M/F.

”Fynshav”.

Hjemsted:

Fåborg.

Kaldesignal:

OZLE.

Byggeår:

1964.

Byggested:

Svendborg Skibsværft A/S, Danmark.

Byggenr:

103.

Antal passagerer:

500.

Køl lagt:

 

Antal køretøjer:

35 personbiler.

Søsat:

31/1-1964.

Antal jernbanevogne:

0.

Længde:

57,71 m.

Brt:

499.

Hovedmaskine:

1 stk. B&W Alpha 408-24VO.

Bredde:

13,38 m.

Netto:

142.

HK:

1.280.

KW:

942.

Dybde:

2,90 m.

Tdw:

     205.

Fart i knob:

13,0.

Prøvetur:

 

Periode i fart:

1964 - 1987.

Ex. Navne:

 

Leveret:

12/6-1964.

Sidste tur:

14/9-1987.

 

Indsat:

12/6-1964.

Salgsår:

1989.

 

Rederi:  Danske Statsbaner, København.                                                                        IMO-nummer: 6408072.

Skibets videre historie:

1964:

I fart 12/6 Fåborg – Mommark.

1967:

I fart 27/5 Bøjden – Fynshav.  Færgen skulle oprindelig have været indsat på denne rute allerede fra afleveringen, men de to færgehavne var på det tidspunkt ikke færdigbyggede.

1975.

Ombygget/forlænget 16/2 til 22/6 på Aarhus Flydedok, Aarhus. Ny Brt. / Nrt. / Tdw. 706 / 174 / 330. Ny længde 66,07 m. Antal køretøjer. 43 personbiler.

1986:

I fart 27/6 til 17/8 Helsingør - Helsingborg.

1987:

Sejler sidste tur Bøjden-Fynshav 27/6. Oplagt i Kalundborg.

1987:

Prøvesejlet 7/9 til 14/9 på Samsø – Kalundborg overfarten. (Uegnet til ruten)

1989:

Solgt 1/3 til Saronis Cruises Shipping Co., Piraeus (Grækenland). Overtaget 21/3 i Kalundborg. Afsejlede Kalundborg 26/3 Planlagt i fart mellem Piræus – Ægina – Poros - Hydra. Omdøbt til ”Agora”.

1989:
1991:

Omdøbt til "Angora" /6.
Omdøbt til "Star One" /8.

1992.

I Phaliron /5 skulle færgen ombygges til krydstogt, men efter ca. 2 års arbejde, blev skibet en nat overfaldet af sabotører, som jog vagten i land, herefter åbnede de færgens søventiler med det resultat, at den sank. Rederen blev senere tiltalt for forsikringssvindel. Senere hævet igen.

1992:

Ombygget, forlænget i Piræus.  Omdøbt til ”Maria A”.

1993:

Solgt til Falcon A. Shipping Ltd. (Nafilos Tir Lines Shipping Co.) Piraeus. Navn uændret.

1997:

Solgt /6 til Kalamata Maritime SA.Ombygning til krydstogtskib påbegyndt på værft i Rerama, Grækenland. Ny forbygning påsvejset.

1999:

Ombygningen opgivet på grund af finansielle problemer. Solgt til ophugning i Eleusis i Grækenland. 


fynshav_1964_01.jpg (143620 byte)
"Fynshav"
Foto: Postkort.
fynshav_1964_02.jpg (111924 byte)
"Fynshav" Cafeteriet
Foto: Postkort.
fynshav_1964_03.jpg (111555 byte)
"Fynshav" Restauranten
Foto: Postkort.
fynshav_1964_04.jpg (75990 byte)
"Fynshav"  netop ankommet til Aarhus Flydedok 1975
Foto: Aarhus Flydedok.
fynshav_1964_05.jpg (155418 byte)
"Fynshav"  forlænges på Aarhus Flydedok 1975
Foto: Aarhus Flydedok.
fynshav_1964_06.jpg (152230 byte)
"Fynshav"  forlænges på Aarhus Flydedok 1975
Foto: Aarhus Flydedok.
fynshav_1964_07.jpg (104010 byte)
"Fynshav" efter ombygning
Foto: Arkivbillede.
fynshav_1964_08.jpg (113419 byte)
"Fynshav"
Foto: Postkort.
fynshav_1964_09.jpg (151437 byte)
"Fynshav" i Fynshav Færgehavn
Foto: Postkort.
agora_1964_01.jpg (139177 byte)
"Agora" i Drapetsona /4-1990
Foto & ©: Fillipe P. Brebent. Fra Micke Asklanders arkiv.
star_one_1964_01.jpg (94922 byte)
"Star One"
Foto & ©: Panteleiman Lelekis. Fra Micke Asklanders arkiv.
maria_a_1964_01.jpg (84091 byte)
"Maria A"
Foto & ©: Panteleiman Lelekis. Fra Micke Asklanders arkiv.
maria_a_1964_02.jpg (96033 byte)
"Maria A"
Foto &
Foto & ©: Aris Bilalis. Fra Micke Asklanders arkiv.

Tilbage til Bøjden-Fynshav