M |
”Jens
Bang”. |
Hjemsted: |
Aalborg. |
Kaldesignal: |
OWNF. |
|||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
297. |
Antal
passagerer: |
1.190. |
|||||||||
Køl lagt: |
14/1-1949. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/9-1949. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
103,99 m. |
Brt: |
3.155. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 950-VF-90 |
|||||||
Bredde: |
14,86 m. |
Netto: |
1.814. |
HK: |
6.050. |
KW: |
4.453. |
|||||
Dybde: |
4,89 m. |
Tdw: 923. |
Fart i knob: |
20,0. |
||||||||
Prøvetur: |
15/3-1950. |
Periode i
fart: |
1950 - 1970. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
24/3-1950. |
Sidste tur: |
2/10-1970. |
|
||||||||
Indsat: |
1/4-1950. |
Salgsår: |
1971. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1950: |
I fart 1/4 København - Aalborg. |
|||||||||||
1950: |
I fart 12/4 til 7/6 København-Oslo, mens ”Kronprins Olav blev ombygget efter brand. |
|||||||||||
1950: |
I fart 15/6 København-Ålborg. |
|||||||||||
1955: |
Ombygget på Helsingør Værft 4/11 til 15/12. Ny Brt/Nrt/Tdw 3.284/1.752/830. Antal passagerer 1.166. |
|||||||||||
1968: |
I fart 26/6 til 18/8 København - Aarhus. |
|||||||||||
1969: |
I fart 21/7 til 18/8 København - Aarhus - Helsingborg - Aarhus - København. |
|||||||||||
1969: |
I fart 18/8 til 2/10 1970 København - Aarhus. |
|||||||||||
1970: |
Lagt op 2/10 i København. |
|||||||||||
1970: |
Lagt op 11/12 i Frederikshavn. |
|||||||||||
1971: |
Solgt 12/1 til Sbarbara Compania Maritima S.A., Piraeus, Grækenland. Omdøbt til ”Naias”. I fart Piraeus-Syros-Tinos-Mykonos. |
|||||||||||
1976: |
Solgt til Kriton S.A., Piraeus. Navn uændret. |
|||||||||||
1979: |
Solgt til Naias Shipping Co. S.A., Piraeus. Navn uændret. |
|||||||||||
1984: |
Færdig ophugget /10 v/ K. Alexio & Co., Nikolau Sava S.Y., Eleusis, Grækenland. |
"Jens Bang" Foto: Postkort. |
"Jens Bang" Foto: J-B Jensen. |
"Jens Bang" i Aarhus ca. 1970 Foto: Ole Ryolf. |
"Naias" Foto: Postkort. |