S/S.

”Aarhus”.

Hjemsted:

 Aarhus.

Kaldesignal:

 NSBF/OYBS.

Byggeår:

1912.

Byggested:

Burmeister & Wain’s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

283.

Antal passagerer:

528.

Køl lagt:

17/11-1911.

Antal køretøjer:

 

Søsat:

30/3-1912.

Antal  jernbanevogne:

 0.

Længde:

86,84 m.

Brt:

1.627.

Hovedmaskine:

1 stk 4 cyl dampmaskine.

Bredde:

11,95 m.

Nrt:

835.

HK:

2.300 ihk.

KW:

 

Dybgang:

5,20 m.

Tdw:

919.

Fart i knob:

15,5.

Prøvetur:

3/6-1912.

Periode i fart:

1912 – 1966.

Ex. Navne:

 

Leveret:

8/6-1912.

Sidste tur:

21/9-1966.

 

Indsat:

10/6-1912.

Salgsår:

1966.

 

Rederi:  DFDS, Kjøbenhavn.

Skibets videre historie:

1912:

I fart Aarhus – København fra 10/6.

1917:

Enkelte ture København – Frederikshavn – Horten – Oslo.

1930:

Apteringen ombygget og udvidet /2

1937:

Ombygget på Nakskov Værft, ved samme lejlighed blev overbygningen malet hvid i stedet for brun.

1939:

I fart København – Frederikshavn fra 26/6

1939:

Oplagt i København fra 14/8.

1939:

I fart København – Aalborg/Aarhus fra 25/10.

1940:

Ankom 9/8 til København, hvor skibet blev lagt op.

1944:

Beslaglagt af tyskerne 18/4.Forlod København 8/5, tildelt Weichsel – Dampfschiffsfahrts AG., Danzig. Ombygget til Hospitalsskib og omdøbt til ”Marburg”.

1945:

I fart som hospitalsskib fra 18/1.

1945:

Ankom til København 23/4.

1945:

Tilbageleveret til DFDS af de allierede. Omdøbt til ”Aarhus”.

1945:

I peroden 3/7 til 8/7 sejlede skibet tre ture mellem Helsingør – Nørre Sundby med omkring 3000 flygtninge.

1945:

I fart København – Thorshavn fra 31/7.

1945:

Ombygget til troppetransportskib på Aalborg Værft.

1945:

Afsejlede fra København 14/11 mod Ostende i charter for den danske regering, som videregav skibet uden beregning til den Britiske regering. I fart som troppetransportskib.

1945:

Ankom 18/11 til Tilbury.

1945:

I fart Tilbury – Ostende fra 21/12.

1946:

I fart Tilbury – Hook of Holland fra /2.

1946:

Farten ændret til Tilbury – Antwerpen fra /4

1946:

Afsejlede fra Tilbury 15/8 mod København, hvortil skibet ankom 18/8. Herefter oplagt.

1947:

Ankom 26/11 til Helsingør Værft for ombygning. Senere besluttede man, at sælge skibet til ophugning, da ombygningen blev anslået til at blive for kostbar.

1948:

Oplagt 14/4 i København afventende salg og ophugning. Efter tabet af rederisøsteren ”Kjøbenhavn” blev skibet dog reddet fra ophugning.

1948:
1948:

Ankom 17/6 til Helsingør Værft for modernisering af apteringen og ombygning til oliefyring.
Omdøbt til ”Botnia” 7/12.

1949:

Afsejlede fra Helsingør 2/3 efter endt ombygning

1949:

I fart København – Aarhus/Aalborg fra 7/3.

1949:

Afsejlede 2075 fra København mod Helsingfors.

1949:

Hovedsalig i fart København – Helsingfors i sommersæsonen

1950:

I fart København – Aalborg/Aarhus fra 13/3.

1950:
1952:

I fart København – Aarhus fra 13/4.
- 1966:  1966: Perodevis i fart  København – Torshavn.

1966:

Afsejlede fra København på sidste rejse til Helsingfors.

1966:

Afsejlede fra Helsingfors 21/9 mod København. Hvortil skibet ankom 23/9. Herefter oplagt.

1966:

Dokket 10/10 på B&W for bund inspektion.

1966:

Afsejlede fra København 26/10 mod Håviksbugten, Norge, hvortil skibet ankom næste dag.

1966:

Solgt 2/11 som sidste ”steamer” i DFDS’s flåde til Husø Verft & Mekaniske Verksted, Tønsberg.Senere anvendt som beboelsesfartøj for arbejdere, som skulle opføre et nyt aluminiums værk.

1967:

Slæbt til Karmøy 8/8.

1967:

Fungerede som beboelses fartøj fra 10/8 i Alesund under Nordsømessen.

1967:

Slæbt fra Ålesund 31/8.

1967:

Tilbageholdt 2/9 til 7/9 under storm i Kornsundet.

1967:

Ankom 9/9 til Husøy, Tønsberg. Herefter oplagt.

1973:

Ankom /2 til BO’ness, Skotland for ophugning,

1973:

Ophugning påbegyndt 21/2 hos P. & W. MacLellan Ltd., Bo’ness.

 

 

 


"Botnia"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

"Botnia" langs Gotlands kyst /6-1965
Foto: Bo Friberg.

Tilbage til DFDS Indenrigs