M |
”Dana Regina”. |
Hjemsted: |
Esbjerg. |
Kaldesignal: |
OXDM. |
|||||||
Byggeår: |
1974. |
Byggested: |
Ålborg Værft A/S, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
200. |
Antal
passagerer: |
975. |
|||||||||
Køl lagt: |
7/5-1973. |
Antal køretøjer: |
250. |
|||||||||
Søsat: |
31/8-1973. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
153,70 m. |
Brt: |
12.192 |
Hovedmaskine: |
4 stk. B&W 8S45HU. |
|||||||
Bredde: |
24,31 m. |
Netto: |
6.311 |
HK: |
17.600. |
KW: |
12.945. |
|||||
Dybde: |
6,00 m. |
Tdw: 2.703 |
Fart i knob: |
21,5. |
||||||||
Prøvetur: |
9/6-1974. |
Periode i
fart: |
1974 - 1990. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
28/6-1974. |
Sidste tur: |
31/5-1990. |
|
||||||||
Indsat: |
8/7-1974. |
Salgsår: |
1989. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
Esbjerg. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1974: |
I fart 8/7 Esbjerg-Harwich. |
|||||||||||
1977: |
Hængedækket udvidet på værft i Hamburg 7/1 til 26/1. Ny kapacitet 370 personbiler. |
|||||||||||
1983: |
I fart 12/10 København-Oslo. |
|||||||||||
1989: |
Solgt 3/1 til Marne Investment Ltd. Nassau. Navn uændret. |
|||||||||||
1989: |
Overtaget 5/1 af de nye ejere og bareboat charteret til DFDS.. Forblev på København-Oslo ruten indtil leveringen af ”Queen Of Scandinavia”. |
|||||||||||
1989: |
Under charter perioden solgt til Nordström & Thulin AB, Stockholm. |
|||||||||||
1990: |
Afsejler 1/6 fra København til Gøteborg. |
|||||||||||
1990: |
Afleveret 2/6 til Marne Investment Ltd. I Gøteborg, og umiddelbart efter overtaget af Nordström & Thulin AB, Stockholm.. |
|||||||||||
1990: |
Ombygget 2/6 til 13/6 i Gøteborg. |
|||||||||||
1990: |
Omdøbt til ”Nord Estonia”. |
|||||||||||
1990: |
Ankommer 15/6 til Stockholm. |
|||||||||||
1990: |
Præsentationstur 16/6 til Tallinn, chartret af Estline. Derefter i fast fart Stockholm-Tallinn. |
|||||||||||
1990: |
Solgt til Priba AB (Nordström & Thulin AB),
Stockholm.. Navn og fart uændret. |
|||||||||||
1993: |
Udchartret /2 til Larvik Line, Norge. Omdøbt til ”Thor Heyerdahl” I fart Frederikshavn-Larvik. Hjemhavn ændret til Gøteborg. |
|||||||||||
1994: |
Solgt /4 til Mandalika Shipping Co Ltd, Nicosia, Cypern. (Hansatee Oy, Tallinn, Estland). Omdøbt til ”Vana Tallinn” Indsat i Tallinks trafik mellem Tallinn - Helsingfors. |
|||||||||||
1995: |
Ombygget på Turko Repair Yard Ltd., Åbo. Skroget
forstærket i vandlinien og kedlerne ombygget, således at de kunne
modstå de kolde vintre, der hersker i de farvande skibet besejler. |
|||||||||||
1996: |
Udchartret
18/12 til TH Ferries,
Tallinn, Estland. I
fart Tallinn-Helsingfors. |
|||||||||||
2001:
2002: |
Sejler sidste tur 25/8. |
"Dana Regina" under udrustning på Aalborg Værft 11/5-1974 Foto: Svend Raether. |
"Dana Regina" Foto: Postkort. |
"Dana Regina" ankommer til Harwich ca. 1983 Foto: Bob Scott. |
"Dana Regina" ankommer til Harwich 20/6-1983 Foto: Ken Smith. |
"Dana Regina" Foto: Postkort. |
"Dana Regina" på en regnfuld dag 13/9-1986 Foto: Derek Sands. |
"Dana Regina" i København 24/8-1989 Foto: Svend Raether. |
"Nord Estonia" Foto: Susanne Stenius. |
"Thor Heyerdal" på præsentationstur i Aalborg Foto: Per Jensen. |
"Thor Heyerdal" på præsentationstur i Aalborg Foto: Per Jensen. |
"Vana Tallinn" i
Helsingfors 11/6-1994 Foto: Svend Rather. |
"Vana Tallinn" i Tallinn 14/4-1996 Foto: Søren Lund Hviid. |
"Vana Tallinn" Foto: Miran Hamindulla. |
"Vana Tallinn ankommer til Kapellskär 11/4-2006 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Adriatica Queen" ved Adriatic Shipyard Bijela - Boka Bay, Montenegro 1/6-2012 Foto: Godra. |