M |
”Queen
of Scandinavia”. |
Hjemsted: |
.København. |
Kaldesignal: |
OUSE6. |
|||||||
Byggeår: |
1981. |
Byggested: |
Oy Wärtsilä
Ab, Perno, Finland (Skrog). Oy
Wärtsilä City Værft, Åbo, Finland. |
|||||||||
Byggenr: |
1251. |
Antal
passagerer: |
1.676. |
|||||||||
Køl lagt: |
18/2-1980. |
Antal køretøjer: |
450 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
25/7-1980. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
166,10 m. |
Brt: |
25.940. |
Hovedmaskine: |
4 stk. Wärtsilä-Pielstick
type 12PC2V-5V |
|||||||
Bredde: |
28,46 m. |
Netto: |
14.015. |
HK: |
31.200. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
6,85 m. |
Tdw: 3.898. |
Fart i knob: |
22,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1990 - 2008. |
Ex. Navne: |
”Finlandia” (1981-1990). |
|||||||
Leveret: |
30/3-1981. |
Sidste tur: |
30/8-2008. |
|
||||||||
Indsat: |
1/6-1990. |
Salgsår: |
2013. |
|
||||||||
Rederi: DFDS
A/S, København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1981: |
Leveret 30/3 til Finska Ångfartygs A/B (EFFOA) (Finland Steamship Co., Ltd.), Helsingfors. Navngivet ”Finlandia” samme dag af statsministerfrue (Senere præsidentfrue) Mauno Koivisto´s kone Tellervo Koivisto i Åbo. Leverancen blev forsinket p.ga. strejker og overtidsforbud. Var oprindelig tiltænkt navnet ”Skandia”. |
|||||||||||
1981: |
I fart 31/3 Helsinki - Stockholm, for Silja Line A/B. |
|||||||||||
1981: |
Præsentation 12/4 i Helsingfors. |
|||||||||||
1982: |
Ankommer 10/1 til Wärtsilä Værft, Åbo, hvor bovpartiet skulle ombygges. Havde fået store skader under efterårsstormene, og havde været meget urolig i høj sø. Årsagen var, at man ville have så stort et bildæk som muligt, hvilket viste sig at være umuligt. |
|||||||||||
1982: |
Kolliderer 11/1 i tæt tåge med trawleren ”Julanta” ud for Gråhara. Trawleren beskadiges, men det lykkedes at bjærge den ind til Helsinki. |
|||||||||||
1984: |
Special krydstogt 19/5 med Wärtsilä´s personale i anledning af værftets 150 års dag. |
|||||||||||
1984: |
Special krydstogt 23/5 med Wärtsilä´s indbudte gæster, b. la. præsident parret Koivisto. |
|||||||||||
1987: |
Salgsaftale med DFDS, København underskrevet 12/11. DFDS skulle overtage skibet, når EFFOA fik leveret en ny færge fra Oy Wärtsilä. |
|||||||||||
1988: |
Solgt til Soumen Yritysrahoitus Oy-Finska Företagsfinans Ab, Helsinki med bareboatcharter tilbage til EFFOA. Navn og fart uændret. |
|||||||||||
1990: |
Solgt til DFDS, København. Omdøbt
til ”Queen of Scandinavia”. |
|||||||||||
1990: |
Overtaget 15/5 af DFDS. |
|||||||||||
1990: |
I fart 1/6 København - Helsingborg - Oslo. |
|||||||||||
2000: |
Ombygget /1 på værft i Gdynia, Polen. Nyt stævnparti og sidesponsontanke påbygget. |
|||||||||||
2001: |
Sejler sidste tur 25/6 Oslo - Helsingborg - København. |
|||||||||||
2001: |
I fart 28/6 IJmuiden - Newcastle. |
|||||||||||
2001: |
Præsentationstur 30/6 til Amsterdam. |
"Queen of Scandinavia" Foto: Søren Lund Hviid. |
"Princess Maria" & Silja Symphony" i Helsingfors 4/12-2010 Foto: Micke Asklander. |