M/F.

”Bornholmerpilen”.

Hjemsted:

Rønne.

Kaldesignal:

OZGD.

Byggeår:

1963.

Byggested:

Joc. L. Meyer Papenburg-Ems. 

Byggenr:

516.

Antal passagerer:

900.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

74 personbiler.

Søsat:

1/6-1963.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

80,80 m.

Brt:

1.999,89.

Hovedmaskine:

2 stk. 8-cyl Deutz RBV 8M 358

Bredde:

14,14 m.

Netto:

797,08.

HK:

4.400.

KW:

 

Dybde:

4,10 m.

Tdw:     533.

Fart i knob:

17,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1963 - 1971.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

8/8-1963

Salgsår:

1971.

 

Rederi: A/S Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, Rønne.                                    IMO-nummer: 5415119.

Skibets videre historie:

1963:

I fart 8/8 Rønne - Ystad.

1964:

I fart /1 på 2 ugentlige dobbeltture Rønne - København.

1964:

I fart /1 til /10 på 4 ugentlige dobbeltture Rønne - København.

1965:

I fart /2 på 5 ugentlige dobbeltture Rønne - København. Fra 23/6 daglig forbindelse i begge retninger.

1970:

Ombygget /10 så den kunne overføre lastbiler i 2 rækker på vogndækket.

1971:

Solgt /9 til Jadranska Linijska Providba i Rijeka (Jugoslavien) Omdøbt til ”Ilirija”. I fart Rijeka - Dubrovnik.

1991:

Overgået til Javno Poduzere Jadrolinija P.O i Rijeka, Kroatien. Navn og fart uændret.

1997:

Solgt /5 til Karden Line i Istanbul, Tyrkiet. Omdøbt til ”Kargem”. I fart Trabzon - Ukraine.

1998:

Kolliderede 31/5 med den Malaysiske bulker "Bunga Orkid Tiga", hvilket indebar et længere værftsbesøg.

2000:

Solgt efter værftsopholdet til Kardem Lines (Fergun Denizcilik), Girne, Tyrkiet. I fart Tyrkiet - Nord Cypern.

2000:

Omdøbt til ”Avraysa II”.

2000:
2006:
 
2006:

I fart Trabzon - Sotchi.
Solgt til tyrkiske ophuggere. Omdøbt til "Avraysa".
Ankommer /8 til Aliaga, Tykiet for ophugning.



"Bornholmerpilen"
Foto: Postkort.
 
"Bornholmerpilen"
Foto: Arkivbillede.
 
"Ilirija"
Foto: Jan Vinther Christensen.

Tilbage til BornholmerFærgen