M |
”Østersøen”. |
Hjemsted: |
Rønne. |
Kaldesignal: |
OYUE |
|||||||
Byggeår: |
1954. |
Byggested: |
Svendborg Værft (Skrog) B&W (Udrustning), Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
727 (B&W). |
Antal
passagerer: |
500. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
24 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
16/10 1953. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
41,10 m. |
Brt: |
1.047. |
Hovedmaskine: |
1 stk. B&W type 35-VF-62 |
|||||||
Bredde: |
10,49 m. |
Netto: |
696. |
HK: |
2.000. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
3,5 m. |
Tdw: 230. |
Fart i knob: |
12,85. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1954 - 1973. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1973. |
|
||||||||
Rederi: A/S
Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1954: |
I fart for ”66 Selskabet”, b. la. på ruten Simrishamn - Allinge. |
|||||||||||
1960: |
Forlænget med 7 m. ved B&W værft i København. Ny længde: 48,10 m. Brt/Nrt/Tdw. 1.389/ 628 / 230. Antal passager: 700. Antal køretøjer: 50 personbiler. |
|||||||||||
1962: |
Udchartret /9 til Skagen-Göteborgs Linjen A/S, Danmark i slutningen av måneden. Skibet var i fart på linien i ca. 40 dage. |
|||||||||||
1962: |
Udchartret 20/12 til 15/3 1963.til Skagenlinjen Rederi Ab, Göteborg. (Sten A Olsson). I fart Göteborg - Skagen. |
|||||||||||
1973: |
Solgt /2 til Raselco Shipping Co Ltd, Nicosia, Cypern. Omdøbt til “Roana”. I fart for R-Line mellem Otranto - Korfu - Igoumenitsa. |
|||||||||||
1993: |
Solgt til Phetouris Shipping Co, Limassol, Cypern. Senere I fart som pilgrimsskib på Rødehavet. |
|||||||||||
1996: |
Solgt til ophugning i Brindisi, Italien. |
"Østersøen" Foto: Postkort. |
"Østersøen" Foto: J-B Jensen. |
"Østersøen" Foto: Postkort. |
"Østersøen" Foto: Postkort. |
"Østersøen" Foto: J-B Jensen. |
"Roana" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Roana" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Roana" (sort skrog) i Igoumenitsa Foto: Martin Jensen´s arkiv. |