M |
”England”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OZJV. |
|||||||
Byggeår: |
1964. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
369. |
Antal
passagerer: |
467 |
|||||||||
Køl lagt: |
9/5-1963. |
Antal køretøjer: |
100 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
10/12-1963. |
Antal
jernbanevogne |
0 |
|||||||||
Længde: |
140,00 m. |
Brt: |
8.221. |
Hovedmaskine: |
2 stk B&W 1050-VT2BF |
|||||||
Bredde: |
19,33 m. |
Netto: |
4.277. |
HK: |
14.000 |
KW: |
10.304. |
|||||
Dybgang: |
5,54 m. |
Tdw: 1.428. |
Fart i knob: |
21,0 |
||||||||
Prøvetur: |
14-15/5- 1964. |
Periode i
fart: |
1964 - 1983. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
25/5-1964. |
Sidste tur: |
23/3-1983. |
|
||||||||
Indsat: |
11/6-1964. |
Salgsår: |
1983. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
Esbjerg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1964: |
I fart11/6 Esbjerg - Harwich. 1964-1974 Fart hovedsalig Esbjerg - Harwich. |
|||||||||||
1966: |
Fungerer som hotelskib 7/12 til 12/12 ved Kvæsthusbroen i København under festlighederne ved DFDS´s 100 år´s jubilæum. |
|||||||||||
1967: |
Fire krydstogt 11/11 1967 til 26/3 1968 København - Vest Indien. |
|||||||||||
1970: |
I fart 30/9 til 11/11 København - Oslo. |
|||||||||||
1971: |
Ombygget 4/1 til 11/2 og 5/3 til 23/3 på Aalborg Værft A/S. Køje kapaciteten udvidet til 566. |
|||||||||||
1971: |
I fart 12/2 til 4/3 København-Oslo. |
|||||||||||
1971: |
I fart 1/10 1971 til 21/2 1972 og 25/10 1972 til 21/12 1972 København - Oslo. |
|||||||||||
1972: |
Skrogfarve ændret til hvid. |
|||||||||||
1974: |
Ombygget Køje kapaciteten indskrænket med 68. Ny bil kapacitet 120 personbiler. Efter at være blevet afløst af nybygningen ”Dana Regina” på Esbjerg - Harwich ruten, blev farten ændret til sommersejlads Esbjerg - Torshavn / Newcastle. |
|||||||||||
1974: |
Afsejler 9/7 fra Esbjerg på første tur til Torshavn. |
|||||||||||
1974: |
Udchartret til Det Bergenske D/S |
|||||||||||
1974: |
I fart 9/10 1974 til 21/5 1975 Bergen - Stavanger - Newcastle. |
|||||||||||
1975: |
I fart2/11 1975 til 6/5 1976, 8/5 1977 til 21/5 1977, 17/5 1978 til 27/5 1978, 22/4 1979 til 5/5 1979, 4/5 1980 til 25/5 1980 og 14/4 1982 til 9/6 1982 København - Oslo. |
|||||||||||
1976: |
I fart 30/11 til 21/12 1976 og 6/3 1977 til 20/3 1977 Esbjerg - Harwich. |
|||||||||||
1977: |
Ombygget i Esbjerg. Ekstra dæk installeret. Bil kapaciteten indskrænket med 25. |
|||||||||||
1977: |
I fart 26/5 til 26/9 Esbjerg - Torshavn / Newcastle. |
|||||||||||
1978: |
Beboelsesskib 23/2 til 10/5 ved Stord Værft, Norge. |
|||||||||||
1978: |
Sommerfart Esbjerg - Newcastle / Torshavn. |
|||||||||||
1979: |
I fart /9 Esbjerg - Cuxhaven - Harwich. |
|||||||||||
1980: |
Sommerfart Esbjerg - Newcastle / Torshavn. |
|||||||||||
1980: |
I timecharter /9 Harwich / Immingham - Zeebrügge. |
|||||||||||
1981: |
I sommerfart Esbjerg - Newcastle og Newcastle - Oslo. |
|||||||||||
1982: |
I sommerfart Esbjerg - Newcastle og Newcastle - Oslo. |
|||||||||||
1983: |
Lagt op 23/3 i Esbjerg. |
|||||||||||
1983: |
Solgt 16/9 til Gunard S.S. Co. P.l.c., London. Navn uændret. |
|||||||||||
1983. |
Overtaget 23/9 af de nye ejere I Frederikshavn. |
|||||||||||
1983. |
Afsejler fra Tilbury til Sydatlanten. To års fart mellem Cape Town og Falklansøerne med arbejdere som var i færd med at bygge en ny lufthavn på øen. |
|||||||||||
1985. |
Ankommer til Birkenhead fra Sydatlanten, og bliver herefter lagt op. |
|||||||||||
1986: |
Solgt til Start Point Investments S.A. (Bilinder Marine Corp. S.A.), Panama. Omdøbt til “America XIII” |
|||||||||||
1986: |
Afsejler 23/12 fra Birkenhead og 2/1 1987 paseres Suez kanalen med kurs mod Jeddah. |
|||||||||||
1987. |
Lagt op i Piraeus, Grækenland. |
|||||||||||
1987: |
Omdøbt til ”Emma” |
|||||||||||
1988: |
Omdøbt til ”Europa”. |
|||||||||||
2001: |
Solgt /3 til ophugning |
|||||||||||
2001. |
Sunket /5 under bugsering i Rødehavet på vej til
ophugning i Alang, Indien. Det har efterfølgende givet anledning
til undersøgelser af sejladsen efter Suez. Meget tyder nemlig på, at besætningen
på den rusisk ejede slæbebåd måske har haft en finger med i spillet
omkring passagerskibets forlis. Forsikringsselskabets undersøgelsesafdeling
er nu i gang med at efterprøve de mange rygter, der er sejlet i kølvandet
på forliset. |
"England" i
København 29/5-1964 Foto: Svend Raether. |
"England" Foto: Postkort. |
DFDS reklame Fra Martin Jensen´s arkiv. |
"England" Foto: Fra Martin Jensen´s arkiv. |
|
|
|
|
Reklamer Fra Tore Isager´s arkiv. |
|
|
|
|
Avisudklip Fra Tore Isager´s arkiv. |
"England" Foto: Arkivbillede. |
"England" Foto: Fra Martin Jensen´s arkiv. |
"England" Foto: Frank Heine. |
"Emma" Foto: Micke Asklander´s arkiv. |
"Europa" Foto: Pieter Inpyn. |