M |
”H.P.
Prior”. |
Hjemsted: |
Aalborg. |
Kaldesignal: |
OWVN. |
|||||||
Byggeår: |
1950. |
Byggested: |
Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
298. |
Antal
passagerer: |
1.190. |
|||||||||
Køl lagt: |
29/4-1949. |
Antal køretøjer: |
|
|||||||||
Søsat: |
15/12-1949. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
103,99 m. |
Brt: |
3.155. |
Hovedmaskine: |
2 stk. B&W 950-VF-90. |
|||||||
Bredde: |
14,86 m. |
Netto: |
1.814. |
HK: |
6.050. |
KW: |
4.453. |
|||||
Dybde: |
4,89 m. |
Tdw: 903. |
Fart i knob: |
20,0. |
||||||||
Prøvetur: |
15/6-1950. |
Periode i
fart: |
1950 - 1970. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
15/6-1950. |
Sidste tur: |
1/10-1970. |
|
||||||||
Indsat: |
20/6-1950. |
Salgsår: |
1970. |
|
||||||||
Rederi: DFDS,
København. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1950: |
I fart 20/6 København - Aalborg. |
|||||||||||
1951: |
Afløser 6/1 til 12/1 og 6/6 til 11/6 på København - Oslo ruten. |
|||||||||||
1952: |
Afløser 7/6 til 9/6 på København - Oslo ruten. |
|||||||||||
1953: |
Anløber Frederikshavn i stedet for Aalborg pga. is i Limfjorden. |
|||||||||||
1956. |
Ombygget 6/1 til 17/2 på Helsingør Værft Ny Brt/Nrt/Tdw 3.277 / 1.747 / 785. Antal passagerer 1.166. |
|||||||||||
1956: |
Lagt op 18/2 i Helsingør pga. isen. |
|||||||||||
1956: |
Flyttet til Langelinie kajen i København. |
|||||||||||
1956: |
I fart 16/3 København-Aalborg. |
|||||||||||
1956: |
Oplagt 19/3 til 28/4 i Aalborg pga. strejke. |
|||||||||||
1961: |
På rejse 24/11 København - Aalborg i tæt tåge, kolliderer skibet med m/s ”Kristina Thorden” af Uddevalla. |
|||||||||||
1961: |
Repareret 24/11 til 10/12 på bygeværftet. |
|||||||||||
1969: |
I fart 21/6 til 1/8 København-Helsingborg - Aalborg - København. |
|||||||||||
1969: |
I fart 1/8 til 19/8 København - Aarhus - Helsingborg - Aarhus - København. |
|||||||||||
1969: |
I fart 19/8 til 1/10 1970 København - Aarhus. |
|||||||||||
1970: |
Ankommer 1/10 til København fra Aarhus for sidste gang. Herefter lagt op i København. |
|||||||||||
1970: |
Solgt 28/10 til Compania Naviera Lanena, Ltda., Panama. |
|||||||||||
1970: |
Overtaget 10/11af de nye ejere, men solgt igen til Sweet Lines Inc., Manila. (Fra 1972: Cebu City). Omdøbt til “Sweet Faith”. I fart Manila-Cebu. |
|||||||||||
1980. |
Afleveret 20/9 til Mario R. Cruel og Julito Macapagal, Quezon City for ophugning. |
|||||||||||
1981: |
Ophugget. |
"H.P. Prior" i København 23/4-1966 Svend Raether. |
"H.P. Prior" i Helsingør
23/4-1966 Foto: J-B Jensen. |
"H.P. Prior" Foto: Widar Krogstad´s arkiv. |
"H.P. Prior" i Aalborg 31/7-1969 Foto: J-B Jensen. |
"H.P. Prior" ved Kvæsthusbroen, København 1970 Foto: Poul Erik Andersen. |
"H.P. Prior" i Aarhus ca. 1970 Foto: Ole Ryolf. |
"Sweet Faith" i Cebu /8-1972 Foto © : Karsten Petersen, www.global-mariner.com |