HSC.

”Cat-Link IV”

Hjemsted:

Aarhus.

Kaldesignal:

  OZQH.

Byggeår:

1998.

Byggested:

InCat Australia Pty Ltd, Hobart, Tasmanien.

Byggenr:

48.

Antal passagerer:

800.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

240 personbiler.

Søsat:

28/3-1998.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

91,30 m.

BT:

5.617.

Hovedmaskine:

4 stk. Ruston 20RK270, der hver især trækker en LIPs 145/3 drejelig vandjet.

Bredde:

26,00 m.

NT:

2.311.

HK:

38.480.

KW:

28.320.

Dybgang:

3,70 m.

Tdw:

500.

Fart i knob:

44,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1998 - 2024.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

22/5-1998.

Salgsår

2024. 

 

Rederi:  Scandlines A/S, København.                                                                               IMO-nummer: 9176058.

Skibets videre historie:

1998:

I fart 22/5 Aarhus – Kalundborg.

1999:

Overført /1 til Mols-Linien. Omdøbt til ”Max Mols”.

1999:

I fart 26/4 Aarhus – Sjællands Odde.

2000.

Taget ud af driften /4. Oplagt i Aarhus. Har dog afløst søsteren ”Mads Mols” i flere perioder.

2000:

Udchartret 1/5 i et halvt år til Marine Atlantic, St John, Canada. I fart North Sydney - Port aux Basques

2000:

Tilbage leveret /11 fra chartreren. Oplagt i Aarhus.

2001:

Da det efter en brand ombord på Scandlines færgen "Sassnitz" 9/7 blev nødvendigt at overføre færgen "Rügen" som erstatning på ruten Trelleborg-Sassnitz, blev "Max Mols" indsat som reserve på "Rügen"s normale rute Rønne-Rügen.

2001:
2002:
2002:
2002:
2004:

2004:
2004:
2013:
2019:
2020:
2024:
2024:

2024:

Oplagt /8 i Aarhus.
Udchartret til Riga Sea Line i perioden 19/4 til 30/9.
I fart 25/4 Riga - Nynäshamn.
Sejler sidste tur 19/9. Efter værftsophold i Fredericia, atter oplagt i Aarhus
Udchartret til P&O Ferries, England for en syv måneders periode   Indsættes på en ny rute mellem Portsmouth, England og Ouisstreham (Caen), Frankrig. Markedsføres under navnet "Caen Express".
Ankommer 6/10 til Aarhus efter endt charter.
I fart 11/10 Aarhus - Sjællands Odde.
Periodevis i fart Ebeltoft - Sjællands Odde fra /5.
Omdøbt  til "Max 22/1".
Normalt backup færge på ruten Ystad - Rønne. Afløser i dokningsperoder på ruten Aarhus - Sjællands Odde.
Oplagt i Ebeltoft fra 3/3.
Solgt 22/10 til Safemarine Shipping Ltd., St. John´s, Antigua og Barbuda. Navn uændret. Afsejlede 28/10 fra Frederikshavn mod Ceuta, hvortil skibet ankom 31/10. Afsejlede fra Ceuta mod Piræus, Grækenland.
Ankom til Paloukia, Grækenland 3/11.



"Cat-Link IV" & "Cat-Link III" i Aarhus 30/5-1998.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Cat-Link IV" i Aarhus /9-1998.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" i Odden Færgehavn 26/4-1999
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" & "Mads Mols" i Aarhus 8/1-2000.
Foto: Bernt Skjøtt.
 
"Max Mols" ankommer til Aarhus 10/10-2003.
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" afsejler fra Aarhus 27/4-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" ankommer til Aarhus 1/5-2012
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" afsejler fra Aarhus 1/5-2012
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" i Aarhus 17/3-2015
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" under klargøring til Bornholmslinjen. Ebeltoft 12/8-2018
Foto: Bernt Skjøtt.

"Max Mols" og "Express 1" i Ebeltoft 12/8-2018
Foto: Bernt Skjøtt.

  Tilbage til Cat-Link
Tilbage til Mols-Linien