M |
”Aalborghus”. |
Hjemsted: |
Aalborg |
Kaldesignal: |
OYTH |
||||||||
Byggeår: |
1936 |
Byggested: |
A/S Nakskov Skibsværft, Danmark |
||||||||||
Byggenr: |
72 |
Antal
passagerer: |
1.157 |
||||||||||
Køl lagt: |
16/11 - 1935 |
Antal køretøjer: |
|
||||||||||
Søsat: |
16/4 - 1936 |
Antal
jernbanevogne |
0 |
||||||||||
Længde: |
89,04 m. |
Brt: |
2.079 |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type: 950-VF-90 |
||||||||
Bredde: |
12,89 m. |
Nrt: |
1.186 |
HK: |
2.975 bhk. |
KW: |
2.190. |
||||||
Dybgang: |
3,47 m. |
Tdw: |
960 |
Fart i knob: |
16,0 |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1936 - 1967.. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
25/6 - 1936 |
Sidste tur: |
|
|
|||||||||
Indsat: |
27/6 - 1936 |
Salgsår: |
1968 |
|
|||||||||
Rederi:
DFDS A/S, København. |
|||||||||||||
Skibets
videre historie: |
|||||||||||||
1936: |
Søsat 16/4. Søsætningen var oprindelig planlagt
til 7/3 men blev udsat pga. lockout. |
||||||||||||
1936: |
I fart fra 27/6 på ruten Ålborg – København.
Lejlighedsvis også afløserskib på ruten Århus – København. |
||||||||||||
1939: |
Neutralitetsmærker påmalet dæk og skrog 26/10. |
||||||||||||
1940: |
Ankommer til København fra Ålborg. |
||||||||||||
1940: |
20/4 til 13/7 doksat på B&W værft. |
||||||||||||
1940: |
Oplagt i København fra 13/7. |
||||||||||||
1944: |
Konfiskeret af tyskerne, som erstatning for den til
Sverige undvegne DSB færge ”Storebælt”. |
||||||||||||
1944: |
Afsejler 10/12 fra København mod Tyskland. Omdøbt
til ”Schill”. |
||||||||||||
1945: |
Tilbageleveret til DFDS i Kolding 8/5 af de
allierede. Omdøbt til ”Aalborghus”. |
||||||||||||
1945: |
I fart fra 19/8 på ruten Århus – København. |
||||||||||||
1945: |
I fart fra 8/11 på ruten Ålborg – København. |
||||||||||||
1950: |
Hovedsalig i fart i sommersæsonen på ruten
Frederikshavn – Oslo indtil 1956. |
||||||||||||
1951: |
Periodevis afløserskib på ruterne Ålborg – København
og Århus – København frem til 1966. |
||||||||||||
1957: |
Hovedsalig i fart i sommersæsonen på ruterne København
– Frederikshavn og Frederikshavn – Oslo indtil 1958. |
||||||||||||
1959: |
I fart – normalt /6 - /9 – Frederikshavn –
Oslo. |
||||||||||||
1965: |
Chartret 8/6 til 15/6 for 2 rejser på ruten København
– Oslo. |
||||||||||||
1965: |
I sommerfart på ruten København – Frederikshavn
frem til 1967. |
||||||||||||
1965: |
Chartret /9 for en rejse København – Travemünde
– Stockholm – Travemünde – København. |
||||||||||||
1966: |
Chartret 7/6 til 14/6 for to rejser på ruten København
– Oslo. |
||||||||||||
1967: |
Ankommer til København 7/8 fra Frederikshavn for
oplægning. |
||||||||||||
1968: |
Solgt 15/10 til Jernhavnen, Masnedø for ophugning.
Overtaget af de nye ejere 16/10. |
||||||||||||
1968: |
Slæbt fra København 18/10 til Masnedø. Ankommer
21/10. |
||||||||||||
1969: |
Solgt 26/2 til Burmeister & Wains Maskin og
Skibsbyggeri, København. Omdøbt til ”Øbo” |
||||||||||||
1969: |
Ankommer 1/3 til B&W, København. |
||||||||||||
1969: |
Indviet 14/4 som beboelsesskib for skibsværtsarbejdere.
Permanent fortøjet i Christianshavn. |
||||||||||||
1972: |
Solgt 1/9 til Metaalhandel en Sloopwerken, Holland. |
||||||||||||
1972: |
Slæbt fra København 4/9 med kurs mod Rotterdam. |
||||||||||||
1972: |
Sunket, under bugsering, 6/9 - 8 mil nord for Hanstholm på positionen 57.14N-8.82E. |
"Aalborghus" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"Aalborghus" ankommer til Frederikshavn 1957 Foto: J-B Jensen. |
"Aalborghus" oplagt i Frederikshavn Foto; Poul Erik Andersen. |
"Øbo" fortøjet ved B&W, Christianshavn 23/8 - 1969 Foto: J-B Jensen. |