M/F.

”Queen of Scandinavia”.

Hjemsted:

.København.

Kaldesignal:

OUSE6.

Byggeår:

1981.

Byggested:

Oy Wärtsilä Ab, Perno, Finland (Skrog).  Oy Wärtsilä City Værft, Åbo, Finland.

Byggenr:

1251.

Antal passagerer:

1.676.

Køl lagt:

18/2-1980.

Antal køretøjer:

450 personbiler.

Søsat:

25/7-1980.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

166,10 m.

Brt:

25.940.

Hovedmaskine:

4 stk. Wärtsilä-Pielstick type 12PC2V-5V.

Bredde:

28,46 m.

Netto:

14.015.

HK:

31.200.

KW:

  22.948.

Dybde:

6,85 m.

Tdw:     3.898.

Fart i knob:

22,0. 

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1990 - 2008.

Ex. Navne:

”Finlandia” (1981-1990).

Leveret:

30/3-1981.

Sidste tur:

30/8-2008. 

 

Indsat:

1/6-1990.

Salgsår:

2013. 

 

Rederi: DFDS A/S, København.                                                                                        IMO-nummer: 7911533.

Skibets videre historie:

1981:

Leveret 30/3 til Finska Ångfartygs A/B (EFFOA) (Finland Steamship Co., Ltd.), Helsingfors.  Navngivet ”Finlandia” samme dag af statsministerfrue (Senere præsidentfrue) Mauno Koivisto´s kone Tellervo Koivisto i Åbo. Leverancen blev forsinket p.ga. strejker og overtidsforbud. Var oprindelig tiltænkt navnet ”Skandia”.

1981:

I fart 31/3 Helsinki - Stockholm, for Silja Line A/B.

1981:

Præsentation 12/4 i Helsingfors.

1982:

Ankommer 10/1 til Wärtsilä Værft, Åbo, hvor bovpartiet skulle ombygges. Havde fået store skader under efterårsstormene, og havde været meget urolig i høj sø. Årsagen var, at man ville have så stort et bildæk som muligt, hvilket viste sig at være umuligt.

1982:

Kolliderer 11/1 i tæt tåge med trawleren ”Julanta”  ud for Gråhara. Trawleren beskadiges, men det lykkedes at bjærge den ind til Helsinki.

1984:

Special krydstogt 19/5 med Wärtsilä´s personale i anledning af værftets 150 års dag.

1984:

Special krydstogt 23/5 med Wärtsilä´s indbudte gæster, b. la. præsident parret Koivisto.

1987:

Salgsaftale med DFDS, København underskrevet 12/11. DFDS skulle overtage skibet, når EFFOA fik leveret en ny færge fra Oy Wärtsilä.

1988:

Solgt til Soumen Yritysrahoitus Oy-Finska Företagsfinans Ab, Helsinki med bareboatcharter tilbage til EFFOA. Navn og fart uændret.

1990:

Solgt til DFDS, København. Omdøbt til ”Queen of Scandinavia”.

1990:

Overtaget 15/5 af DFDS.

1990:

I fart 1/6 København - Helsingborg - Oslo.

2000:

Ombygget /1 på værft i Gdynia, Polen. Nyt stævnparti og sidesponsontanke påbygget.

2001:

Sejler sidste tur 25/6 Oslo - Helsingborg - København.

2001:

I fart 28/6 IJmuiden - Newcastle.

2001:
2007:
2008:

2008:
2009:
2009:
 
2009:
2009:
2010:
2010:
2010:
2013:
2016:

Præsentationstur 30/6 til Amsterdam.
I fart fra 29/5 på ruten Newcastle - Stavanger  - Haugesund - Bergen.
Sidste afgang fra Newcastle 30/8. Ankommer til Bergen 31/8.
Ankommer til Korsør 3/9. Herefter oplagt / til salg.
Afsejler 11/2 fra Korsør.
Ankommer 13/2 til Oskarshamn, hvor skibet fra 15/2 skal fungere som flydende hotel.
Afsejlede 18/6 mod Klaipeda. Oplagt efter ankomst.
Oplagt i København som hotelskib for det danske politi under miljøkonferencen 2/12 - 12/2-2010.
Udchartret i en 3 års periode fra 15/4 til Inflot Cruise and Ferry, Skt. Petersburg, Rusland.
Omdøbt til "Princess Maria" af Valletta. Afsejlede 18/4 fra Fredericia mod St. Petersburg.
I fart fra 23/4 på ruten St. Petersburg - Helsingfors.
Solgt 7/11 til Princess Maria Ltd., Valletta; Malta (Befragteren). Navn og rute uændret.
Solgt /11 til Moby Line, Italien. Omdøbt til Moby Dada" Ventes senere i drift mellem det italienske fastland og Sardinien



"Finlandia"
Foto: Jan Lindahl.

"Finlandia"
Foto: Keen Eilersen.

"Queen of Scandinavia" ankommer til Oslo 17/5-1991
Foto: Bernt Skjøtt.

"Queen of Scandinavia" i København /7-1998
Foto: Bernt Skjøtt.

"Queen of Scandinavia" på vej mod København 14/4-2000
Foto: Bernt Skjøtt.

"Queen of Scandinavia" sydgående i Oslofjorden 14/4-2000
Foto: Bernt Skjøtt.
 
"Queen of Scandinavia"
Foto: Søren Lund Hviid.

"Princess Maria" & Silja Symphony" i Helsingfors 4/12-2010
Foto: Micke Asklander.

Tilbage til DFDS udenrigs