M |
”Kronprins
Frederik”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OZHW. |
|||||||
Byggeår: |
1941. |
Byggested: |
Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
262. |
Antal
passagerer: |
358. |
|||||||||
Køl lagt: |
14/11-1939. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
2076-1940. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
114,48 m. |
Brt: |
3.895. |
Hovedmaskine: |
2 stk B&W 1050-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
15,20 m. |
Netto: |
2.284. |
HK: |
7.100. |
KW: |
5.226. |
|||||
Dybgang: |
5,66 m. |
Tdw: 1.720. |
Fart i knob: |
20,25. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1946 - 1974. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
19/6-1941. |
Sidste tur: |
9/7-1974. |
|
||||||||
Indsat: |
26/5-1946. |
Salgsår: |
1976. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
Esbjerg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1941: |
Afleveret 19/6 til DFDS, Esbjerg. Pga. krigen oplagt i København uden visse vitale maskindele, da man frygtede, at tyskerne ville overtage skibet. |
|||||||||||
1945: |
Slæbt til Helsingør 6/11 for færdigudrustning. |
|||||||||||
1946: |
Endelig afleveret 25/5 til DFDS, Esbjerg. |
|||||||||||
1946: |
Fart hovedsaglig Esbjerg - Harwich 26/5 til 1964 . |
|||||||||||
1946: |
Ankommer 14/9 til Esbjerg efter at have været første danske skib som blev udstyret med radar, leveret af Metropolitan Vickers Electrical Export Co. Ltd. |
|||||||||||
1953. |
Afløser til 1956 og i 1964 på ruten København - Oslo. |
|||||||||||
1953: |
Under havneophold i Harwich 19/4, udbrød der en kraftig brand ombord. Næste dag kæntrede og sank skibet. |
|||||||||||
1953: |
Hævet 26/8 og midlertidig repareret. |
|||||||||||
1953: |
Slæbt fra Harwich 13/9 til genopbygning i Helsingør, hvor til skibet ankom 18/9 1953. |
|||||||||||
1954. |
Afleveret 23/4 til DFDS efter genopbygning. |
|||||||||||
1954: |
I fart 7/5 Esbjerg - Harwich. |
|||||||||||
1963: |
I charter 22/5 til 29/5 til Carlsberg Distributers Ltd., London for en rejse: Harwich - Oslo - København - Harwich. |
|||||||||||
1963: |
I charter 17/9 til 24/9 til Carlsberg Sales Ltd., Birmingham for en rejse Harwich - Oslo - København - Harwich. |
|||||||||||
1964: |
I fart Esbjerg-Newcastle 26/6 til 13/9, 9/6 1965 til 12/9 1965 og 10/6 1966 til 11/9 1966. |
|||||||||||
1965: |
I charter 24/5 til 1/6 til Kunglia Automobil Klubben, Stockholm for en rejse: København - Stockholm - Leningrad - København. |
|||||||||||
1965: |
Krydstogter 2/6 til 8/6 1966 København - Leith - Newcastle - Esbjerg. |
|||||||||||
1965: |
Bov propel og anti rulle tanke installeret før farten ændres til Nord Atlanten. |
|||||||||||
1966: |
I fart 15/1 til 1971 hovedsagelig København - Torshavn - Klaksvig - Trangisvaag - Reykavik. |
|||||||||||
1970: |
Anløber ikke Reykjavik fra 5/10. |
|||||||||||
1972: |
I fart 2/5 Esbjerg - Torshavn - Trangisvaag. |
|||||||||||
1972: |
Til 1974. Fart i sommer sæsonen: Esbjerg - Newcastle - Torshavn - Trangisvaag. |
|||||||||||
1974: |
Ankommer 9/7 til Esbjerg fra Newcastle for sidste gang. Oplagt i Esbjerg. |
|||||||||||
1976: |
Solgt 10/3 til Arab Navigation Co., Suez. |
|||||||||||
1976. |
Overtaget 16/3 af de nye ejere. Omdøbt til ”Patra”. |
|||||||||||
1976: |
På en rejse Jeddah - Suez 24/12 med pilgrimme, udbrød der brand ombord og skibet sank efterfølgende på en position 21.56N-38.28E. 102 menneskeliv gik tabt. |
"Kronprins Frederik" Foto: Postkort. |
"Kronprins Frederik" & "Kronprinsesse Ingrid" Foto: Postkort. |
"England" & "Kronprins Frederik" Foto: Postkort. |
"Kronprins Frederik" Foto: Arkivbillede. |
"Kronprins Frederik" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Kronprins Frederik" under et sjældent ophold i Aarhus Foto: Ole Ryolf. |