M/S. |
”Kronprins
Olav”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OZSH. |
|||||||
Byggeår: |
1937. |
Byggested: |
A/S Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
246. |
Antal
passagerer: |
1.200. |
|||||||||
Køl lagt: |
1/6-1937. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
9/9-1937. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
99,76 m. |
Brt: |
3.038. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 750-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
13,89 m. |
Netto: |
1.807. |
HK: |
4.800. |
KW: |
3.533. |
|||||
Dybde: |
5,28 m. |
Tdw: 1.200. |
Fart i knob: |
18,5. |
||||||||
Prøvetur: |
12-15-17/12 1937. |
Periode i
fart: |
1937 - 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
17/12-1937. |
Sidste tur: |
9/12-1966. |
|
||||||||
Indsat: |
18/12-1937. |
Salgsår: |
1967. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1937: |
I fart18/12 til 6/9 1939 København - Oslo. |
|||||||||||
1939: |
Lagt op 7/9 i København. |
|||||||||||
1944: |
Tyskerne forlanger skibet indrettet til hospital af danske Røde Kors /9. Arbejdet blev, med fuld overlæg, forsinket af danskerne. |
|||||||||||
1944: |
Overtaget 24/11 af tyskerne, som gengæld for den ”flygtede” Storebæltsfærge ”Storebælt” |
|||||||||||
1944: |
Afsejlede 14/12 fra København mod Tyskland. |
|||||||||||
1944: |
Omdøbt til ”Frankfurt”. Ombygget til hospitalsskib i Gotenhaven. |
|||||||||||
1945: |
I fart 15/3 som hospitalsskib. |
|||||||||||
1945: |
Slæbt til Rendsburg /4. |
|||||||||||
1945: |
Genfundet i Rendsburg 22/5. |
|||||||||||
1945: |
Returneret til DFDS 23/7 og omdøbt til ”Kronprins Olav”. |
|||||||||||
1945: |
Ombygget 11/9 til 27/12 i Helsingør. |
|||||||||||
1945: |
Afsejler 30/12 fra København. |
|||||||||||
1946: |
Ankommer 2/1 til Hull. |
|||||||||||
1946: |
I fart 16/1 til 14/3 Hull-Cuxhaven som troppe transportskib, chartret af den danske regering. Overdraget til fri afbenyttelse til den engelske regering. |
|||||||||||
1946: |
Ankommer 16/3 til København. |
|||||||||||
1946: |
Ombygget 21/3 til 8/6 i Helsingør. |
|||||||||||
1946: |
I fart 15/6 til 1961 København - Oslo. |
|||||||||||
1946: |
Tre sejladser 26/7 til 27/7, 2/8 til 3/8 og 23/12 til 27/12 København - Aarhus - København. |
|||||||||||
1947: |
Pga. is i Øresund 12/2 til 20/2 ,anløbes Helsingør i stedet for København. |
|||||||||||
1950: |
På rejse 20/2 Oslo-København, udbryder der brand ombord pga. et over ophedet komfur. Passagererne gik i redningsbådene og blev hurtigt taget ombord på ms. ”Stockholm” af Gøteborg. Senere slæbt til Helsingør for inspektion. |
|||||||||||
1950: |
Afsejler 4/3 fra Helsingør til Nakskov. |
|||||||||||
1950: |
Repareret 6/3 til 3/6 på Nakskov Værft. |
|||||||||||
1950: |
I fart 7/6 København - Oslo. |
|||||||||||
1955: |
Under tiden 1/2 til 17/2 i fart København - Aalborg. |
|||||||||||
1961: |
Fart indtil 1964 i sommersæsonen hovedsalig Frederikshavn - Oslo. |
|||||||||||
1963: |
Chartret 14/12 til 20/12 til en tur Bergen - Malmø - Uddevalla - Bergen. |
|||||||||||
1962: |
Fart indtil 1964 hovedsalig København - Oslo. |
|||||||||||
1964: |
Krydstogt 26/8 til 9/9 København - London - Cobh-St. Helier - Rouen - Amsterdam - København. |
|||||||||||
1964: |
Krydstogt 10/9 til 20/9 København - Stockholm - Leningrad - Helsingfors - København. |
|||||||||||
1965: |
I fart 8/4 til 1/10 og 4/6 1966 til 16/9 1966 København - Færøerne. |
|||||||||||
1966: |
I fart 3/12 til 9/12 København - Oslo. |
|||||||||||
1966: |
Lagt 9/12 op i København. |
|||||||||||
1967: |
Solgt 20/10 til Traghetti del Tirrena ”T.T” S.p.A., Cagliari, Italien. |
|||||||||||
1967: |
Overtaget 25/10 af de nye ejere og omdøbt til
”Corsica Express”. Efter en meget kraftig ombygning, blev skibet sat i
fart på ruten. Genoa
-
Bastia
-
Corsica. |
|||||||||||
1967: |
Overført til Corsica Line S.p.A., Cagliari. |
|||||||||||
1969: |
Afsejlede fra Genoa 15/4 til Porto Torres med 325 fanger fra fængsler i Milan og Torino. |
|||||||||||
1975: |
Solgt til Libera Navigazione Lauro S.a.S., Napoli Omdøbt til ”Express Ferry Angelina Lauro”. |
|||||||||||
1978: |
Omdøbt til ”Capo Falconara”. |
|||||||||||
1980: |
Solgt til C & L Espressi, Napoli. Navn uændret. |
|||||||||||
1982: |
Solgt til Navaltour Società di Navigazione S.r.l., Messina. Navn uændret. |
|||||||||||
1986: |
Solgt for skrotning til Deiulemar S.r.l., Napoli. |
|||||||||||
1986: |
Ophugget hos Marnavi Cantieri Navale, Neapel. |
"Kronprins Olav" Foto: Micke Asklanders arkiv. |
"Kronprins Olav" Foto: Postkort. |
"Kronprins Olav" Foto: J-B Jensen. |
"Corsica Express" Foto: Jan Vinther Christensen. |