M |
”Jens
Kofoed”. |
Hjemsted: |
. |
Kaldesignal: |
|
|||||||
Byggeår: |
1963. |
Byggested: |
Bartram & Sons, Sunderland (Skrog). Bremer Vulkan A.G. Schiffbau und Machinenfabrik, Bremen-Vegesack, Tyskland (Udrustning). |
|||||||||
Byggenr: |
397. |
Antal
passagerer: |
1000. |
|||||||||
Køl lagt: |
28/1-1963. |
Antal køretøjer: |
100 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
9/5 1963. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
88,10 m. |
Brt: |
2.964. |
Hovedmaskine: |
4 stk M.A.N. G9V 30/45A.L. |
|||||||
Bredde: |
16,21 m. |
Netto: |
1.464. |
HK: |
4.801 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,22 m. |
Tdw: 737. |
Fart i knob: |
17,0. |
||||||||
Prøvetur: |
30 og 31/7- 1963. |
Periode i
fart: |
1963 - 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
4/8-1963. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
5/8-1963. |
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi: A/S
Bornholmsfærgen af 1962 (Børge Jepsen), Rønne. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1963: |
I fart 5/8 København - Rønne - Ystad. |
|||||||||||
1964: |
Også i fart Rønne - Swinoujscie fra 2/4. |
|||||||||||
1964: |
Solgt 25/11 til DFDS, København. |
|||||||||||
1964: |
Overtaget 8/12 af DFDS og omdøbt til ”Skipper Clement”. |
|||||||||||
1964: |
I fart 22/12 til 4/1 1965 København - Aalborg. |
|||||||||||
1965: |
Skrogfarven ændret til sort på Helsingør Værft /1 til /2. |
|||||||||||
1965: |
I fart 20/2 Frederikshavn - Oslo. |
|||||||||||
1965:
|
Fart indtil 1974 hovedsalig Frederikshavn - Oslo. |
|||||||||||
1965: |
Periodevis i fart indtil 1970 København - Aalborg/Aarhus. |
|||||||||||
1966: |
Periodevis i fart indtil 1968 Odden - Ebeltoft. |
|||||||||||
1971: |
Farten ændret indtil 1974 Ålborg - Oslo i vintersæsonen (September - Maj). |
|||||||||||
1973: |
Skrogfarven ændret til hvid. |
|||||||||||
1974: |
Farten Aalborg - Oslo indstillet /1. |
|||||||||||
1974: |
Chartret 26/6 til 6/7 af BP for sejlads mellem Newcastle og boreriggene i Nordsøen. |
|||||||||||
1974: |
Chartret 11/8 til 22/8 af BP for sejlads mellem Leith og boreriggene i Nordsøen. |
|||||||||||
1974: |
I fart 21/10 til 3/11 København - Oslo. |
|||||||||||
1975: |
Chartret /6 til /9 af Aznar Line, Spanien for fart mellem Port Vendres - Alcudia (Mallorca). |
|||||||||||
1976: |
Omdøbt 8/4 til ”Slavija” og i timecharter i 6 måneder til Jadrolinija med købs option. |
|||||||||||
1976: |
Solgt 6/9 til Jadranska Linijska Plovidba (Jadrolinia), Rijeka, Juguslavien. |
|||||||||||
1976: |
Overtaget 16/9 af de nye ejere og omdøbt til ”Slavia I”. I fart Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik - Korfu - Igoumenitsa. |
|||||||||||
1991: |
Overgået til Kroatisk flag. Ejerens navn Jadrolinija P.O. |
|||||||||||
1998: |
Solgt til Inver Shipping Ltd, Kingstown, Saint
Vincent. Omdøbt
til ”Europa I”. |
"Jens Kofoed" i Rønne Foto: Postkort. |
"Jens Kofoed" oplagt i København Foto: J-B Jensen. |
"Skipper Clement" ved Langebro, København 1964 Foto: Poul Erik Andersen. |
"Skipper Clement" Foto: J-B Jensen. |
"Skipper Clement" i Ebeltoft Foto: J-B Jensen. |
"Skipper Clement" Foto: Postkort. |
"Skipper Clement" i Frederikshavn Foto: Postkort. |
"Skipper Clement" i Odden Færgehavn Foto: J-B Jensen. |
"Skipper Clement" Foto: Arkivbillede. |
"Slavija I" Foto: Jan Vinther Christensen. |
"Europa I" Foto: Jan Vinther Christensen. |