M |
”Bornholm”. |
Hjemsted: |
Rønne. |
Kaldesignal: |
OYBM |
|||||||
Byggeår: |
1961. |
Byggested: |
B&W, København, Danmark. |
|||||||||
Byggenr: |
780. |
Antal
passagerer: |
1.500. Dog op til 1.800 i indenrigs dagfart. |
|||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
80 personbiler (Efter 1969) |
|||||||||
Søsat: |
20/1-1961. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
|||||||||
Længde: |
98,00 m. |
Brt: |
4.075. |
Hovedmaskine: |
1 stk.
B&W 850-VTBF-110 |
|||||||
Bredde: |
15,70 m. |
Netto: |
2.391. |
HK: |
4.600. |
KW: |
|
|||||
Dybde: |
4,60 m. |
Tdw: 900. |
Fart i knob: |
16,5. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1961-1978. |
Ex. Navne: |
|
|||||||
Leveret: |
|
Sidste tur: |
27/12-1978. |
|
||||||||
Indsat: |
20/6-1961. |
Salgsår: |
1980. |
|
||||||||
Rederi: A/S
Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, Rønne. |
||||||||||||
Skibets videre
historie: |
||||||||||||
1961: |
I fart 20/6 København-Rønne. Uden for sæsonen foretog skibet krydstogter til bl.a. London, Bruxelles, Rouen, Jersey, Leningrad, De kanariske øer. |
|||||||||||
1963: |
Fik charterrejsen /10 til /12 på godt 50 døgn, for at sejle 192 beboere fra Tristan da Cunha (en ø i det sydlige Atlanterhav) de 6000 sømil fra Southampton og hjem til ø-gruppen, som de forlod tre år tidligere pga. et vulkanudbrud. |
|||||||||||
1964: |
Udchartret 5/10 til 10/10 til kirkeministeriet. Fungerede som kirkeskib for det 4. Internationale kirkekonvent, som skulle have fundet sted i Nyborg men pga. nogle østtyske deltagere ikke kunne få indrejse tilladelse i Danmark, valgte man den løsning at afholde det ombord på et skib i internationalt farvand. Omdøbt til ”Nyborg 4” i charter perioden. |
|||||||||||
1965: |
Ombygget /1 til /3 på B&W værft, København. |
|||||||||||
1969: |
Ombygget /12 på Ålborg Værft. |
|||||||||||
1978: |
Sejlede for sidste gang fra Bornholm 27/12 i kølvandet på sin afløser M/F ”Poul Anker”. Oplagt i Københavns frihavn. |
|||||||||||
1980: |
Solgt /12 til det kinesiske statsrederi (COSCO) Omdøbt til ”Min Zhu” (Det kinesiske ord for demokrati) |
|||||||||||
1987: |
Overdraget til det regionale og delvis privatejede rederi Zhuo Shan Island Shipping Company i Zhejiang provinsen syd for Shanghai. Omdøbt til ”Pu Tou Shan”. Sidste efterretninger (1989-90) fortæller at skibet stort set er uforandret, og sejler på en natrute imellem Shanghai og Putur Shan, en overfart der tager ca. 12 timer. |
|||||||||||
2001: |
Sejlede sidste tur på ruten 30/4. |
|||||||||||
2001: |
Solgt /5 til ophugning hos Chang Shun Shipping Demolition Company, Zhang Jiagang, Kina. |
"Bornholm" Foto: Postkort. |
"Bornholm" Foto: J-B Jensen. |
"Pu Tou Shan" Foto: Micke Asklander´s arkiv. |
"Pu Tuo Shan" i Shanghai 15/10-1991 Foto: Markus Berger. |