M/S.

”Fredericia”.

Hjemsted:

Kolding.

Kaldesignal:

NPVH/OYEE.

Byggeår:

1930.

Byggested:

Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark

Byggenr:

187.

Antal passagerer:

366.

Køl lagt:

18/7-1929.

Antal køretøjer:

 

Søsat:

14/11-1929.

Antal jernbanevogne:

 

Længde:

70,00 m

Brt:

693.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W type: 645-MTF-85.

Bredde:

9,85 m.

Nrt:

389.

HK:

1.040 bhk.

KW:

 

Dybgang:

4,04 m.

Tdw:

500.

Fart i knob:

12,0.

Prøvetur:

14/15-5-1930.

Periode i fart:

1930 – 1963.

Ex. Navne:

 

Leveret:

15/5-1930.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

19/5-1930.

Salgsår:

1963.

 

Rederi:  DFDS, Kolding.                                                                                                    IMO-nummer: 5120609.

Skibets videre historie:

1930:

Fra 19/5 til 7/4 – 1940: I fart København – Fredericia – Middelfart – Kolding.

1937:

-1939 og 1947 – 1950: Hver sommer blev der udført en rejse København – Køge – Helsingør med medlemmer af DFDS ´egen sportsklub.

1940:

Fra 16/5 til 21/6 – 1940: Fart hovedsalig København – Fredericia – Kolding.

1940:

Fra 24/5 til 28/5: I fart København – Samsø – Odense.

1940:

Fra 23/6 til 3/8: I fart København – Aarhus – Fredericia – Kolding.

1940:

Fra 6/8 til 21/9: I fart København – Fredericia – Kolding.

1940:

Fra 24/9: Fart hovedsalig København – Fredericia – Vejle – Kolding.

1941:

Hjemhavn ændret til Fredericia 15/4.

1941:

Fra 29/6 til 20/9: Periodevis i fart København – Aarhus.

1941:

20/9 til 5/4 – 1943: Oplagt i København.

1943:

Fra 5/4 til 25/7: I fart København – Samsø – Odense.

1943:

Fra 25/7 til 26/3 – 1944: Oplagt i København.

1944:

Fra 26/3 til 30/4: I fart København – Samsø – Odense.

1944:

Fra 30/4 til 2/11 – 1944: Oplagt i København.

1944:
1945:

Fra 2/11 til 15/2 – 1945: I fart København – Fredericia/Kolding/Vejle/Horsens.
Fra 17/2 til 14/12: I fart København – Aarhus/Aalborg.

1945:

Hjemhavn ændret til Aalborg 25/9.

1946:

Hjemhavn ændret til Kolding 25/1.

1946:

-til 19/3 – 1959: I fart København – Fredericia - Kolding

1953:

Vejle og Sønderborg anløbes lejlighedsvis.

1959:

Hjemhavn ændret til Odense 9/5.

1959:

Fra 25/9 til 14/8 – 1963: Hovedsalig fart i sommersæsonen København – Samsø – Odense.

1960:

Periodevis i fart København – Randers/Horsens – Vejle.

1963:

Ankom 14/8 til København fra Odense for oplægning.

1963:

Solgt 30/12 til Cross Channel Container Services Ltd. (Ronan O´Rahilly), Greenore Harbour.

1964:

Overtaget 8/1 af de nye ejere, som have planer om, at sætte skibet i fart mellem U.K. og Irland under navnet ”Iseult”. Planerne blev dog ændret og skibet blev efterfølgende overført til Astrenic S.A. (Ronan O´Rahilly), Panama. Omdøbt til ”Caroline”.

 

Slæbt fra Rotterdam til Greenore Harbour og ombygget til radioskib.

1964:

Ankret op på position 51.59.30N – 1.32E ud for Suffolks kyst som piratradiosender. Senere flyttet til Det Irske Hav.

1967:

Den britiske regering vedtog 15/8 en lov, som forbød service til radioskibe leveret ud af britiske havne. ”Caroline” fortsatte dog som radioskib med støtte fra hollandsk side.

1968:

Uenigheder om non-betalingen af forsyninger til skibet førte til, at det 3/3 blev slæb til Rotterdam, hvor det blev lagt op.

1972:

Solgt /6 på auktion til Frank Rijsdijk Holland N.V., Hendrik-Ido-Ambacht for ophugning.

1972:

Ophugget.

 


"Fredericia"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Caroline"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS Indenrigs