M/F.

”Mommark”.

Hjemsted:

Fåborg.

Kaldesignal:

OYLD.

Byggeår:

1922.

Byggested:

Nakskov Skibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

17.

Antal passagerer:

300.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

20 personbiler.

Søsat:

 

Antal jernbanevogne:

3-5 godsvogne (Sporlængde: 41,30 m.).

Længde:

46,13 m.

Brt:

331,00.

Hovedmaskine:

2 stk. 4 cyl. 4 takts Holeby diesel.

Bredde:

10,49 m.

Nrt:

124,00.

HK:

760 ihk.

KW:

 

Dybgang:

3,00 m.

Tdw:

     54,0.

Fart i knob:

10,5.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1922 - 1946.

Ex. Navne:

 

Leveret:

20/8-1922. 

Sidste tur:

 

 

Indsat:

29/8-1922. 

Salgsår:

1946.

 

Rederi:  Mommark Færgeri (Datterselskab af A/S Det Sønderjydske Kompagni. Ejer: ØK med flere).

Skibets videre historie:

1922:

Afleveret til A/S Mommark Færge. "Mommark" var forsynet med dobbelt jernbanespor. Sporet kunne således tage både smalsporede og normalsporede jernbanevogne. De sydfyenske jernbaner havde en sporvidde på 1435 m.m., mens Amts banerne på Als var smalsporede og havde en vidde på 1000 m. m.

1946:

Solgt 8/3 til DSB for 1 kr. Fart og navn uændret.

1964:

Solgt 11/12 til H.I. Hansen, Odense for ophugning.



"Mommark" på prøvetur 1922
Foto: Poul Tingleffs arkiv.

"Mommark" under indsejling til Fåborg
Foto: Poul Tingleffs arkiv.
mommark_1922_03.jpg (64694 byte)   mommark_1922_04.jpg (71278 byte)
"Mommark" i fart under 2. verdenskrig
Foto: Thorkild Kokholm Rasmussen.

Tilbage til Bøjden - Fynshav