M |
”Bornholmerpilen”. |
Hjemsted: |
Rønne. |
Kaldesignal: |
OZGD. |
|||||||
Byggeår: |
1963. |
Byggested: |
Joc.
L. Meyer Papenburg-Ems. |
|||||||||
Byggenr: |
516. |
Antal
passagerer: |
900. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
74 personbiler. |
|||||||||
Søsat: |
1/6-1963. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
80,80 m. |
Brt: |
1.999,89. |
Hovedmaskine: |
2 stk.
8-cyl Deutz RBV 8M 358 |
|||||||
Bredde: |
14,14 m. |
Netto: |
797,08. |
HK: |
4.400. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,10 m. |
Tdw: 533. |
Fart i knob: |
17,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1963 - 1971. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
|
|
||||||||
Indsat: |
8/8-1963 |
Salgsår: |
1971. |
|
||||||||
Rederi: A/S
Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, Rønne. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1963: |
I fart 8/8 Rønne - Ystad. |
|||||||||||
1964: |
I fart /1 på 2 ugentlige dobbeltture Rønne - København. |
|||||||||||
1964: |
I fart /1 til /10 på 4 ugentlige dobbeltture Rønne - København. |
|||||||||||
1965: |
I fart /2 på 5 ugentlige dobbeltture Rønne - København. Fra 23/6 daglig forbindelse i begge retninger. |
|||||||||||
1970: |
Ombygget /10 så den kunne overføre lastbiler i 2 rækker på vogndækket. |
|||||||||||
1971: |
Solgt /9 til Jadranska Linijska Providba i Rijeka (Jugoslavien) Omdøbt til ”Ilirija”. I fart Rijeka - Dubrovnik. |
|||||||||||
1991: |
Overgået til Javno Poduzere Jadrolinija P.O i Rijeka, Kroatien. Navn og fart uændret. |
|||||||||||
1997: |
Solgt /5 til Karden Line i Istanbul, Tyrkiet. Omdøbt til ”Kargem”. I fart Trabzon - Ukraine. |
|||||||||||
1998: |
Kolliderede 31/5 med den Malaysiske bulker "Bunga Orkid Tiga", hvilket indebar et længere værftsbesøg. |
|||||||||||
2000: |
Solgt efter værftsopholdet til Kardem Lines (Fergun Denizcilik), Girne, Tyrkiet. I fart Tyrkiet - Nord Cypern. |
|||||||||||
2000: |
Omdøbt til ”Avraysa II”. |
|||||||||||
2000: |
I fart Trabzon - Sotchi. |
"Bornholmerpilen" Foto: Postkort. |
"Bornholmerpilen" Foto: Arkivbillede. |
"Ilirija" Foto: Jan Vinther Christensen. |