M/S.

”Kronprins Frederik”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OZHW.

Byggeår:

1941.

Byggested:

Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Danmark.

Byggenr:

262.

Antal passagerer:

358.

Køl lagt:

14/11-1939.

Antal køretøjer:

 

Søsat:

2076-1940.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

114,48 m.

Brt:

3.895.

Hovedmaskine:

2 stk B&W 1050-VF-90.

Bredde:

15,20 m.

Netto:

2.284.

HK:

7.100.

KW:

5.226. 

Dybgang:

5,66 m.

Tdw:     1.720.

Fart i knob:

20,25.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1946 - 1974.

Ex. Navne:

 

Leveret:

19/6-1941.

Sidste tur:

9/7-1974.

 

Indsat:

26/5-1946.

Salgsår:

1976.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                     IMO-nummer: 5196983.

Skibets videre historie:

1941:

Afleveret 19/6 til DFDS, Esbjerg. Pga. krigen oplagt i København uden visse vitale maskindele, da man frygtede, at tyskerne ville overtage skibet.

1945:

Slæbt til Helsingør 6/11 for færdigudrustning.

1946:

Endelig afleveret 25/5 til DFDS, Esbjerg.

1946:

Fart hovedsaglig Esbjerg - Harwich 26/5 til 1964  .

1946:

Ankommer 14/9 til Esbjerg efter at have været første danske skib som blev udstyret med radar, leveret af Metropolitan Vickers Electrical Export Co. Ltd.

1953.

Afløser til 1956 og i 1964  på ruten København - Oslo.

1953:

Under havneophold i Harwich 19/4, udbrød der en kraftig brand ombord. Næste dag kæntrede og sank skibet.

1953:

Hævet 26/8 og midlertidig repareret.

1953:

Slæbt fra Harwich 13/9 til genopbygning i Helsingør, hvor til skibet ankom 18/9 1953.

1954.

Afleveret 23/4 til DFDS efter genopbygning.

1954:

I fart 7/5 Esbjerg - Harwich.

1963:

I charter 22/5 til 29/5 til Carlsberg Distributers Ltd., London for en rejse: Harwich - Oslo - København - Harwich.

1963:

I charter 17/9 til 24/9 til Carlsberg Sales Ltd., Birmingham for en rejse Harwich - Oslo - København - Harwich.

1964:

I fart Esbjerg-Newcastle 26/6 til 13/9, 9/6 1965 til 12/9 1965 og 10/6 1966 til 11/9 1966.

1965:

I charter 24/5 til 1/6 til Kunglia Automobil Klubben, Stockholm for en rejse: København - Stockholm -  Leningrad - København.

1965:

Krydstogter 2/6 til 8/6 1966 København - Leith - Newcastle - Esbjerg.

1965:

Bov propel og anti rulle tanke installeret før farten ændres til Nord Atlanten.

1966:

I fart 15/1 til 1971 hovedsagelig København - Torshavn - Klaksvig - Trangisvaag - Reykavik.

1970:

Anløber ikke Reykjavik fra 5/10.

1972:

I fart 2/5 Esbjerg - Torshavn - Trangisvaag.

1972:

Til 1974.  Fart i sommer sæsonen: Esbjerg - Newcastle - Torshavn - Trangisvaag.

1974:

Ankommer 9/7 til Esbjerg fra Newcastle for sidste gang. Oplagt i Esbjerg.

1976:

Solgt 10/3 til Arab Navigation Co., Suez.  

1976.

Overtaget 16/3 af de nye ejere. Omdøbt til ”Patra”.

1976:

På en rejse Jeddah - Suez 24/12 med pilgrimme, udbrød der brand ombord og skibet sank efterfølgende på en position 21.56N-38.28E. 102 menneskeliv gik tabt.




"Kronprins Frederik"
Foto: Postkort.

"Kronprins Frederik" & "Kronprinsesse Ingrid"
Foto: Postkort.

"England" & "Kronprins Frederik"
Foto: Postkort.

"Kronprins Frederik"
Foto: Arkivbillede.

"Kronprins Frederik"
Foto: Widar Krogstad´s arkiv.

"Kronprins Frederik" under et sjældent ophold i Aarhus
Foto: Ole Ryolf.

Tilbage til DFDS udenrigs