M |
”Kong Olav
V”. |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
OWDM. |
|||||||
Byggeår: |
1968. |
Byggested: |
Cantieri Navali del Tirreno e Riunitti S.p.A., Riva Trigoso, Genoa, Italien. |
|||||||||
Byggenr: |
278. |
Antal
passagerer: |
952. |
|||||||||
Køl lagt: |
1/12-1966. |
Antal køretøjer: |
100 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
12/5-1968. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
124,95. |
Brt: |
7.956. |
Hovedmaskine: |
2 stk. CNTR/B&W 1242-VT2BF-90 |
|||||||
Bredde: |
19,28. |
Netto: |
3.912. |
HK: |
13.200 |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,61. |
Tdw: 1.108. |
Fart i knob: |
19,0 |
||||||||
Prøvetur: |
27/5 til 31/5 1968 |
Periode i
fart: |
1968 - 1983. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
3/6-1968. |
Sidste tur: |
12/10-1983. |
|
||||||||
Indsat: |
18/6-1968. |
Salgsår: |
1984. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1968: |
Navngivnings ceremoni 10/6 i København. Var oprindelig tiltænkt navnet ”Prinsesse Margrethe”. På grund af gudmoderens Prinsesse Margrethes nedkomst få dage forinden, blev navnene på de to nye Oslo både byttet om. |
|||||||||||
1968: |
I fart 18/6 København - Oslo. |
|||||||||||
1971. |
Ankommer til København efter ombygning til ”single class” skib. Skrogfarven ændret til hvid på Aalborg Værft A/S. |
|||||||||||
1976: |
Ankommer 7/2 til Ålborg for ombygning. Ny agter udbygning og ny skorsten. Ny Brt./Nrt./Tdw. 8.669 ./ 4.441 ./ 1.084. Passagerantal ændret til 1.100. Antal køretøjer: 121 personbiler. |
|||||||||||
1983: |
Ankommer 12/10 til København for sidste gang. Herefter lagt op. |
|||||||||||
1984: |
Solgt
15/5 til Fujian Province Shipping Co., Xiamen/Amoy, Kina. |
|||||||||||
1984: |
Overtaget 23/5 af de nye ejere I Frederikshavn og omdøbt til “ New Gulangyu” |
|||||||||||
1984: |
Afsejler 26/5 fra Frederikshavn med kurs mod Hong Kong. |
|||||||||||
1984: |
Omdøbt til ”Gulang Yu”. |
|||||||||||
1988: |
Solgt til Donalds Shipping Inc., Panama og omdøbt til ”Leader Prince” |
|||||||||||
1989: |
Solgt til Strida Navigation S.A., Panama. Navn uændret. |
|||||||||||
1993: |
Udbrændt ud for Hong Kong under navnet ”New Orient Princess”. |
"Kong Olav V" ved Langeliniekajen på skibets officielle dåbsdag 10/6-1968 Foto: Svend Raether. |
"Kong Olav V" Foto: Postkort. |
"Kong Olav V" afsejler fra Oslo /9-1971 Foto: Robert J. Smith. |
"Kong Olav V" i København 21/9-1974 Foto: Svend Raether. |
"Kong Olav V" Foto: Postkort. |
"Kong Olav V" efter ombygningen 1976 Foto: Postkort. |
"Kong Olav V" afsejler fra Oslo /7-1977 Foto: Chris Howell. |
"Kong Olav V" stævner ud i Oslo fjorden /7-1977 Foto: Chris Howell. |
"Gulangyu" Foto: Fra Per Jensens arkiv. |
"New Orient Princess" Foto: Arkivbillede. |