
Byggenr: |
607. |
Antal
passagerer: |
1.357. |
|||||||||
Køl lagt: |
21/1-1974. |
Antal køretøjer: |
440 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
10/10-1974. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
182,35 m. |
Brt: |
14.905. |
Hovedmaskine: |
4 stk. Pielstick 12PC3V. |
|||||||
Bredde: |
23,63 m. |
Netto: |
7.933. |
HK: |
45.600. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
6,30 m. |
Tdw: 3.335. |
Fart i knob: |
24,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1982 - 2003. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
16/5-1975. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
2003. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
Esbjerg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1975: |
Leveret 16/5 til Rederi AB Salénia 1/3, Salénrederierna AB 1/3 og Rederi AB Transatlantic 1/3 (Sven Christer Salén), Gøteborg som ”Tor Britannia”. I fart Gøteborg - Amsterdam og Gøteborg - Felixstowe. |
|||||||||||
1975: |
Salénrederierna AB ændrer navn til Saléninvest AB. |
|||||||||||
1976: |
Driften overtaget af Tor Line AB. |
|||||||||||
1980: |
Rederi AB Salénia ændrer navn til Salénia AB. |
|||||||||||
1981: |
Rederi AB Transatlantic´s anparter solgt i lige store andele til de to andre ejere. |
|||||||||||
1981: |
Solgt 2/11til Scandinavian Seaways (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau. Omdøbt til ”Scandinavian Star” |
|||||||||||
1981: |
Overtaget 10/11af de nye ejere efter bundinspektion ved Aalborg Værft. Interiøret ombygget. I fart Freeport - Florida. |
|||||||||||
1982: |
Afsejler 7/1fra Aalborg til København, hvor skibet lægges op indtil 12/3 1982. |
|||||||||||
1982: |
Solgt 26/3 til DFDS, Esbjerg (fra 20/11 1990: København) Omdøbt til ”Tor Britannia”. |
|||||||||||
1982: |
I fart 29/3 Gøteborg - Amsterdam/Felixstowe (Fra 1/4-1983: Harwich i stedet for Felixstowe). |
|||||||||||
1983: |
Anløbene af Amsterdam indstilles 1/10. |
|||||||||||
1983: |
Også i fart Esbjerg - Harwich fra /10. |
|||||||||||
1988: |
Overført 23/8 til Dansk Internationalt Skibsregister (D.I.S.9. |
|||||||||||
1988: |
I fart 8/11 til 7/12 og 7/11 1989 til 14/12 1989 København - Gøteborg. |
|||||||||||
1989: |
Gøteborg-Amsterdam farten genåbnet 2/10. |
|||||||||||
1989: |
Hotelskib for flygtninge i Malmö 23/12 til 15/3 1990. |
|||||||||||
1990: |
Ombygget 8/11 til 11/1 1991 ved Blohm + Voss, Hamburg. Ny Brt/ Nrt/ Tdw 15.730/ 8.119/ 2.459. Nyt passagerantal 1.543. |
|||||||||||
1990: |
Omdøbt
20/11 til ”Prince of Scandinavia”. |
|||||||||||
1991: |
Navngivningsceremoni 16/3 i Gøteborg. |
|||||||||||
1991: |
Også i fart Gøteborg - Newcastle fra15/6 til 25/8 . |
|||||||||||
1994: |
Farten ændret til Gøteborg - IJmuiden. Samtidig introduceres ny fart mellem Kristianssand - IJmuiden. |
|||||||||||
1995: |
Oplagt /2 som hotelskib i København under FN konferencen. |
|||||||||||
1995: |
Lagt op 29/10 i Gøteborg. |
|||||||||||
1996: |
Udchartret /4 til Ministry of Defence, England for transport mellem Dundee - Norfolk. |
|||||||||||
1996: |
Afsejler fra Norfolk 15/5 til Middelhavet. |
|||||||||||
1996: |
Udchartret 28/5 til /10 til Cotunav, tunis, Tunesien. I fart Genoa - Tunis/La Goulette, samt Marseille - Tunis/La Goulette. Blev under charteren omtalt som ”Le Prince”. |
|||||||||||
1996: |
Lagt op 11/1 i Gøteborg. |
|||||||||||
1997: |
I fart 28/2 Hamburg - Harwich. |
|||||||||||
1997: |
Gik på grund 8/5 ved Elbemundingen. |
|||||||||||
1997: |
Ombygget /12 til /3 1998 ved Remontowa værft, Gdynia, Polen med b.la. sidesponson tanke. |
|||||||||||
1998: |
I fart /1 til /3 Gøteborg - Kristianssand - Newcastle. |
|||||||||||
1998: |
I fart 19/5 Hamburg - Newcastle. |
|||||||||||
1999: |
I fart /9 til /2 2000 Gøteborg - Kristianssand - Newcastle. |
|||||||||||
2000: |
I fart /2 København - Helsingborg - Oslo. |
|||||||||||
2000: |
I fart /4 Hamburg - Harwich. |
"Tor Britannia" Foto: Postkort. |
"Tor Britannia" i Esbjerg Foto: Arkivbillede. |
"Tor Britannia" Foto: Arkivbillede. |
"Tor Britannia" Foto: Postkort. |
"Tor Britannia" Foto: Arkivbillede. |
"Prince of Scandinavia" Foto: Postkort. |
"Prince of Scandinavia" i Gøteborg Foto: Søren Lund Hviid. |
"Moby Drea" Foto: Dirk Stacheli. |