M/S.

”Kronprinsesse Ingrid”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OULZ.

Byggeår:

1949.

Byggested:

Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

289.

Antal passagerer:

334

Køl lagt:

23/5-1947.

Antal køretøjer:

 

Søsat:

16/1-1948.

Antal jernbanevogne:

0

Længde:

114,48 m.

Brt:

3.968.

Hovedmaskine:

2 stk. B&W 1050-VF-90.

Bredde:

15,20 m.

Netto:

2.292.

HK:

7.100.

KW:

  6.266.

Dybde:

5,66 m.

Tdw:     1.967.

Fart i knob:

20,5.

Prøvetur:

1/6-1949.

Periode i fart:

1949 - 1969.

Ex. Navne:

 

Leveret:

2/6-1949.

Sidste tur:

31/8-1969.

 

Indsat:

13/6-1949.

Salgsår:

1969.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                     IMO-nummer: 5197016.

Skibets videre historie:

1949:

I fart 13/6 Esbjerg - Newcastle.

1949:

Afløser 7/11 til 2/12, 21/2 1950 til 12/4 1950, 11/2  1952 til 29/2 1952, 19/1 1957 til 11/3 1957 og 13/10 1964 til 20/11 1964 på ruten København - Oslo.

1962:

I charter 19/5 til Carlsberg Distributors Ltd., London for en tur Harwich - Kristianssand - Larvik - Gøteborg -København - Harwich.

1964:

Krydstogt 15/9 til 5/10 København - Lisabon - Madeira - Tenerife - Casablanca - Cadiz - Amsterdam -København.

1964:

I charter 8/10 til 12/10 til Bennett´s rejsebureau for to ture København - Oslo.

1965:

Krydstogt 15/4 til 5/5 København - Kiel - Lisabon - Funchal - Santa Cruz - Casablanca - Cadiz - Amsterdam -København.

1965:

8/5 til 31/5 Krydstogt København - Brest - Lisabon - Tanger - La Goulett - Tunesien - Sicilien - Neapel -Corsica - Malaga - La Coruna - Antwerpen - Esbjerg.

1965:

Krydstogt 16/9 til 6/10 København - Lisabon - Funchal - Tenerife - Casablanca - Cadiz - Amsterdam -København.

1965:

Krydstogt 9/10 til 3/11 København - Brest - Lisabon - Tanger - Valletta - Catania - Neapel - Ajaccio - Corsica - Malaga - La Coruna - Rouen - København.

1966:

Krydstogt 2/4 til 26/4 København - Lisabon - Malaga - Tunesien - Catania - Neapel - Tanger - La Coruna -Brest - København.

1966:

Krydstogt 28/4 til 14/5 København - Madeira -T enerife - Tanger - København.

1966:

Krydstogt 24/9 til 16/10 København - Lisabon - Cadiz - Cagliari - Ajaccio - Palma - Casablanca - Amsterdam -København.

1967:

En retur rejse 17/1 til 20/1 Esbjerg - Grimsby.

1967:

En retur rejse 9/2 til 14/2  Roterdam - Oslo.

1967:

I fart 23/6 til 10/9 og 21/6 1968 til 8/9 1968 Esbjerg - Newcastle.

1968:

Lagt op 9/9 i Esbjerg.

1969:

Salgsaftale med I/S Copenhagen (Montana A/S, Danhol Shipping A/S, Albert Jensen A/S ,  Johs. Van Hagens & Co. A/S, København og Thord Johansson, Gøteborg og Porre Shipping AB, Malmø underskrevet 6/5.

1969:

Afsejler 17/5 fra Esbjerg til Ålborg Værft for dokning.  Udstyret med sideporte. Bil kapacitet ca. 20 personbiler. Salgsaftalen annulleret.

1969:

Solgt 28/5 til Rederi og Handelsselskabet Montana A/S (Jan Johannes Neleman), København. Omdøbt til ”Copenhagen”.

1969:

Overtaget 29/5 af de nye ejere ved Aalborg Værft.

1969:

Ankommer 30/5 til København fra Halmstad.

1969:

I fart 31/5 til 31/8 København - Halmstad.

1969:

Lagt op 1/9 i København.

1969:

Solgt 3/11 til Costa Spyrou Latsis, Piræus, Grækenland.

1969:

Overtaget 8/11 af de nye ejere. Omdøbt til ”Mimika L”.

1969:

Afsejler 21/11 fra København til Piræus. I fart Piræus - Mykonos - Patmos - Leros - Kalymnos - Kos - Rhodos.

1976:

Solgt til Dodekanissos Shipping Enterprises, Piræus. Navn uændret.

1977:

Lagt op i Piræus pga. finansielle problemer.

1978:

Solgt til Astir Shipping Enterprises Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til “Alkyon”.

1980:

Solgt til Dimitrios Ventouris, Piræus. Navn uændret.

1983:

Lagt op /10 i Piræus.

1985:

Afsejler 23/4 fra Piræus til Karachi.

1985:

Ankommer 9/6 til Gadani Beach.

1985:

Færdig ophugget 10/6 ved firmaet Talha & Haroon.



"Kronprinsesse Ingrid"
Foto: Postkort.

"Kronprinsesse Ingrid"
Foto: Arkivbillede.
 
"Kronprinsesse Ingrid"
Foto: J-B Jensen.
 
"Copenhagen"
Foto: J-B Jensen.

"Kronprinsesse Ingrid" ved Langelinie, København
Foto: Poul Erik Andersen.

Piræus Havn med b.la.
"Alkyon", "Adriadne", "ANEK Line Kydon", & "Portokalis Ilios" liggende inde.
Foto: Postkort.

Tilbage til DFDS udenrigs