HSC. |
”Condor
11”. |
Hjemsted: |
Singapore. |
Kaldesignal: |
HZMN. |
||||||||
Byggeår: |
1995. |
Byggested: |
International
Catamarans Hobart Yard, Tasmanien. |
||||||||||
Byggenr: |
34. |
Antal
passagerer: |
600. |
||||||||||
Køl lagt: |
1/6-1993. |
Antal køretøjer: |
150 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
21/7-1994. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
77,46 m. |
BT: |
3.989. |
Hovedmaskine: |
4 stk Ruston type: 16RK270. |
||||||||
Bredde: |
26,46 m. |
NT: |
1.382. |
HK: |
23.200. |
KW: |
17.280. |
||||||
Dybde: |
3,50 m. |
Tdw: |
250. |
Fart i knob: |
36,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1995 - 1998. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
/12-1995. |
Sidste tur: |
23/5-1998. |
|
|||||||||
Indsat: |
18/12-1995. |
Salgsår: |
1998. |
|
|||||||||
Rederi:
Holyman Ltd., Australien. Korr. Reder Cat-Link A/S,
Aarhus. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1994: |
Under en prøvetur 8/10, mens fartøjets fart var oppe på 28 til 33 knop, gik det på stengrunden Blackjack reef, Tasmanien, hvor det satte sig urokkelig fast. Først dagen efter lykkedes det at evakuere de 48 ombordværende personer. Fartøjet havde fået meget store skader og det diskuteredes efterfølgende, hvorledes man skulle få det fri af grunden. |
||||||||||||
1994: |
Slæbt fri af grunden 20/11. Bugseret til værft for reparation. |
||||||||||||
1995: |
Leveret 3/3 til Holyman Ltd, Sydney, Australien. |
||||||||||||
1995: |
Ankom til England 2/4. |
||||||||||||
1995: |
Åbent skib 5/5 ved Langelinie kajen. |
||||||||||||
1995: |
Introduktionstur /5 Aarhus – Kalundborg. |
||||||||||||
1995: |
Udchartret 18/5 til Condor Ferries. I fart Jersey - Guernsey - Weymouth. |
||||||||||||
1995: |
Sejler sidste tur 3/10. |
||||||||||||
1995: |
Overført 18/12 til Cat-Link, Aarhus. Omdøbt til “Cat-Link II”. I fart Aarhus - Kalundborg |
||||||||||||
1998: |
Sejler sidste tur 22/5 med afgang fra Kalundborg kl. 13.30. |
||||||||||||
1998: |
Udchartret /5 til EuroFerrys SA, Santa Cruz de Tenerife, Spanien i fire år. Omdøbt til ”EuroFerrys I”. |
||||||||||||
1998: |
I fart 5/5 Algericas - Ceuta. |
||||||||||||
1999: |
Omdøbt til ”Euroferrys Primero”. |
||||||||||||
2001: |
Oplagt i Algericas. |
"Cat-Link II" Foto: Søren Lund Hviid. |
"Cat-Link II" Foto: Peter Therkildsen. |
"EuroFerrys I" Foto: Arkivbillede. |
"Elanora" Foto: Frank Lose/Micke Asklander´s arkiv. |
"Elanora" Foto: Frank Lose/Micke Asklander´s arkiv. |
"Elanora" i Frederikshavn 11/2-2005 Foto: Bernt Skjøtt. |
"Elanora" & "Margrete Læsø" i Frederikshavn 11/2-2005 Foto: Bernt Skjøtt. |