M |
”Fynshav”. |
Hjemsted: |
Fåborg. |
Kaldesignal: |
OZLE. |
||||||||
Byggeår: |
1964. |
Byggested: |
Svendborg Skibsværft A/S, Danmark. |
||||||||||
Byggenr: |
103. |
Antal
passagerer: |
500. |
||||||||||
Køl lagt: |
|
Antal køretøjer: |
35 personbiler. |
||||||||||
Søsat: |
31/1-1964. |
Antal
jernbanevogne |
0. |
||||||||||
Længde: |
57,71 m. |
Brt: |
499. |
Hovedmaskine: |
1
stk. B&W Alpha 408-24VO. |
||||||||
Bredde: |
13,38 m. |
Netto: |
142. |
HK: |
1.280. |
KW: |
|
||||||
Dybde: |
2,90 m. |
Tdw: |
205. |
Fart i knob: |
13,0. |
||||||||
Prøvetur: |
|
Periode i
fart: |
1964 - 1987. |
Ex. Navne: |
|
||||||||
Leveret: |
12/6-1964. |
Sidste tur: |
14/9-1987. |
|
|||||||||
Indsat: |
12/6-1964. |
Salgsår: |
1989. |
|
|||||||||
Rederi:
Danske Statsbaner, København. |
|||||||||||||
Skibets videre
historie: |
|||||||||||||
1964: |
I fart 12/6 Fåborg – Mommark. |
||||||||||||
1967: |
I fart 27/5 Bøjden – Fynshav. Færgen skulle oprindelig have været indsat på denne rute allerede fra afleveringen, men de to færgehavne var på det tidspunkt ikke færdigbyggede. |
||||||||||||
1975. |
Ombygget/forlænget 16/2 til 22/6 på Aarhus Flydedok, Aarhus. Ny Brt. / Nrt. / Tdw. 706 / 174 / 330. Ny længde 66,07 m. Antal køretøjer. 43 personbiler. |
||||||||||||
1986: |
I fart 27/6 til 17/8 Helsingør - Helsingborg. |
||||||||||||
1987: |
Sejler sidste tur Bøjden-Fynshav 27/6. Oplagt i Kalundborg. |
||||||||||||
1987: |
Prøvesejlet 7/9 til 14/9 på Samsø – Kalundborg overfarten. (Uegnet til ruten) |
||||||||||||
1989: |
Solgt 1/3 til Saronis Cruises Shipping Co., Piraeus (Grækenland). Overtaget 21/3 i Kalundborg. Afsejlede Kalundborg 26/3 Planlagt i fart mellem Piræus – Ægina – Poros - Hydra. Omdøbt til ”Agora”. |
||||||||||||
1989: |
Omdøbt til "Angora" /6. |
||||||||||||
1992. |
I Phaliron /5 skulle færgen ombygges til krydstogt, men efter ca. 2 års arbejde, blev skibet en nat overfaldet af sabotører, som jog vagten i land, herefter åbnede de færgens søventiler med det resultat, at den sank. Rederen blev senere tiltalt for forsikringssvindel. Senere hævet igen. |
||||||||||||
1992: |
Ombygget, forlænget i Piræus. Omdøbt til ”Maria A”. |
||||||||||||
1993: |
Solgt til Falcon A. Shipping Ltd. (Nafilos Tir Lines Shipping Co.) Piraeus. Navn uændret. |
||||||||||||
1997: |
Solgt /6 til Kalamata Maritime SA.Ombygning til krydstogtskib påbegyndt på værft i Rerama, Grækenland. Ny forbygning påsvejset. |
||||||||||||
1999: |
Ombygningen opgivet på grund af finansielle problemer. Solgt til ophugning i Eleusis i Grækenland. |
"Fynshav" Foto: Postkort. |
"Fynshav" Cafeteriet Foto: Postkort. |
"Fynshav" Restauranten Foto: Postkort. |
"Fynshav" efter ombygning Foto: Arkivbillede. |
"Fynshav" Foto: Postkort. |
"Fynshav" i Fynshav Færgehavn Foto: Postkort. |
"Agora" i Drapetsona /4-1990 Foto & ©: Fillipe P. Brebent. Fra Micke Asklander´s arkiv. |
"Star One" Foto & ©: Panteleiman Lelekis/Micke Asklander´s arkiv. |
"Maria A" Foto & ©: Panteleiman Lelekis/Micke Asklander´s arkiv. |
"Maria A" Foto & Foto & ©: Aris Bilalis/Micke Asklander´s arkiv. |