M/F.

”Hamburg”.

Hjemsted:

Nassau.

Kaldesignal:

C6CO2.

Byggeår:

1976.

Byggested:

Werft Nobiskrug GmbH, Rendsburg.

Byggenr:

685.

Antal passagerer:

1.035.

Køl lagt:

4/10-1975.

Antal køretøjer:

400 personbiler.

Søsat:

30/3-1976.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

156,42 m.

Brt:

12.752.

Hovedmaskine:

2 stk. Stotk-Werkspor 20TM410.

Bredde:

23,98 m.

Netto:

6.492.

HK:

24.000.

KW:

 

Dybde:

6,65 m.

Tdw:     2.999.

Fart i knob:

22,5.

Prøvetur:

30/3-1976.

Periode i fart:

1987 - 2002.

Ex. Navne:

”Kronprins Harald”.

Leveret:

30/3-1976.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

2/4-1976.

Salgsår:

2002. 

 

Rederi: DFDS Seacruises (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau.                                         IMO-nummer: 7400778.

Skibets videre historie:

1976:

Prøvetur 30/3. Samme dag afleveret til I/S Jahre Line (Anders Jahre), Sandefjord as, under navnet ”Kronprins Harald”.

1976:

I fart 2/4  Oslo - Kiel.

1986:

Salgs aftale med DFDS underskrevet.

1987:

Solgt 27/2  til DFDS Seacruise (Bahamas) Ltd. (DFDS), Nassau.

1987:

Ankommer 2/3  til Hamburg.

1987:

Overtaget 9/3  af DFDS. Ombygget ved Blohm + Voss værft, Hamburg. Omdøbt til ”Hamburg” Ny Brt./ Nrt./ Tdw. 13.141/ 6.757 / 2.999.

1987:

Navngivningsceremoni 3/4 i Hamburg.

1987:

I fart  4/4 Hamburg - Harwich.

1989:

På rejse 8/11 fra Hamburg til Harwich kollideret med m/s ”Nordic Steam” ud for Helgoland. Tre passagerer blev dræbt. Slæbt til Bremerhaven, og derfra til Blohm + Voss, Hamburg for reparation.

1989:

Atter i fart  22/12 Hamburg - Harwich.

1990:

Overført til Scandinavian World Cruises (Bahamas) Ltd., Nassau. Navn og fart uændret.

1997:

Stævner ud fra Blohm + Voss I Hamburg 8/6  efter at have fået installeret nyt hovedmaskineri, som består af 2 stk. Sulzer 16 ZAV 40-S på i alt 24.000 hk. Omdøbt til ”Admiral of Scandinavia”.

1997:

I fart Ijmuiden - Harwich/Newcastle.

1998:

Ombygget /1 med b. la. sidesponson tanke.

1999:

I fart 24/9  Ijmuiden - Newcastle.

2001:  
2002:
2002:
2002:
2002:
2002:
2002:
2003:
2003:

2005:
2010:
2010:
2010:
2010:
2010:
2011:

I fart 27/1 Hamburg - Newcastle.
I fart /3 Cuxhaven - Newcastle.
Solgt /8 til Access Ferries, Grækenland med overtagelse /11.
Solgt /8 til Access Ferries, Panama.
Sejler 14/11 sidste tur Cuxhaven - Newcastle.
Ankom 19/11 til værtseftersyn i Falmouth
Omdøbt 20/11 til Caribbean Express
Afsejler /12 til Piræus for ombygning.
Afsejler /4 fra Piræus mod Puerto Rico.
I fart mellem Puerto Rico - Santo Domingo.
Solgt /11 til Western Holdings, Panama. (Management ISP, USA).
Farten indstillet /4.
Solgt /7 til Carrizona Ltd., Basseterre, St. Kitts / Nevis (Care of Baltic TransService Ltd., Kaliningrad, Rusland).
Afsejler /10 fra Salvador, Brasilien mod Indien.
Ankom 20/10 til reden ved Cape Town på vej mod ophugning i Indien. Gik til kaj 22/10.
Afsejler 31/10 fra Cape Town mod Alang.
Ankom 25/1 til Alang for ophugning.



"Kronprins Harald"
Foto: Postkort.

"Hamburg"
Foto: Arkivbillede.

"Hamburg"
Foto: Arkivbillede.

"Hamburg"
Foto: Postkort.

"Hamburg"
Foto: Postkort.

"Admiral of Scandinavia"
Foto: Postkort.

"Caribbean Express" i Cape Town 21/10-2010 umiddelbart før allersidste rejse mod ophuggerstranden i Indien
Foto: Urs Steiner.

Tilbage til DFDS udenrigs