11.dec.1866: | C.F. Tietgen blev hovedpersonen som samlede datidens tre største danske dampskibsselskaber, H.P. Prior, Det almindelige danske Dampskibs-selskab og Koch & Henderson til et stort rederi. Det nye selskabs navn blev herefter: Det Forenede Dampskibs Selskab. |
Der har fra starten i 1866 været regelmæssig passager sejlads på København-Oslo ruten. | |
1875:
|
Esbjerg havn åbnede i 1873, og allerede to år senere indleder DFDS sejladsen på England.I starten anløb skibene Thameshaven, men fra 1880 flyttes anløbene til Parkeston Quay ved Harwich. |
1.okt.1898: | DFDS overtager A/S Dampskibsselskabet
Thingvalla.Farten fortsattes efter DFDS`overtagelse under navnet Scandinavian-Amerika
Linien. Der var passager trafik på ruten: Stettin-København-Oslo-Kristianssand-New
York.
Fra juli 1890 opgav man dog anløb af Stettin.Ruten til New York blev opgivet i 1935. |
1971: | I forbindelse med åbningen af Middelhavs passager ruterne, blev markedsføringsnavnet for passager ruterne: "DFDS Seaways" |
1988: | Markedsføringsnavnet ændres til: "Scandinavian Seaways" |
2000: | Markedsføringsnavnet ændres igen til : "DFDS Seaways" |
Det vil være for meget at
nævne alle de ruter selskabet har sejlet på i denne lille historiske
beskrivelse. I dag (2003) ser selskabets udenrigs rutenet således
ud:
København-Oslo
|
|
|
|