M/S. |
”Aalborghus” |
Hjemsted: |
Aalborg. |
Kaldesignal: |
NSVF/OXQD. |
|||||||
Byggeår: |
1914. |
Byggested: |
A/S Burmeister & Wain’s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
296. |
Antal passagerer: |
486: |
|||||||||
Køl lagt: |
6/12-1913. |
Antal køretøjer: |
25 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
3/4-1914. |
Antal jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
81,81 m. |
Brt: |
1.478. |
Hovedmaskine: |
1 stk. 3 gangs dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
11,83 m. |
Nrt: |
828. |
HK: |
1.750 ihk. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
4,66 m. |
Tdw: |
910. |
Fart i knob: |
13,5. |
|||||||
Prøvetur: |
18/6-1914. |
Periode i fart: |
1914 – 1956. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
24/6-1914. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
24/6-1914. |
Salgsår: |
1958. |
|
||||||||
Rederi:
DFDS, Aalborg.
IMO-nummer: 5503014. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1914: |
-1936: Fart hovedsalig København – Aalborg. |
|||||||||||
1917: |
Under rejse København – Bergen 16/3 grundstødt på Flatskær nær Haukesund. Bjærget efterfølgende dag. |
|||||||||||
1917: |
Repareret på Helsingør Værft i perioden 24/3 til 11/5. |
|||||||||||
1936: |
Ombygget på A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri. |
|||||||||||
1936: |
Omdøbt 16/6 til ”Frederikshavn”. |
|||||||||||
1936: |
Fra 27/6 til 1940: Fart hovedsalig København – Frederikshavn – Horten – Oslo. |
|||||||||||
1938: |
-1939: Også i fart som afløserskib København – Oslo/Aarhus/Aalborg. |
|||||||||||
1939: |
Fra 11/9 til 2/2-1940: I fart København – Oslo. |
|||||||||||
1940: |
Fra 20/3 til 2/11-1940: I fart København – Aarhus. |
|||||||||||
1940 |
Fra 3/11 til 30/5-1941: Oplagt i København og dokket hos B&W. |
|||||||||||
1941: |
Fra 31/5 til 2/9: I fart København – Aarhus. |
|||||||||||
1941: |
Far 3/9 til 22/1-1943: Oplagt bortset fra tørdokperiode på Helsingør Værft. |
|||||||||||
1943: |
Fra 22/1 til 17/2: To retur rejser på hver rute København – Aarhus og København – Aalborg. |
|||||||||||
1943: |
Oplagt i København fa 17/2. |
|||||||||||
1944: |
Fra 18/10 til 19/11: tre rejser København – Aalborg. |
|||||||||||
1944: |
Under rejse 19/11 mellem Aalborg – København, stødte skibet på en mine i Kattegat. Returnerede til Aalborg via Hals. |
|||||||||||
1944: |
Oplagt 29/11 i Aalborg. |
|||||||||||
1945: |
Dok ophold 14/5 hos Aalborg Værft A/S. |
|||||||||||
1945: |
Afsejlede fra Aalborg 13/8 mod København, hvortil skibet ankom efterfølgende dag. |
|||||||||||
1945: |
Hotelskib i København 5/11 til 4/12 under en skibskonference. |
|||||||||||
1945: |
Fra 19/12 til 18/6-1946: I fart København - Oslo |
|||||||||||
1946: |
Fra 22/6 til 2/10: I fart Frederikshavn – Oslo/København. |
|||||||||||
1946: |
-1948: I fart København – Oslo/Aalborg. |
|||||||||||
1947: |
I perioden 4/9 til 13/12, blev skibet ombygget til oliefyring. |
|||||||||||
1948: |
Fra 20/5 til 27/5 og 1/6 til 28/9: I fart København – Helsingfors. |
|||||||||||
1948: |
Fra 29/7 til 30/7: En rejse København – Aarhus. |
|||||||||||
1948: |
Fra 7/10 til 15/6-1950: I fart København – Aalborg. |
|||||||||||
1950: |
Fra 15/5 til 56-1952: Oplagt i København. |
|||||||||||
1952: |
Fra 6/6 til 2/7: To rejser København – Færøerne – Island. |
|||||||||||
1952: |
Fra 15/7 til 6/8: Fire rejser København – Helsingfors – København. |
|||||||||||
1953: |
Fra 6/6 til 18/6: En rejse København – Færøerne. |
|||||||||||
1953: |
-1956: Fart i sommersæsonen Frederikshavn – Oslo/København. |
|||||||||||
1956: |
Oplagt 2/9 i København. |
|||||||||||
1958: |
Solgt 24/4 til Compania de Navigacion Alanga S.A. (A. Potamianos), Pueto Limon. Overtaget 28/4 og omdøbt til ”Atreus” |
|||||||||||
1958: |
Afsejlede fra København 30/4 mod Bruxelles via Kielerkanalen. |
|||||||||||
1958: |
Beboelsesskib i Bruxelles perioden 5/5 til 15/10 under verdens udstillingen. |
|||||||||||
1958: |
Afsejler fra Bruxelles 15/10 mod Piræus, hvortil skibet ankom 29/10, |
|||||||||||
1958: |
Under værftsophold i Piræus /11-/5-1959 blev passager faciliteterne udvidet, og der blev gjort plads til 40 biler, som kunne tages ombord via via ro/ro ramper. |
|||||||||||
1959: |
Solgt 18/2 til Epirotiki Steam Ship Navigation Co. (George Potamianos S.A.), Piræus. Navn uændret. |
|||||||||||
1959: |
23/5 blev der afholdt prøvesejlads efter endt ombygning, |
|||||||||||
1959: |
I fart 24/6 Piræus – Patras – Korfu – Brindisi. Også tre rejser til græske øer. |
|||||||||||
1959: |
I perioden 1/7 til 23/10-1961: fart hovedsalig Piræus – Patras – Korfu- Brindisi. |
|||||||||||
1959: |
-1967: Oplagt i Piræus hvert år fra okt./nov. til apr. |
|||||||||||
1960: |
En returrejse /4 til Beirut med pilgrimme til Jerusalem, senere i krydstogtfart fra Venedig til de græske øer, samt en returrejse Tunis – Jeddah med pilgrimme. |
|||||||||||
1961: |
To returrejser /4 Piræus – Venedig, senere to rejser til Beirut med pilgrimme, og et østligt krydstogt til de græske øer. Også en returrejse Tunis – Jeddah med pilgrimme. |
|||||||||||
1962: |
En returrejse /4 til Beirut med pilgrimme, senere to østlige krydstogter til de græske øer. |
|||||||||||
1962. |
Seks returrejser /5 Napoli – Haifa med jødiske emigranter. |
|||||||||||
1962: |
Fra 3/7 til efteråret
1967: Fart hovedsalig Patras – Brindisi (Tre returrejser hver uge). |
|||||||||||
1963: |
En rejse /5 Piræus – Venedig – Piræus – Haifa – Piræus – Venedig. |
|||||||||||
1964: |
Til 1967: Hovedsalig i charter fart. |
|||||||||||
1967: |
Solgt til Cia. De
Navigacion Anepirot, Panama uden navneændring. |
"Frederikshavn" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |