S/S. |
”Dronningen” |
Hjemsted: |
København. |
Kaldesignal: |
NWPQ. |
|||||||
Byggeår: |
1876. |
Byggested: |
Raylton Dixon & Co.,
Middlsbrough-on-Tees, England. |
|||||||||
Byggenr: |
125. |
Antal passagerer: |
250. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal personbiler: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
8/4-1876. |
Antal jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
57,00 m. |
Brt: |
411. |
Hovedmaskine: |
1 stk 2 cyl. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
12,37 m. |
Nrt: |
259. |
HK: |
480 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
2,53 m. |
Tdw: |
60. |
Fart i knob: |
11,0. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1888-1916. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/5-1876. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Sænket: |
1916. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, København.
IMO-nummer:
5617227. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1876: |
Skibet, som var et hjuldampskib, blev oprindelig afleveret til I/S Dampskibs-Selskabet Dronningen (Hans G. Kirsebom), Kristiansand. |
|||||||||||
1888: |
Solgt til DFDS, København uden navneændring. Ankom 7/6 til København fra Arendal. |
|||||||||||
1889: |
I fart København – Aarhus indtil 1912. |
|||||||||||
1906 |
-1914: Periodevis i fart Frederikshavn – Gøteborg. |
|||||||||||
1914: |
Ankom til Frederikshavn 10/8 efter sidste tur fra Gøteborg. |
|||||||||||
1916: |
Solgt til A/S Dansk Kartoffelmel og Gemyseexport (E. Holm), Kalundborg. Omdøbt til ”Samsø”. Ombygget til lastmotorskib. |
|||||||||||
1918: |
Under rejse 1/5 mellem Aarhus – London blev skibet ramt af en mine eller torpedo i Nordsøen. Skibet sank på få minutter. Ni personer omkom, tre blev taget ombord i et britisk krigsskib. |
"Dronningen" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |