M/S.

”Aalborghus”

Hjemsted:

Aalborg.

Kaldesignal:

NSVF/OXQD.

Byggeår:

1914.

Byggested:

A/S Burmeister & Wain’s Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark.

Byggenr:

296.

Antal passagerer:

486:

Køl lagt:

6/12-1913.

Antal køretøjer:

25 personbiler.

Søsat:

3/4-1914.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

81,81 m.

Brt:

1.478.

Hovedmaskine:

1 stk. 3 gangs dampmaskine.

Bredde:

11,83 m.

Nrt:

828.

HK:

1.750 ihk.

KW:

 

Dybgang:

4,66 m.

Tdw:

910.

Fart i knob:

13,5.

Prøvetur:

18/6-1914.

Periode i fart:

1914 – 1956.

Ex. Navne:

 

Leveret:

24/6-1914.

Sidste tur:

 

 

Indsat:

24/6-1914.

Salgsår:

1958.

 

Rederi:  DFDS, Aalborg.                                                                                                   IMO-nummer: 5503014.

Skibets videre historie:

1914:

-1936: Fart hovedsalig København – Aalborg.

1917:

Under rejse København – Bergen 16/3 grundstødt på Flatskær nær Haukesund. Bjærget efterfølgende dag.

1917:

Repareret på Helsingør Værft i perioden 24/3 til 11/5.

1936:

Ombygget på A/S Helsingør Jernskibs- og Maskinbyggeri.

1936:

Omdøbt 16/6 til ”Frederikshavn”.

1936:

Fra 27/6 til 1940: Fart hovedsalig København – Frederikshavn – Horten – Oslo.

1938:

-1939: Også i fart som afløserskib København – Oslo/Aarhus/Aalborg.

1939:

Fra 11/9 til 2/2-1940: I fart København – Oslo.

1940:

Fra 20/3 til 2/11-1940: I fart København – Aarhus.

1940

Fra 3/11 til 30/5-1941: Oplagt i København og dokket hos B&W.

1941:

Fra 31/5 til 2/9: I fart København – Aarhus.

1941:

Far 3/9 til 22/1-1943: Oplagt bortset fra tørdokperiode på Helsingør Værft.

1943:

Fra 22/1 til 17/2: To retur rejser på hver rute København – Aarhus og København – Aalborg.

1943:

Oplagt i København fa 17/2.

1944:

Fra 18/10 til 19/11: tre rejser København – Aalborg.

1944:

Under rejse 19/11 mellem Aalborg – København, stødte skibet på en mine i Kattegat. Returnerede til Aalborg via Hals.

1944:

Oplagt 29/11 i Aalborg.

1945:

Dok ophold 14/5 hos Aalborg Værft A/S.

1945:

Afsejlede fra Aalborg 13/8 mod København, hvortil skibet ankom efterfølgende dag.

1945:

Hotelskib i København 5/11 til 4/12 under en skibskonference.

1945:

Fra 19/12 til 18/6-1946: I fart København - Oslo

1946:

Fra 22/6 til 2/10: I fart Frederikshavn – Oslo/København.

1946:

-1948: I fart København – Oslo/Aalborg.

1947:

I perioden 4/9 til 13/12, blev skibet ombygget til oliefyring.

1948:

Fra 20/5 til 27/5 og 1/6 til 28/9: I fart København – Helsingfors.

1948:

Fra 29/7 til 30/7: En rejse København – Aarhus.

1948:

Fra 7/10 til 15/6-1950: I fart København – Aalborg.

1950:

Fra 15/5 til 56-1952: Oplagt i København.

1952:

Fra 6/6 til 2/7: To rejser København – Færøerne – Island.

1952:

Fra 15/7 til 6/8: Fire rejser København – Helsingfors – København.

1953:

Fra 6/6 til 18/6: En rejse København – Færøerne.

1953:

-1956: Fart i sommersæsonen Frederikshavn – Oslo/København.

1956:

Oplagt 2/9 i København.

1958:

Solgt 24/4 til Compania de Navigacion Alanga S.A. (A. Potamianos), Pueto Limon. Overtaget 28/4 og omdøbt til ”Atreus”

1958:

Afsejlede fra København 30/4 mod Bruxelles via Kielerkanalen.

1958:

Beboelsesskib i Bruxelles perioden 5/5 til 15/10 under verdens udstillingen.

1958:

Afsejler fra Bruxelles 15/10 mod Piræus, hvortil skibet ankom 29/10,

1958:

Under værftsophold i Piræus /11-/5-1959 blev passager faciliteterne udvidet, og der blev gjort plads til 40 biler, som kunne tages ombord via via ro/ro ramper.

1959:

Solgt 18/2 til Epirotiki Steam Ship Navigation Co. (George Potamianos S.A.), Piræus. Navn uændret.

1959:

23/5 blev der afholdt prøvesejlads efter endt ombygning,

1959:

I fart 24/6 Piræus – Patras – Korfu – Brindisi. Også tre rejser til græske øer.

1959:

I perioden 1/7 til 23/10-1961: fart hovedsalig Piræus – Patras – Korfu- Brindisi.

1959:

-1967: Oplagt i Piræus hvert år fra okt./nov. til apr.

1960:

En returrejse /4 til Beirut med pilgrimme til Jerusalem, senere i krydstogtfart fra Venedig til de græske øer, samt en returrejse Tunis – Jeddah med pilgrimme.

1961:

To returrejser /4 Piræus – Venedig, senere to rejser til Beirut med pilgrimme, og et østligt krydstogt til de græske øer. Også en returrejse Tunis – Jeddah med pilgrimme.

1962:

En returrejse /4 til Beirut med pilgrimme, senere to østlige krydstogter til de græske øer.

1962.

Seks returrejser /5 Napoli – Haifa med jødiske emigranter.

1962:
1963:

Fra 3/7 til efteråret 1967: Fart hovedsalig Patras – Brindisi (Tre returrejser hver uge).
En returrejse /4 til Beirut med pilgrimme, senere to returrejser til Rhodos.

1963:

En rejse /5 Piræus – Venedig – Piræus – Haifa – Piræus – Venedig.

1964:

Til 1967: Hovedsalig i charter fart.

1967:
1968:

Solgt til Cia. De Navigacion Anepirot, Panama uden navneændring.
Solgt /3 til Conditioned Power Co., S-p.A., La Spezia for ophugning.

 


"Frederikshavn"
Foto: Widar Krogstads arkiv.

Tilbage til DFDS indenrigs