S/S. |
”Aarhus”. |
Hjemsted: |
|
Kaldesignal: |
|
|||||||
Byggeår: |
1912. |
Byggested: |
Burmeister & Wain’s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
283. |
Antal passagerer: |
528. |
|||||||||
Køl lagt: |
17/11-1911. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
30/3-1912. |
Antal
jernbanevogne: |
|
|||||||||
Længde: |
86,84 m. |
Brt: |
1.627. |
Hovedmaskine: |
1 stk 4 cyl dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,95 m. |
Nrt: |
835. |
HK: |
2.300 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
5,20 m. |
Tdw: |
919. |
Fart i knob: |
15,5. |
|||||||
Prøvetur: |
3/6-1912. |
Periode i fart: |
1912 – 1966. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
8/6-1912. |
Sidste tur: |
21/9-1966. |
|
||||||||
Indsat: |
10/6-1912. |
Salgsår: |
1966. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Kjøbenhavn. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1912: |
I fart Aarhus – København fra 10/6. |
|||||||||||
1917: |
Enkelte ture København – Frederikshavn – Horten – Oslo. |
|||||||||||
1930: |
Apteringen ombygget og udvidet /2 |
|||||||||||
1937: |
Ombygget på Nakskov Værft, ved samme lejlighed blev overbygningen malet hvid i stedet for brun. |
|||||||||||
1939: |
I fart København – Frederikshavn fra 26/6 |
|||||||||||
1939: |
Oplagt i København fra 14/8. |
|||||||||||
1939: |
I fart København – Aalborg/Aarhus fra 25/10. |
|||||||||||
1940: |
Ankom 9/8 til København, hvor skibet blev lagt op. |
|||||||||||
1944: |
Beslaglagt af tyskerne 18/4.Forlod København 8/5, tildelt Weichsel – Dampfschiffsfahrts AG., Danzig. Ombygget til Hospitalsskib og omdøbt til ”Marburg”. |
|||||||||||
1945: |
I fart som hospitalsskib fra 18/1. |
|||||||||||
1945: |
Ankom til København 23/4. |
|||||||||||
1945: |
Tilbageleveret til DFDS af de allierede. Omdøbt til ”Aarhus”. |
|||||||||||
1945: |
I peroden 3/7 til 8/7 sejlede skibet tre ture mellem Helsingør – Nørre Sundby med omkring 3000 flygtninge. |
|||||||||||
1945: |
I fart København – Thorshavn fra 31/7. |
|||||||||||
1945: |
Ombygget til troppetransportskib på Aalborg Værft. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede fra København 14/11 mod Ostende i charter for den danske regering, som videregav skibet uden beregning til den Britiske regering. I fart som troppetransportskib. |
|||||||||||
1945: |
Ankom 18/11 til Tilbury. |
|||||||||||
1945: |
I fart Tilbury – Ostende fra 21/12. |
|||||||||||
1946: |
I fart Tilbury – Hook of Holland fra /2. |
|||||||||||
1946: |
Farten ændret til Tilbury – Antwerpen fra /4 |
|||||||||||
1946: |
Afsejlede fra Tilbury 15/8 mod København, hvortil skibet ankom 18/8. Herefter oplagt. |
|||||||||||
1947: |
Ankom 26/11 til Helsingør Værft for ombygning. Senere besluttede man, at sælge skibet til ophugning, da ombygningen blev anslået til at blive for kostbar. |
|||||||||||
1948: |
Oplagt 14/4 i København afventende salg og ophugning. Efter tabet af rederisøsteren ”Kjøbenhavn” blev skibet dog reddet fra ophugning. |
|||||||||||
1948: |
Ankom 17/6
til Helsingør Værft for modernisering af apteringen og ombygning til
oliefyring. |
|||||||||||
1949: |
Afsejlede fra Helsingør 2/3 efter endt ombygning |
|||||||||||
1949: |
I fart København – Aarhus/Aalborg fra 7/3. |
|||||||||||
1949: |
Afsejlede 2075 fra København mod Helsingfors. |
|||||||||||
1949: |
Hovedsalig i fart København – Helsingfors i sommersæsonen |
|||||||||||
1950: |
I fart København – Aalborg/Aarhus fra 13/3. |
|||||||||||
1950: |
I fart København – Aarhus
fra 13/4. |
|||||||||||
1966: |
Afsejlede fra København på sidste rejse til Helsingfors. |
|||||||||||
1966: |
Afsejlede fra Helsingfors
21/9 mod København. Hvortil skibet ankom 23/9. Herefter oplagt. |
|||||||||||
1966: |
Dokket 10/10 på B&W for bund inspektion. |
|||||||||||
1966: |
Afsejlede fra København 26/10 mod Håviksbugten, Norge, hvortil skibet ankom næste dag. |
|||||||||||
1966: |
Solgt 2/11 som sidste ”steamer” i DFDS’s flåde til Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg.Senere anvendt som beboelsesfartøj for arbejdere, som skulle opføre et nyt aluminiums værk. |
|||||||||||
1967: |
Slæbt til Karmøy 8/8. |
|||||||||||
1967: |
Fungerede som beboelses fartøj fra 10/8 i Alesund under Nordsømessen. |
|||||||||||
1967: |
Slæbt fra Ålesund 31/8. |
|||||||||||
1967: |
Tilbageholdt 2/9 til 7/9 under storm i Kornsundet. |
|||||||||||
1967: |
Ankom 9/9 til Husøy, Tønsberg. Herefter oplagt. |
|||||||||||
1973: |
Ankom /2 til BO’ness, Skotland for ophugning, |
|||||||||||
1973: |
Ophugning påbegyndt 21/2 hos P. & W. MacLellan Ltd., Bo’ness. |
|||||||||||
|
|
"Botnia" Foto: Widar Krogstads arkiv. |
"Botnia" langs Gotlands kyst /6-1965 Foto: Bo Friberg. |