M/S.

”Bornholm”.

Hjemsted:

Rønne.

Kaldesignal:

OYBM

Byggeår:

1961.

Byggested:

B&W, København, Danmark.

Byggenr:

780.

Antal passagerer:

1.500. Dog op til 1.800 i indenrigs dagfart.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

80 personbiler (Efter 1969)

Søsat:

20/1-1961.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

98,00 m.

Brt:

4.075.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W 850-VTBF-110

Bredde:

15,70 m.

Netto:

2.391.

HK:

4.600.

KW:

 

Dybde:

4,60 m.

Tdw:     900.

Fart i knob:

16,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1961-1978.

Ex. Navne:

 

Leveret:

 

Sidste tur:

27/12-1978.

 

Indsat:

20/6-1961.

Salgsår:

1980.

 

Rederi: A/S Dampskibsselskabet på Bornholm af 1866, Rønne.                                    IMO-nummer: 5048904.

Skibets videre historie:

1961:

I fart 20/6 København-Rønne.  Uden for sæsonen foretog skibet krydstogter til bl.a. London, Bruxelles, Rouen, Jersey, Leningrad, De kanariske øer.

1963:

Fik charterrejsen /10 til /12 på godt 50 døgn, for at sejle 192 beboere fra Tristan da Cunha (en ø i det sydlige Atlanterhav) de 6000 sømil fra Southampton og hjem til ø-gruppen, som de forlod tre år tidligere pga. et vulkanudbrud.

1964:

Udchartret 5/10 til 10/10 til kirkeministeriet. Fungerede som kirkeskib for det 4. Internationale kirkekonvent, som skulle have fundet sted i Nyborg men pga. nogle østtyske deltagere ikke kunne få indrejse tilladelse i Danmark, valgte man den løsning at afholde det ombord på et skib i internationalt farvand. Omdøbt til ”Nyborg 4” i charter perioden.

1965:

Ombygget /1 til /3 på B&W værft, København.

1969:

Ombygget /12 på Ålborg Værft.

1978:

Sejlede for sidste gang fra Bornholm 27/12 i kølvandet på sin afløser M/F ”Poul Anker”. Oplagt i Københavns frihavn.

1980:

Solgt /12 til det kinesiske statsrederi (COSCO) Omdøbt til ”Min Zhu” (Det kinesiske ord for demokrati)

1987:

Overdraget til det regionale og delvis privatejede rederi Zhuo Shan Island Shipping Company i Zhejiang provinsen syd for Shanghai. Omdøbt til ”Pu Tou Shan”. Sidste efterretninger (1989-90) fortæller at skibet stort set er uforandret, og sejler på en natrute imellem Shanghai og Putur Shan, en overfart der tager ca. 12 timer.

2001:

Sejlede sidste tur på ruten 30/4.

2001:

Solgt /5 til ophugning hos Chang Shun Shipping Demolition Company, Zhang Jiagang, Kina.


 
"Bornholm" og "Hammershus" i Rønne 1962
Foto: Mogens Gurewitsch.
"Bornholm"
Foto: Postkort.

"Bornholm"
Foto: J-B Jensen.

"Pu Tou Shan"
Foto: Fra Micke Asklanders arkiv.

"Pu Tuo Shan" i Shanghai 15/10-1991
Foto: Markus Berger.

Tilbage til BornholmerFærgen