M |
”Hammershus” |
Hjemsted: |
Rønne. |
Kaldesignal: |
OYSH. |
|||||||
Byggeår: |
1936. |
Byggested: |
Burmeister & Wain, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
622. |
Antal
passagerer: |
900. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
20 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
8/2-1936. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
80,04 m. |
Brt: |
1.726. |
Hovedmaskine: |
1
stk. 6 cyl. B&W 2SA. |
|||||||
Bredde: |
12,59 m. |
Netto: |
985. |
HK: |
2.250. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4, 60 m. |
Tdw: 500. |
Fart i knob: |
15,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1936 - 1964. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
31/5-1936. |
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
|
Salgsår: |
1964. |
|
||||||||
Rederi: A/S
Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866 |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1936: |
I fart Rønne - København. |
|||||||||||
1940: |
4/8 Beskadiget ved minesprængning i Øresund. Passagererne overført til S/S ”Benedikt”, der sammen med en lodsbåd slæbte skibet ind på grund på Stubben. Bjerget og repareret. |
|||||||||||
1944: |
/1 Beslaglagt af den tyske besættelsesmagt og omdannet til moderskib for ubåde under navnet ”Buea”. |
|||||||||||
1945: |
/5 Fundet i Flensburg fjord, overtaget og anvendt af de allierede som troppetransportskib. |
|||||||||||
1946: |
Tilbageleveret til D/S på Bornholm af 1866 A/S. |
|||||||||||
1958: |
Ombygget på B&W værft, København |
|||||||||||
1964: |
/1 Solgt til orlogsværftet, København. Ombygget til moderskib for ubåde. Omdøbt til ”Henrik Gerner”. Natonummer A 542. |
|||||||||||
1975: |
Udrangeret. |
|||||||||||
1976: |
Solgt til ophugning i Odense. |
"Hammershus" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |
"Hammershus" i Ystad Foto: Postkort. |
"Henrik Gerner" Foto: Svend Erik Christensen´s arkiv. |