M |
”Kronprinsesse
Ingrid”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OULZ. |
|||||||
Byggeår: |
1949. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
289. |
Antal
passagerer: |
334 |
|||||||||
Køl lagt: |
23/5-1947. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
16/1-1948. |
Antal
jernbanevogne |
0 |
|||||||||
Længde: |
114,48 m. |
Brt: |
3.968. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 1050-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,20 m. |
Netto: |
2.292. |
HK: |
7.100. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
5,66 m. |
Tdw: 1.967. |
Fart i knob: |
20,5. |
||||||||
Prøvetur: |
1/6-1949. |
Periode i
fart: |
1949 - 1969. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
2/6-1949. |
Sidste tur: |
31/8-1969. |
|
||||||||
Indsat: |
13/6-1949. |
Salgsår: |
1969. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
Esbjerg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1949: |
I fart 13/6 Esbjerg - Newcastle. |
|||||||||||
1949: |
Afløser 7/11 til 2/12, 21/2 1950 til 12/4 1950, 11/2 1952 til 29/2 1952, 19/1 1957 til 11/3 1957 og 13/10 1964 til 20/11 1964 på ruten København - Oslo. |
|||||||||||
1962: |
I charter 19/5 til Carlsberg Distributors Ltd., London for en tur Harwich - Kristianssand - Larvik - Gøteborg -København - Harwich. |
|||||||||||
1964: |
Krydstogt 15/9 til 5/10 København - Lisabon - Madeira - Tenerife - Casablanca - Cadiz - Amsterdam -København. |
|||||||||||
1964: |
I charter 8/10 til 12/10 til Bennett´s rejsebureau for to ture København - Oslo. |
|||||||||||
1965: |
Krydstogt 15/4 til 5/5 København - Kiel - Lisabon - Funchal - Santa Cruz - Casablanca - Cadiz - Amsterdam -København. |
|||||||||||
1965: |
8/5 til 31/5 Krydstogt København - Brest - Lisabon - Tanger - La Goulett - Tunesien - Sicilien - Neapel -Corsica - Malaga - La Coruna - Antwerpen - Esbjerg. |
|||||||||||
1965: |
Krydstogt 16/9 til 6/10 København - Lisabon - Funchal - Tenerife - Casablanca - Cadiz - Amsterdam -København. |
|||||||||||
1965: |
Krydstogt 9/10 til 3/11 København - Brest - Lisabon - Tanger - Valletta - Catania - Neapel - Ajaccio - Corsica - Malaga - La Coruna - Rouen - København. |
|||||||||||
1966: |
Krydstogt 2/4 til 26/4 København - Lisabon - Malaga - Tunesien - Catania - Neapel - Tanger - La Coruna -Brest - København. |
|||||||||||
1966: |
Krydstogt 28/4 til 14/5 København - Madeira -T enerife - Tanger - København. |
|||||||||||
1966: |
Krydstogt 24/9 til 16/10 København - Lisabon - Cadiz - Cagliari - Ajaccio - Palma - Casablanca - Amsterdam -København. |
|||||||||||
1967: |
En retur rejse 17/1 til 20/1 Esbjerg - Grimsby. |
|||||||||||
1967: |
En retur rejse 9/2 til 14/2 Roterdam - Oslo. |
|||||||||||
1967: |
I fart 23/6 til 10/9 og 21/6 1968 til 8/9 1968 Esbjerg - Newcastle. |
|||||||||||
1968: |
Lagt op 9/9 i Esbjerg. |
|||||||||||
1969: |
Salgsaftale med I/S Copenhagen (Montana A/S, Danhol Shipping A/S, Albert Jensen A/S , Johs. Van Hagens & Co. A/S, København og Thord Johansson, Gøteborg og Porre Shipping AB, Malmø underskrevet 6/5. |
|||||||||||
1969: |
Afsejler 17/5 fra Esbjerg til Ålborg Værft for dokning. Udstyret med sideporte. Bil kapacitet ca. 20 personbiler. Salgsaftalen annulleret. |
|||||||||||
1969: |
Solgt 28/5 til Rederi og Handelsselskabet Montana A/S (Jan Johannes Neleman), København. Omdøbt til ”Copenhagen”. |
|||||||||||
1969: |
Overtaget 29/5 af de nye ejere ved Aalborg Værft. |
|||||||||||
1969: |
Ankommer 30/5 til København fra Halmstad. |
|||||||||||
1969: |
I fart 31/5 til 31/8 København - Halmstad. |
|||||||||||
1969: |
Lagt op 1/9 i København. |
|||||||||||
1969: |
Solgt 3/11 til Costa Spyrou Latsis, Piræus, Grækenland. |
|||||||||||
1969: |
Overtaget 8/11 af de nye ejere. Omdøbt til ”Mimika L”. |
|||||||||||
1969: |
Afsejler 21/11 fra København til Piræus. I fart Piræus - Mykonos - Patmos - Leros - Kalymnos - Kos - Rhodos. |
|||||||||||
1976: |
Solgt til Dodekanissos Shipping Enterprises, Piræus. Navn uændret. |
|||||||||||
1977: |
Lagt op i Piræus pga. finansielle problemer. |
|||||||||||
1978: |
Solgt til Astir Shipping Enterprises Co. Ltd., Piræus. Omdøbt til “Alkyon”. |
|||||||||||
1980: |
Solgt til Dimitrios Ventouris, Piræus. Navn uændret. |
|||||||||||
1983: |
Lagt op /10 i Piræus. |
|||||||||||
1985: |
Afsejler 23/4 fra Piræus til Karachi. |
|||||||||||
1985: |
Ankommer 9/6 til Gadani Beach. |
|||||||||||
1985: |
Færdig ophugget 10/6 ved firmaet Talha & Haroon. |
"Kronprinsesse Ingrid" Foto: Postkort. |
"Kronprinsesse Ingrid" Foto: Arkivbillede. |
"Kronprinsesse Ingrid" Foto: J-B Jensen. |
"Copenhagen" Foto: J-B Jensen. |
"Kronprinsesse Ingrid" ved Langelinie, København Foto: Poul Erik Andersen. |
Piræus Havn med b.la. "Alkyon", "Adriadne", "ANEK Line Kydon", & "Portokalis Ilios" liggende inde. Foto: Postkort. |