M/F.

”Jens Kofoed”.

Hjemsted:

.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1963.

Byggested:

Bartram & Sons, Sunderland (Skrog). Bremer Vulkan A.G. Schiffbau und Machinenfabrik, Bremen-Vegesack, Tyskland (Udrustning).

Byggenr:

397.

Antal passagerer:

1000.

Køl lagt:

28/1-1963.

Antal køretøjer:

100 personbiler.

Søsat:

9/5 1963.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

88,10 m.

Brt:

2.964.

Hovedmaskine:

4 stk  M.A.N. G9V 30/45A.L.

Bredde:

16,21 m.

Netto:

1.464.

HK:

4.801 bhk.

KW:

3.530.

Dybde:

4,22 m.

Tdw:     737.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

30 og 31/7- 1963.

Periode i fart:

1963 - 1964.

Ex. Navne:

 

Leveret:

4/8-1963.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

5/8-1963.

Salgsår:

1964.

 

Rederi: A/S Bornholmsfærgen af 1962 (Børge Jepsen), Rønne.                                     IMO-nummer: 5405542.

Skibets videre historie:

1963:

I fart 5/8 København - Rønne - Ystad.

1964:

Også i fart Rønne - Swinoujscie fra 2/4.

1964:

Solgt 25/11 til DFDS, København.

1964:

Overtaget 8/12 af DFDS og omdøbt til ”Skipper Clement”.

1964:

I fart 22/12 til 4/1 1965 København - Aalborg.

1965:

Skrogfarven ændret til sort på Helsingør Værft /1 til /2.

1965:

I fart 20/2 Frederikshavn - Oslo.

1965: 

Fart indtil 1974 hovedsalig Frederikshavn - Oslo.

1965:

Periodevis i fart indtil 1970 København - Aalborg/Aarhus.

1966:

Periodevis i fart indtil 1968 Odden - Ebeltoft.

1971:

Farten ændret indtil 1974 Ålborg - Oslo i vintersæsonen (September - Maj).

1973:

Skrogfarven ændret til hvid.

1974:

Farten Aalborg - Oslo indstillet /1.

1974:

Chartret 26/6 til 6/7 af BP for sejlads mellem Newcastle og boreriggene i Nordsøen.

1974:

Chartret 11/8 til 22/8 af BP for sejlads mellem Leith og boreriggene i Nordsøen.

1974:

I fart 21/10 til 3/11 København - Oslo.

1975:

Chartret /6 til /9 af Aznar Line, Spanien for fart mellem Port Vendres - Alcudia (Mallorca).

1976:

Omdøbt 8/4 til ”Slavija” og i timecharter i 6 måneder til Jadrolinija med købs option.

1976:

Solgt 6/9 til Jadranska Linijska Plovidba (Jadrolinia), Rijeka, Juguslavien.

1976:

Overtaget 16/9 af de nye ejere og omdøbt til ”Slavia I”. I fart Rijeka - Rab - Zadar - Split - Hvar - Korcula - Dubrovnik - Korfu - Igoumenitsa.

1991:

Overgået til Kroatisk flag. Ejerens navn Jadrolinija P.O.

1998:
2004:


2007:
2008:
2010:
2010:

Solgt til Inver Shipping Ltd, Kingstown, Saint Vincent. Omdøbt  til ”Europa I”.
Ramt af brand i hjælpemaskinrummet 1/10, da færgen befandt sig ca. 8 sømil fra Sazaniön på rejse Brindisi - Vlore med 56 passagerer ombord. Ingen mennesker kom til skade. Færgen blev senere bugseret til Vlore af det lille albanske skib "Angela". Ankom 2/10. Atter i fart efter endt reparation i Grækenland.
Farten indstillet efter en ulykke ombord, hvor et besætningsmedlem omkom.
I fart Otranto - Vlore fra 15/6.
Solgt /2 til tyrkiske ophuggere.
Ankom 14/2 til Aliaga for ophugning.



"Jens Kofoed" i Rønne
Foto: Postkort.

"Jens Kofoed" oplagt i København
Foto: J-B Jensen.

"Skipper Clement" ved Langebro, København 1964
Foto: Poul Erik Andersen.

"Skipper Clement"
Foto: J-B Jensen.

"Skipper Clement" i Ebeltoft
Foto: J-B Jensen.

"Skipper Clement"
Foto: Postkort.

"Skipper Clement" i Frederikshavn
Foto: Postkort.

"Skipper Clement" i Odden Færgehavn
Foto: J-B Jensen.

"Skipper Clement"
Foto: Arkivbillede.

"Slavija I"
Foto: Jan Vinther Christensen.

"Europa I"
Foto: Jan Vinther Christensen.

Tilbage til DFDS udenrigs