S/S. |
”Bornholm”. |
Hjemsted: |
Rønne |
Kaldesignal: |
NKML/OYJV. |
|||||||
Byggeår: |
1899. |
Byggested: |
Burmeister & Wains Maskin- og Skibsbyggeri, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
209. |
Antal passagerer: |
92. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
0. |
|||||||||
Søsat: |
14/6-1899. |
Antal jernbanevogne: |
0. |
|||||||||
Længde: |
49,37 m. |
Brt: |
518. |
Hovedmaskine: |
1 stk. dampmaskine. |
|||||||
Bredde: |
8,12 m. |
Nrt: |
218. |
HK: |
700. |
KW: |
|
|||||
Dybgang: |
3,13 m. |
Tdw: |
300. |
Fart i knob: |
11,5. |
|||||||
Prøvetur: |
|
Periode i fart: |
1899 – 1924. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
/8-1899. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
/8-1899. |
Salgsår: |
1924. |
|
||||||||
Rederi:
Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866, Rønne.
IMO-nummer: 3007137. |
||||||||||||
Skibets videre historie: |
||||||||||||
1899: |
I fart København – Rønne fra /8. |
|||||||||||
1924: |
Solgt /4 til Rederi AB Sverige-Nordamerika, Göteborg, Sverige. Omdøbt til ”Borgholm”. I fart Stockholm – Helsingfors/Åbo fra 21/7. |
|||||||||||
1930: |
I fart Kalmar – Klaipeda i sommersæsonen. |
|||||||||||
1931: |
I fart Karlskrona – Gdynia – Sopot – Danzig. |
|||||||||||
1934: |
Solgt til A/S Dampskibsselskabet Østersøen, Allinge. I fart Allinge – Simrishamn. |
|||||||||||
1937: |
Solgt /3 til Dampskibsselskabet paa Bornholm af 1866 (66-bådene) Omdøbt til ”Østersøen”, Rønne. I fart København – Rønne. |
|||||||||||
1952: |
Sidste tur på ruten 25/8. |
|||||||||||
1953: |
Solgt til ophugning i Odense. |