HSC.

”Condor 11”.

Hjemsted:

Singapore.

Kaldesignal:

HZMN. 

Byggeår:

1995.

Byggested:

International Catamarans Hobart Yard, Tasmanien.

Byggenr:

34.

Antal passagerer:

600.

Køl lagt:

1/6-1993.

Antal køretøjer:

150 personbiler.

Søsat:

21/7-1994.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

77,46 m.

BT:

3.989.

Hovedmaskine:

4 stk Ruston type: 16RK270.

Bredde:

26,46 m.

NT:

1.382.

HK:

23.200.

KW:

17.280.

Dybde:

3,50 m.

Tdw:

     250.

Fart i knob:

36,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1995 - 1998.

Ex. Navne:

 

Leveret:

/12-1995.

Sidste tur:

23/5-1998.

 

Indsat:

18/12-1995.

Salgsår:

1998.

 

Rederi:  Holyman Ltd., Australien. Korr. Reder Cat-Link A/S, Aarhus.                        IMO-nummer: 9106091.

Skibets videre historie:

1994:

Under en prøvetur 8/10, mens  fartøjets fart var oppe på 28 til 33 knop, gik det på stengrunden Blackjack reef, Tasmanien, hvor det satte sig urokkelig fast. Først dagen efter lykkedes det at evakuere de 48 ombordværende personer. Fartøjet havde fået meget store skader og det diskuteredes efterfølgende, hvorledes man skulle få det fri af grunden.

1994:

Slæbt fri af grunden 20/11. Bugseret til værft for reparation.

1995:

Leveret 3/3 til Holyman Ltd, Sydney, Australien.

1995:

Ankom til England 2/4.

1995:

Åbent skib 5/5 ved Langelinie kajen.

1995:

Introduktionstur /5 Aarhus – Kalundborg.

1995:

Udchartret 18/5 til Condor Ferries. I fart Jersey - Guernsey - Weymouth.

1995:

Sejler sidste tur 3/10.

1995:

Overført 18/12 til Cat-Link, Aarhus. Omdøbt til “Cat-Link II”. I fart Aarhus - Kalundborg

1998:

Sejler sidste tur 22/5 med afgang fra Kalundborg kl. 13.30.

1998:

Udchartret /5 til EuroFerrys SA, Santa Cruz de Tenerife, Spanien i fire år. Omdøbt til ”EuroFerrys I”.

1998:

I fart 5/5 Algericas - Ceuta.

1999:

Omdøbt til ”Euroferrys Primero”.

2001:
2002:
2002:
2002:
2002:
2003:
2004:

2005:
2005:

2005:

2007:

Oplagt i Algericas.
Oplagt /5 i Portland, England.
Omdøbt 30/9 til "Catlink II".
Omdøbt 30/10 til "Cat-Link II".
Omdøbt 2/12 til "Elanora"
Overhales ved FSL, Portsmouth. Senere oplagt i Weymouth.
Udchartret til Jetlink A/S, Moss, Norge. Ventedes i løbet af foråret 2005 i fart mellem Moss - Frederikshavn under navnet "Jetlink Express".
Ankom 26/1 til Frederikshavn.
Af ukendt årsag aldrig i fart for Jetlink.
Solgt /4 til El Salam Maritime, Ægypten. Omdøbt til "Fares 2".
Registreret under Maritim Co. For Navigation, Riyadh, Saudi-Arabien.



"Cat-Link II"
Foto: Søren Lund Hviid.

"Cat-Link II"
Foto: Peter Therkildsen.

"EuroFerrys I"
Foto: Arkivbillede.

"Elanora"
Foto: Frank Lose. Fra Micke Asklanders arkiv.

"Elanora"
Foto: Frank Lose. Fra Micke Asklanders arkiv.

"Elanora" i Frederikshavn 11/2-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

"Elanora" & "Margrete Læsø" i Frederikshavn 11/2-2005
Foto: Bernt Skjøtt.

Tilbage til Cat-Link