M/F.

”Dana Gloria”.

Hjemsted:

Esbjerg.

Kaldesignal:

OWPU

Byggeår:

1975.

Byggested:

Dubigeon-Normandie S.A., Prairie-au-Duc, Nantes, Frankrig.

Byggenr:

142.

Antal passagerer:

1.200.

Køl lagt:

23/4-1974.

Antal køretøjer:

240 personbiler.

Søsat:

15/9-1974.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

153,12 m.

Brt:

12.348.

Hovedmaskine:

4 stk. Pielstick 12PC2V-400.

Bredde:

22,23 m.

Netto:

6.198.

HK:

24.000.

KW:

17.660. 

Dybde:

6,32 m.

Tdw:     1.718.

Fart i knob:

22,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1981.-.1994.

Ex. Navne:

”Wellamo”.

Leveret:

9/7-1975.

Sidste tur:

25/7-1994.

 

Indsat:

18/7-1975.

Salgsår:

1994.

 

Rederi: DFDS, Esbjerg.                                                                                                     IMO-nummer: 7360186.

Skibets videre historie:

1975:

Afleveret 9/7  til Finska Ångfartygs A/B, Helsinki under navnet ”Wellamo”

1975:

I fart 18/7  for Silja Line på ruten Helsinki-Stockholm.

1979:

Navn på ejer ændret til Finska Ångfartygs A/B (EFFOA) (Finland Steamship Co. Ltd.).

1979:

Salgsaftale /6 mellem Finska Ångfartygs A/B og DFDS underskrevet.  DFDS overtaget skibet /5 1981.

1981:

Solgt 23/4 til DFDS, Esbjerg (Fra 10/1 1989 København).

1981:

Overtaget 4/5 af DFDS.

1981:

Afsejler 23/5 fra Ålborg Værft til København.

1981:

Omdøbt 25/5 til ”Dana Gloria”.

1981:

I fart 2/6 til 2/10 1983 Esbjerg-Newcastle og hvert år i perioden maj/juni til august/september også Gøteborg-Newcastle.

1983:

I fart 12/10 til 19/12 København-Oslo.

1984.

Omdøbt  3/2 til 22/5 1985 til ”Svea Corona” og udchartret til Johnson Line A/B fra 30/1 1984 til 20/5 1985.

1984:

I fart 6/2 til 18/5 1985 Stockholm-Mariehamn-Turku.

1985:

Genindsat 1/6  på ruten København-Oslo.

1988:

Afsejler fra København 7/11  til Papenburg for at blive forlænget på Meyer Werft.

1989:

Omdøbt 10/1 til  ”King Of Scandinavia”.

1989:

Afsejler 4/2 fra Emden efter ombygningen ved Meyer Werft, Papenburg. Ny længde 175,30 m. Ny Brt/Nrt/Tdw 20.581/10.114/2.857. Antal køretøjer: 285 personbiler. Passagerantal uændret.

1989:

Navngivningsceremoni 9/2  i Oslo.

1990:

Omregistreret 16/8  til Dansk Internationalt Skibsregister (D.I.S.).

1990:

Farten ændret til København-Helsingborg-Oslo

1994: 1998:
2005:
2005:
2006:

Solgt /8  til Color Line, Bergen, Norge. Omdøbt til ”Color Viking”. I fart Bergen-Haugesund-Stavanger-Newcastle.
Solgt til Fjord Line A/s, Bergen, Norge. Omdøbt til ”Jupiter” Fart uændret.
Solgt 4/11 til M/S Jupiter DA, Tromsø (Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA). Norge.
Udchartret til Statoil, Norge. Skulle i perioden feb. - okt. tjene som logi for selskabets ansatte med base i Hammerfest.
Solgt /12 til ukendte købere i Singapore, med levering /2-2007.

2007:

2007:
2007:
2008:
2017:

Ankom 5/2 til Fredrikstad, Norge for eftersyn inden overdragelsen til de nye ejere. Færgen blev dog efterfølgende liggende i Fredrikstad.
Solgt 3/4 til Royal Group Ltd, Singapore (Panama flag).
Afsejler 16/4 fra Fredrikstad mod Kina for ombygning.
Indsat i krydstogtsfart i Asien.
Kæntret /12 ud for den kinesiske havneby Quy Hhon. Færgen, som har været oplagt siden 2010, har angiveligt revet sig løs af fortøjningerne under en storm.



"Wellamo"
Foto: Jan Lindahl.

"Dana Gloria"
Foto: Frank Heine.

"Dana Gloria"
Foto: Arkivbillede.

"Dana Gloria" i København /6-1988
Foto: Svend Raether.

"Dana Gloria"
Foto: Postkort.

"Dana Regina" & "Dana Gloria"
Foto: Arkivbillede.

"King of Scandinavia" i København /7-1993
Foto: Bernt Skjøtt.

"King of Scandinavia"
Foto: Postkort.

"King of Scandinavia"
Foto: Postkort.

"King of Scandinavia"
Foto: Postkort.
 
"Color Viking" ankommer til Bergen /7-1995
Foto: Bernt Skjøtt.

"Jupiter"
Foto: Postkort.

"Jupiter"
Foto: Micke Asklander.
 
"Jupiter" i Sriracha, Thailand 25/12-2008
Foto: Geir Vinnes.

Tilbage til DFDS udenrigs