M/F.

”Prins Oberon”.

Hjemsted:

Hamburg.

Kaldesignal:

 

Byggeår:

1970.

Byggested:

Werft Nobiskrug GmbH., Rendsburg, Vesttyskland.

Byggenr:

663.

Antal passagerer:

1.040.

Køl lagt:

18/8-1969.

Antal køretøjer:

250 personbiler.

Søsat:

21/2-1970.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

134,02 m.

Brt:

7.933.

Hovedmaskine:

2 stk. Pielstick 16PC2V-400.

Bredde:

21,04 m.

Netto:

4.321.

HK:

16.000.

KW:

  11.936.

Dybde:

4,92 m.

Tdw:     1.778.

Fart i knob:

22,0.

Prøvetur:

6/6-1970.

Periode i fart:

1981 - 1984.

Ex. Navne:

 

Leveret:

6/6-1970.

Sidste tur:

19/8-1984.

 

Indsat:

 

Salgsår:

1984.

 

Rederi: DFDS, Deutschland) G.m.b.H., Hamburg.                                                          IMO-nummer: 7011515.

Skibets videre historie:

1970:

Afleveret 6/6 til A/B Bonnierföretagen (H. Meyer, Lion Ferry), Halmstad under navnet ”Prins Oberon”.  I fart Bremerhaven -Harwich.

1978:

Solgt til Deutche Leasing A.G. (Prinzenlinien Schiffahrtsges. M.b.H. & Co.), Bremen. Omdøbt til ”Prinz Oberon”. Hun var første tyske skib, som blev solgt til et leasingselskab.

1981:

DFDS bliver medejer 1/5 og overtager driften af Prinzenlinien Schiffahrtsges. M.b.H. & Co.

1981:

DFDS bliver eneejer /7 af Prinzenlinien.

1982:

Ruten Bremerhaven - Harwich indstilles 17/12.  

1982:

Lagt op 22/12 til 10/2 1983.

1983:

Chartret 11/2 til 10/6 1983 af Stroomvart Maatschappij Zeeland and Sealink UK Ltd. I fart Hook of Holland - Harwich.

1983:

Lagt op 11/6 i Bremerhaven.

1983:

Overtaget 30/11af DFDS.

1984:

Afsejler 21/1 fra Bremerhaven til København, hvor færgen igen lægges op.

1984:

I fart 6/6 til 22/6 Esbjerg - Newcastle - Gøteborg.

1984:

I fart 23/6 til 19/8 Gøteborg - Harwich - Cuxhaven.

1984:

Ankommer 8/10 til København, hvor skibet igen lægges op.

1984:

Solgt 14/11 til Trans-Nordic Line, AB 50%. Rederi AB Gotland 40 % og Gotlandstrafikken AB 10 %, Stockholm.

1984:

Overtaget 14/12 af de nye ejere ved Finnboda AB, Stockholm. Omdøbt til ”Nordic Sun”. I fart Trelleborg - Travemünde.

1986:

Solgt til Perbadanan Nasional shipping Line Berhad (PNSL), Port Kelang. Omdøbt til ”Cruise Muhibah”.

1989

Solgt til EPA Ireland Ltd. (EPA Invest A/S), Dublin. Chartret af B & I Line PL.C., Dublin. Omdøbt til ”Munster”. I fart Rosslare - Pembroke Dock.

1993:

Solgt /6 til New Olympic Ferries Ltd, Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Ambassador”. I fart Patras - Igoumenitsa - Bari.

1994:

Overført til EPA Investor No II, Limassol, Cypern. Omdøbt til ”Ambssador II”.

1997:

Solgt /4 til International Shipping Partners Inc, Monrovia, Liberia.

1998:

Ombygget til Casino skib på værft i England.

1999:
2008:
2008:
2011:
2011:

I fart for Sterling Casino Lines, trafik med udgangshavn Port Canaveral, Florida USA.
Farten indstillet 6/7.
Oplagt i Orange, Texas, USA 22/7.
Solgt /1 til amerikansk ophugningsfirma.
Bugseret 16/1 fra Orange til New Orleans for ophugning.



"Prins Oberon"
Foto: Postkort.
 
"Prinz Oberon"
Foto: J-B Jensen.

"Prinz Oberon"
Foto: Micke Asklander.

"Nordic Sun"
Foto: Richard Sahlsten. Fra Micke Asklanders arkiv



"Ambassador II"
Foto: Frank Loses arkiv.

Tilbage til DFDS udenrigs