M/S. |
”Fredericia”. |
Hjemsted: |
Kolding. |
Kaldesignal: |
NPVH/OYEE. |
|||||||
Byggeår: |
1930. |
Byggested: |
Frederikshavns Værft & Flydedok A/S, Frederikshavn, Danmark |
|||||||||
Byggenr: |
187. |
Antal passagerer: |
366. |
|||||||||
Køl lagt: |
18/7-1929. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
14/11-1929. |
Antal jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
70,00 m |
Brt: |
693. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 645-MTF-85. |
|||||||
Bredde: |
9,85 m. |
Nrt: |
389. |
HK: |
1.040 bhk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,04 m. |
Tdw: |
500. |
Fart i knob: |
12,0. |
|||||||
Prøvetur: |
14/15-5-1930. |
Periode i fart: |
1930 – 1963. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/5-1930. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
19/5-1930. |
Salgsår: |
1963. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Kolding.
IMO-nummer: 5120609. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1930: |
Fra 19/5 til 7/4 – 1940: I fart København – Fredericia – Middelfart – Kolding. |
|||||||||||
1937: |
-1939 og 1947 – 1950: Hver sommer blev der udført en rejse København – Køge – Helsingør med medlemmer af DFDS ´egen sportsklub. |
|||||||||||
1940: |
Fra 16/5 til 21/6 – 1940: Fart hovedsalig København – Fredericia – Kolding. |
|||||||||||
1940: |
Fra 24/5 til 28/5: I fart København – Samsø – Odense. |
|||||||||||
1940: |
Fra 23/6 til 3/8: I fart København – Aarhus – Fredericia – Kolding. |
|||||||||||
1940: |
Fra 6/8 til 21/9: I fart København – Fredericia – Kolding. |
|||||||||||
1940: |
Fra 24/9: Fart hovedsalig København – Fredericia – Vejle – Kolding. |
|||||||||||
1941: |
Hjemhavn ændret til Fredericia 15/4. |
|||||||||||
1941: |
Fra 29/6 til 20/9: Periodevis i fart København – Aarhus. |
|||||||||||
1941: |
20/9 til 5/4 – 1943: Oplagt i København. |
|||||||||||
1943: |
Fra 5/4 til 25/7: I fart København – Samsø – Odense. |
|||||||||||
1943: |
Fra 25/7 til 26/3 – 1944: Oplagt i København. |
|||||||||||
1944: |
Fra 26/3 til 30/4: I fart København – Samsø – Odense. |
|||||||||||
1944: |
Fra 30/4 til 2/11 – 1944: Oplagt i København. |
|||||||||||
1944: |
Fra 2/11 til 15/2 – 1945:
I fart København – Fredericia/Kolding/Vejle/Horsens. |
|||||||||||
1945: |
Hjemhavn ændret til Aalborg 25/9. |
|||||||||||
1946: |
Hjemhavn ændret til Kolding 25/1. |
|||||||||||
1946: |
-til 19/3 – 1959: I fart København – Fredericia - Kolding |
|||||||||||
1953: |
Vejle og Sønderborg anløbes lejlighedsvis. |
|||||||||||
1959: |
Hjemhavn ændret til Odense 9/5. |
|||||||||||
1959: |
Fra 25/9 til 14/8 – 1963: Hovedsalig fart i sommersæsonen København – Samsø – Odense. |
|||||||||||
1960: |
Periodevis i fart København – Randers/Horsens – Vejle. |
|||||||||||
1963: |
Ankom 14/8 til København fra Odense for oplægning. |
|||||||||||
1963: |
Solgt 30/12 til
Cross Channel Container Services Ltd. (Ronan O´Rahilly), Greenore
Harbour. |
|||||||||||
1964: |
Overtaget 8/1 af de nye ejere, som have planer om, at sætte skibet i fart mellem U.K. og Irland under navnet ”Iseult”. Planerne blev dog ændret og skibet blev efterfølgende overført til Astrenic S.A. (Ronan O´Rahilly), Panama. Omdøbt til ”Caroline”. |
|||||||||||
|
Slæbt fra Rotterdam til Greenore Harbour og ombygget til radioskib. |
|||||||||||
1964: |
Ankret op på position 51.59.30N – 1.32E ud for Suffolks kyst som piratradiosender. Senere flyttet til Det Irske Hav. |
|||||||||||
1967: |
Den britiske regering vedtog 15/8 en lov, som forbød service til radioskibe leveret ud af britiske havne. ”Caroline” fortsatte dog som radioskib med støtte fra hollandsk side. |
|||||||||||
1968: |
Uenigheder om non-betalingen af forsyninger til skibet førte til, at det 3/3 blev slæb til Rotterdam, hvor det blev lagt op. |
|||||||||||
1972: |
Solgt /6 på auktion til Frank Rijsdijk Holland N.V., Hendrik-Ido-Ambacht for ophugning. |
|||||||||||
1972: |
Ophugget. |
"Fredericia" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Caroline" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |